Nasjonalgalleriet bør bli et nasjonalt fotomuseum

Fotografiene fra Sophus Tromholt har ikke fått en permanent utstilling, til tross for at de er på Unescos verdensarvliste. Hva med å gi dem et permanent hjem, sammen med resten av landets fotokulturarv, spør Vegard Rødseth Tokheim. (Foto: Sophus Trombolt.)
Fotografiene fra Sophus Tromholt har ikke fått en permanent utstilling, til tross for at de er på Unescos verdensarvliste. Hva med å gi dem et permanent hjem, sammen med resten av landets fotokulturarv, spør Vegard Rødseth Tokheim. (Foto: Sophus Trombolt.)
Vår gamle stolthet bør bli et utstillingsvindu for den undervurderte norske fotokunsten, skriver Vegard Rødseth Tokheim.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Politikere er ennå ikke sikre på hva som bør gjøres med det gamle Nasjonalgalleriet. Høyres Vegard Rødseth Tokheim lanserer her sitt forslag.

Nasjonalgalleriet i Universitetsgata 13 har siden 1882 vært en sentral del av den norske nasjonalbyggingen. Den arven vi har fått, har vi også ansvar for å ta vare på for kommende generasjoner.

Til tross for at Nasjonalgalleriet stengte sine dører 13. januar 2019, er det fortsatt uvisst hva bygget skal inneholde i fremtiden. Sparebankstiftelsen DNB har kommet med et tilbud på hele 150 millioner for å pusse opp bygget og skape en løsning for fortsatt museumsvirksomhet sammen med den norske stat.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen har dessverre ikke kommet med et svar til stiftelsen. Tilbudet deres om å ivareta vår felles kulturarv i et nasjonalt viktig bygg går ut ved nyttår. Det kan godt tenkes at det er en vanskelig budsjettnøtt i et år hvor staten ikke kan støtte like mye som ønsket. Men her bør man tenkes seg nøye om før man avslår.

Verdensarv fortjener er et permanent hjem

I det gamle Line-huset på det nedlagte smelteverket i Odda vises fotografier fra Knud Knudsen. Det er kunstopplevelser av isbreer som for lengst har smeltet til det ugjenkjennelige siden fotografen foreviget dem på 1800-tallet.

Annonse

Det har på ingen måte vært pusset opp for mange millioner, men leverer i dag kunst- og kulturhistorie til innbyggere i Hardanger og turister som tar turen innom. Det er et bilde på et Norge som engang fantes, og som våre nasjonale skalder og kunstnere har tatt vare på.

Det gamle Nasjonalgalleriet kan bli et nasjonalt museum for den norske fotografikunsten. Da vil det ærverdige, gamle bygget bli et bilde på broen mellom vår fortid og veien mot en fremtid hvor ulike bilder av Norge spiller hverandre bedre.

Det norske samfunn har fire dokumenter som er en del av Unescos verdensarvliste. Henrik Ibsens originale manuskript av «Et dukkehjem» har funnet sitt hjem på Nationaltheatret. Dagbøkene til Amundsen og Nansen har funnet sitt hjem på Fram-museet. Likeså har Kon-Tiki-biblioteket funnet sitt sted på museet ved samme navn. Fotografiene fra Sophus Tromholt har ikke fått en permanent utstilling, men holdes i arkivene til Universitetet i Bergen.

Hva med å gi dem et permanent hjem, sammen med resten av landets fotokulturarv?

Norsk fotokunst er undervurdert

Den danske fotografen Sophus Tromholt var den første til å fotografere nordlys. Hans bilder av norske urfolk gir samiske familier muligheten til å se sine egne formødre og forfedre inn i øynene. Det ville de ellers trolig ikke hatt. I tillegg har fotografiene fra Tromholt gitt oss et innblikk i det Nord-Norge som forsvant grunnet andre verdenskrig.

Det samiske folk kalte fotograf Tromholt for «Násteolmmái» – stjernemannen på bokmål. Hans fotografer viser et levende samisk samfunn og kultur som dessverre ble utsatt for mangeårig forfeilet og grusom fornorskningspolitikk.

Det er nok å se inn i øynene til Johannes Mathiesen Hætta for å se hvilken stolthet og livserfaring som den aldrende mannen må ha hatt, da han ble fotografert i 1882-1883. Det er en del av norsk historie, ærlig dokumentert av fotografiet som sannhetsvitne.

Den norske fotokunsten er nok en undervurdert skatt i vår nasjonale felleshistorie. Den viser vei til steder vi kjenner, tilbake til tider vi nå kun kan drømme oss til. Det er et ærlig bilde på hardt arbeid, lykkelige stunder og levd liv. Det er en reise tilbake i tid som viser oss hvordan det engang var. Det er et fanget øyeblikk i tiden.

Det gamle Nasjonalgalleriet var i mange år vår fremste utstillingsvindu for den norske billedkunst. Det ærlige, uredigerte bilde av vår felles fortid finner vi istedenfor fra fotografiet. I Norge er vi heldige ettersom vår nære historie er godt dokumentert. Dette må vi dyrke videre og vise frem til folket.

Les også: 365 dager med Trettebergstuen: Dette er kulturlivets dom over kulturministeren

Verdien av å bevare fortiden

En av fordelene for regjeringen med gå i retning et nasjonalt fotomuseum er at bygget ikke vil kreve de samme midlene til oppussing. Det er ikke de samme kravene til å bevare utstilte fotografier som det er for malerier. Klarer man det i et nedlagt smelteverk, kan det umulig være særlig vanskelig å få det til i Nasjonalgalleribygget i Universitetsgata.

Fotografiene fra Knud Knudsen som dokumenterte omtrent hele Norge fra midten av 1800-tallet til starten av 1900-tallet, gir oss et bilde på et Norge uten industri, med færre folk og veier, med hest og kjerre. Han tok bilder av kjendiser som Ole Bull og Edvard Grieg, men også av ukjente koner i bunad. Det finnes bilder av norsk natur urørt av anleggsmaskiner eller fabrikker, lokalsamfunn og større byer lenge før bilen var funnet opp, samt av bondeliv landet rundt. Fotografier kan gi oss innsikt i de mange forandringer et samfunn har gjennomgått.

Fortidens Norge kan også gi oss ideer til fremtidens Norge. Bilder av Trondheim, Bergen, Kristiansand eller Nord-Norge gir oss viktig innsikt i livet til dem som har levd før oss.

Det betyr noe hvordan vi forvalter vår nasjonale historie. Hvilke verdier vi bryr oss om og bevarer. Vi bærer historien med oss, og vi burde ikke være for små til å vise den frem for de som skal bære den i fremtiden. I tillegg kan rynker, smil og triste øyne gi oss innsikt i hva vi bør gjøre for å bedre dagens Norge. Et bilde av fortiden er også et bilde av oss.

Les også: Det nye Nasjonalmuseet: På innsiden er alt fantastisk

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU