Å forby hijab i barneskolen er et farlig skritt mot en autoritær stat

Hvorfor skal staten bestemme hva religiøse kan snakke om, hva slags symboler de bruker, eller hva slags kriterier trossamfunn legger til grunn for inkludering? Det skjer for å tilrettelegge for en spesifikk type «frihet», skriver Lars Erik L. Gjerde. (Foto: NTB scanpix.)
Hvorfor skal staten bestemme hva religiøse kan snakke om, hva slags symboler de bruker, eller hva slags kriterier trossamfunn legger til grunn for inkludering? Det skjer for å tilrettelegge for en spesifikk type «frihet», skriver Lars Erik L. Gjerde. (Foto: NTB scanpix.)
Det er ikke statens mandat å forby religiøse skikker majoriteten ikke liker. Det må være opp til familier hvordan de oppdrar sine barn, skriver Lars Erik Gjerde.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Sosiolog Lars Erik L. Gjerde skriver om forbud mot hijab i barnskolen og andre religiøse praksiser.

I Subjekt 4. november anbefaler Halima El Abassi at vi forbyr hijab i barneskolen. Hun skriver at unge jenter må få være i fred, og at hijaben ofte påtvinges unge jenter, som uansett ikke er i stand til å velge selv ennå. Barn må få være barn, skriver El Abassi. Derfor vil hun at religiøse spørsmål som barna ikke kan besvare, ikke skal stilles. Barna skal besvare slike spørsmål når de blir eldre.

Dette overlapper med en annen debatt, nemlig debatten om omskjæring. Noen mener at guttebarn ikke kan omskjæres, og at det eventuelt er en avgjørelse de selv må ta når de blir voksne. Igjen er ideen at de unge må velge selv, og at foreldre ikke kan gjøre slike valg på barnas vegne.

Men er dette riktig? Om barna ikke velger, så velger staten for barna og familiene. Om muslimske og jødiske guttebarn ikke omskjæres, så velger staten at de skal holdes utenfor trossamfunnene inntil de er «gamle nok», hva enn det betyr. Men da bryter vi trosfriheten til norske jøder og muslimer. På samme vis som at vi truer trosfriheten til de mange norske muslimene som ønsker å bruke hijab, om vi for eksempel forbyr det for barn.

Kampen mot religion

Den norske stat har hovedrollen i dette spillet. For den norske staten er liberal og sekulær. Og den sekulariserer samfunnet vårt gjennom å begrense religionens rolle i samfunnet. Dette skjer med små skritt. De troende og trossamfunnenes frihet begrenses sakte, men sikkert. Dette skjer i «frihetens» navn, for både muslimer, kristne, jøder, hinduer og medlemmer av andre religioner.

Annonse

Det skjer på ulike måter. Man kan for eksempel ikke vise religiøse symboler om man arbeider i politiet. Det begrenser trosfriheten til de som av ulike grunner ikke kan eller vil fjerne sine religiøse symboler. Hijaben og turbanen er typiske eksempler.

På samme vis er forbudet mot konverteringsterapi et forbud mot troendes refleksjoner om egen seksualitet. Tidligere kunne for eksempel homofile muslimer eller kristne, om de ønsket det, snakke med andre medlemmer av trossamfunnet for å «bryte» med sin egen seksualitet. Det blir noe paradoksalt at en homofil kristen eller muslim ikke har rett til å snakke om å «endre» sin seksualitet, samtidig som den norske stat lemlester fysisk friske gutter og jenter som ønsker å endre sitt kjønn.

Det er enkelt å se at tiltaket først og fremst er rettet mot trossamfunnene. Staten har rett til å diskutere endringer i individets kjønn og dermed også seksualitet. Men trossamfunnene har ikke denne retten – de skal tie. Dette er et grovt angrep på trosfriheten, hvor den liberale staten avgjør hvem som kan, og hvordan man kan, diskutere disse spørsmålene.

Videre ønsker staten også å ta fra Jehovas vitner statusen som trossamfunn – fordi staten misliker eksklusjonspraksisen til menigheten. Men om et fellesskap ikke kan bestemme hvem som får være medlemmer og hvem som ikke får lov, er det ikke lenger et selvstendig fellesskap. Da er trossamfunnet underlagt statens herredømme.

Les også: Reagerer på spill der transkritikere skytes: – Viser hvor lite kvinners sikkerhet betyr

Statsmakt versus de troendes frihet

Hvorfor skal den norske staten bestemme hva religiøse kan snakke om, hva slags symboler de bruker, eller hva slags kriterier trossamfunn legger til grunn for inkludering og ekskludering? Dette skjer for å tilrettelegge for en spesifikk type «frihet».

Staten produserer den liberale, sekulære friheten. For å sørge for at alle får muligheten til å leve sekulære liv, ønsker staten å begrense befolkningens trosfrihet – folkets rett til å praktisere religion. Den norske staten avgjør hva slags frihet som er gyldig, og hva slags frihet som er ugyldig. For å beskytte sin «riktige» frihet, begrenser altså staten innbyggernes valgfrihet. Vi skal være frie, men kun på den måten staten verdsetter.

Dermed blir staten stadig mer inngripende. Men har staten virkelig rett til å gripe så brutalt inn i trosspørsmål? Det må være opp til de enkelte muslimske, kristne og andre familier å oppdra sine barn. En stat som blander seg dypt inn i familieaffærer, og for eksempel bestemmer om hijab, kors og andre religiøse symboler er lovlige eller ei, beveger seg dypt inn i autoritarismens farvann.

Å ikke velge hijaben er også et valg, et valg staten har tatt på barnas vegne. Skal staten velge vår religiøse tilhørighet, inntil vi er «gamle nok» til å velge selv?

Les også: Hold Durek Verrett unna norske elever

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner