ANSA Juvenartes påmelding er åpen frem til 31. desember 2022.

Et nettverk av norske kunststudenter i utlandet

Komponist Kristine Tjøgersen studerte i utlandet, og sitter i ANSA Juvenartes jury. (Foto: Anna Julia Granberg.)
Komponist Kristine Tjøgersen studerte i utlandet, og sitter i ANSA Juvenartes jury. (Foto: Anna Julia Granberg.)
I februar 2023 arrangeres den digitale kulturmønstringen «Juvenarte» for 25. gang. To norske kunststudenter i utlandet kan vinne et stipend på 25.000 og 5.000 kroner. Nå er påmeldingen åpnet.
Saken er ANSA Juvenarte er en digital utstillingsplattform for norske kunstfag- og designstudenter i utlandet. Nå er påmeldingen åpnet, med søknadsfrist 31. desember 2022.

Fotograf Ivar Kvaal og komponist Kristine Tjøgersen har to ting til felles. De reiste til utlandet for å studere kunst, og de er i dag en del av studentorganisasjonen ANSAs (Association of Norwegian Students Abroad) satsing på unge norske kunststudenter i utlandet.

– Dette prosjektet må ha vært en kick-start på karrieren din?

– Ja, det var jo det, på mange måter, sier Kvaal.

Fra serien Dvale. (Foto: Ivar Kvaal.)

Et brudd med det tradisjonelle

Fotograf Ivar Kvaal forteller om sitt første utstillingsprosjekt i 2010. Som ung student ved dokumentarfotografilinjen ved University of Wales, Newport, ble han plukket ut til å stille ut en fotoserie ved Musée d’Élysée i Lausanne i Sveits. Serien, titulert «Dvale» (2008), dokumenterer byggingen av Akershus universitetssykehus. Kritiker Kåre Bulie omtalte serien som et brudd med det tradisjonelle arkitekturfotografiet, som ofte feirer det skjønne ved det endelige resultatet. I stedet forsøker Ivar med «Dvale» å vise skjønnheten i det uferdige, i skjelettet og i prosessen.

Annonse

I 2008, to år før verket ble vist i Sveits, stilte Ivar Kvaal ut den samme fotoserien i Oslo. Verkene ble vist på Galleri Ramfjord, under ANSAs årlige utstilling og prisutdeling, Juvenarte. Der vant han prisen «Årets nykommer». ANSA Juvenarte ble med det starten på karrieren og samtidig starten på en lang utstillingsrekke, der fotoserien skulle reise rundt i hele verden med prosjektet reGeneration, en internasjonal satsing på unge fotografer, orkestrert av Musée d’Élysée i Sveits.

Selvportrett tatt under arbeidet med boken 36 pictures from The National Museum.

Vanskelig å komme hjem

ANSA Juvenarte har eksistert siden 1998. Initiativet kom til som følge av at norske kunstfagstudenter i utlandet manglet et forum der de kunne vise verkene sine for et norsk publikum. Det kan være vanskelig å komme inn på det norske kunstmarkedet etter flere års utdanning i utlandet. Ivar Kvaal følte selv at det var trangt om plassen i det norske fotomiljøet da han kom hjem fra Wales:

– Jeg opplevde det som vanskelig og låst da jeg kom hjem i 2009. Det var veldig få som visste om den utdanningsinstitusjonen jeg hadde gått på. Jeg prøvde å få utstillingsplasser i Oslo, ved ulike institusjoner. Men jeg hadde ikke noe hell, for jeg hadde jo studert i utlandet. Jeg synes det var utrolig vanskelig å bli kjent med dem som drev de norske institusjonene som var interessert i foto. Det var en del småkonger som satt på sine egne hauger. Som fotograf skulle man helst ha gått på akademiet, sier han.

I tillegg til å være et viktig ledd i ANSAs overordnede mål – å informere om og å oppfordre til utdanning i utlandet – skal ANSA Juvenarte hjelpe kunstnere med utdanning fra utlandet inn på arbeidsmarkedet. President i ANSA, Anna Handal Hellesnes, mener ANSA Juvenarte er et unikt tilbud som bidrar til å skape samhold på tvers av ulike kunststudier i utlandet, noe som igjen kan skape jobbmuligheter:

– Nettverksbygging er en viktig del av det å lykkes som kunstner. Derfor forsøker vi med ANSA Juvenarte å skape en digital og dynamisk plattform der både unge og etablerte kunstnere med utenlandserfaring kan komme i kontakt med hverandre.

Ivar Kvaal har i senere tid tatt opp arbeidet med å fotografere store byggeprosjekter. Her fra fotoserien «36 Pictures From The National Museum». (Foto: Ivar Kvaal.)

Motivasjon til å reise ut

I dag har ANSA 393 medlemmer som studerer kunstfag. De representerer en stor variasjon av kunstskoler, kulturbyer og undervisningstilbud. Med en ambisjon om å skape et nettverk av kunstnere på tvers av fagfelt og generasjoner har ANSA Juvenarte åpnet opp for at studenter innen alle kunstretninger, også klassiske musikere og dansere, kan delta. Disse var tidligere ikke representert i kunstmønstringen.

For både Ivar og Kristine var det den unike kompetansen til professorene ved skolen som lokket dem ut av Norge. Kristine snakker varmt om hennes professor ved Bruckner-universitetet i Linz i Østerrike. Etter fullført master i klarinett ved Norges Musikkhøgskole i Oslo, hadde hun i noen få år laget egne komposisjoner da hun møtte den tyske komponisten og professoren Carola Bauckholt i 2015.

Piano Piece på Munch-museet med Ellen Ugelvik. (Foto: Signe Fuglesteg Luksengard.)

Vendepunktet i karrieren

– Hun skjønte på en eller annen måte at jeg lagde musikk. Da jeg spilte, tok hun meg til side og spurte: «Skriver du musikk?» Det var utrolig hvordan hun sånn intuitivt forsto at jeg komponerte. Hun spurte så om vi kunne treffes og om jeg kunne vise frem komposisjonene mine. Etter det inviterte hun meg til å studere hos henne. Møtet med henne var et vendepunkt i karrieren min og i livet mitt generelt.

Som komposisjonsstudent i Linz ble Kristine introdusert for en musikkteatertradisjon hun følte seg hjemme i:

– For å kunne spesialisere meg innen musikk med en sterk visuell komponent følte jeg at jeg måtte til utlandet. For meg er det viktig å tilby konsertpublikumet en helhetsopplevelse som ofte består av mer enn selve lyden, der alt er veldig integrert. Lyden og det visuelle får på den måten bli en opplevelse som jeg kan invitere publikum inn i. Jeg er veldig opptatt av at samtidsmusikk skal være imøtekommende.

Performance piece Bower med Soundinitiative som utøver. (Foto: Signe Fuglesteg Luksengard.)

Newport fremfor London

For Ivars del var det også kvaliteten på lærerstaben som fikk ham til å velge å søke seg til den middels store walisiske byen Newport, fremfor metropolen London.

– Linjen, som het Documentary photography, hadde blitt opprettet av den kjente Magnum-fotografen David Hurn. Det var et prestisjeprosjekt som gikk for å være den beste fotoutdanningen i Europa i mange år. Og der hadde man Martin Parr som gjesteforeleser, og generelt et veldig høyt nivå på både lærere og forelesere. Det var derfor jeg søkte meg dit, og ikke til London.

Piano Piece på Akademie der Künste med Ellen Ugelvik som utøver. (Foto: Akademie der Künste.)

Juryering

Komponist Kristine Tjøgersen sitter i ANSA Juvenartes jury. Sammen med Ballettsjef Ingrid Lorentzen, musiker Tora Augestad og billedkunstnerne Lena Trydal og Henrik Placht skal hun velge ut to unge kunststudenter som vinner et stipend på 25.000 og 5.000 kroner. De har alle det til felles at de har studert i utlandet. Kristine gleder seg til å vurdere de innsendte bidragene.

– Jeg tenker at det er utrolig spennende å se og høre hva unge folk holder på med.

– Hva slags tanker gjør du deg rundt den muligheten ANSA Juvenarte er for unge kunstnere og komponister?

– Jeg tror det er kjempeviktig å få en slik mulighet. Det å bli sett er av stor betydning, spesielt når man kommer hjem fra studier ute. Jeg anbefaler alle å melde seg på. ANSA Juvenarte gir dessuten oss som sitter i juryen, muligheten til å bli introdusert til unge kunstnerskap. Det kan gi flere muligheter.

ANSA Juvenartes påmelding er åpen frem til 31. desember 2022. For å melde seg på må man ha kunstfag som sitt hovedstudieområde og man må være medlem av ANSA, eller ha vært medlem innenfor de siste tre årene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar