Ironigenerasjonens død

Ironi er balansekunst. Etikk og ironi er ikke akkurat nære venner, og etikken i en satirisk vits trenger kontekst for å unngå å tryne, skriver Johan Osuldsen. Her er noen av de fremste representantene for «Ironigenerasjonen», «Team Antonsen» på NRK.
Ironi er balansekunst. Etikk og ironi er ikke akkurat nære venner, og etikken i en satirisk vits trenger kontekst for å unngå å tryne, skriver Johan Osuldsen. Her er noen av de fremste representantene for «Ironigenerasjonen», «Team Antonsen» på NRK.
Hva skjer når komikeren ironiserer utenfor scenerommet? Det kan fort bli slemt, spesielt i disse dager, skriver Johan Osuldsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Johan Osuldsen skriver om ironigenerasjonens møte med woke.

Når man har kjøpt billett til en humorforestilling, er avtalen klar: Det tøyses fra scenen. Den samme avtalen gjelder når man velger et humorprogram på tv, radio eller nett. Publikum finner sin indre humormodusknapp, hvor tøys har forkjørsrett, skrur den på og vips: grove sleivspark tolereres, ufine vitser er innafor og selv rasistiske kommentarer beskyttes av rammene.

I hvert fall hvis komikeren er tydelig ironisk. Konteksten utvider tålegrensen hos publikum hvis humoristene får oss med på leken. På en bar er det andre rammer.

Det er enkelt å forstå at en teaterramme utvider tålegrensen. Det hender selvsagt at komikere krysser grensene for det tålbare, men stort sett holder de seg innafor. En kjent satiriker ville kanskje forvente at alle forstår humoren også ute på bar. Men, beruset eller ikke: glemmer hen at hen ikke er på en scene og ikke er beskyttet av de nevnte rammene, og hvis mottakeren er skrivefør og modig nok, kan humoristen ende opp med politianmeldelse.

Ironi er balansekunst. Etikk og ironi er ikke akkurat nære venner, og etikken i en satirisk vits trenger kontekst for å unngå å tryne. Unngå å bli ond. Teaterscenen, tv og radio kan skape denne konteksten, men ikke alltid.

Annonse

Ironigenerasjonen som dukket opp på 90- og 00-tallet, flyttet grensene for hva publikum mente var akseptabel humor. Ofte var den grensesprengende og forløsende. Tidvis deilig infam, noen ganger kun infam. Så kom woke.

Skal man anmelde?

Woke sin årvåkenhet aksepterer ikke nødvendigvis ironigenerasjonens humor, og tåler ikke at det sparkes for hardt mot utsatte grupper. Woke og ironi opererer i to ulike univers, og havner raskt på kollisjonskurs. Men woke må gjerne føre til flere rasismeanmeldelser når ironien blir uakseptabel. En slik årvåkenhet er bra.

De fleste har opplevd idioter på bar og avfeid det ubehagelige, men et sted går grensen. Kudos til dem som står opp for sine grenser. Skal man anmelde? Det kan være på sin plass. Skal man legge historiene ut på nettet? Sosiale medier er et knalltøft sted for rasismeanklager, og man kan komme til å ødelegge en annen persons liv. Det ender fort med gapestokk: «Vi har ham nå!» Her må etikken på banen, og bare den og de som var til stede, kan avgjøre.

Hva skal man velge: etikk eller humor? Ser man på kunst generelt, kan det være vanskelig å forstå rammene: Et toalett som stilles ut i et museum, er kunst. Står toalettet i museets bakgård er det søppel. Noe liknende gjelder humoren: En velplassert vits i et anerkjent tv-program oppleves som satire, mens på en bar er det rasisme. Rammene avgjør.

Kunstteoretikere har predikert dette lenge. De fleste satirikere også, selv om det glipper innimellom. Det er ikke til å unngå, men det er ikke vakkert når det skjer.

Er det woke som skal endre kurs for ironigenerasjonen?

Les også: Monarkiene begår en sakte selvmordsaksjon

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper