Omtales som svindler

Forlag trekker eventyrbok etter reaksjoner på jøde-fremstilling

– Dette kobler seg til antisemittiske stereotypier som har blitt tegnet i flere hundre år, om jøden som en sleip bedrager, sier Mats Tangestuen, faglig leder ved Jødisk Museum i Oslo. (Foto: Jon Olav Nesvold/NTB.)
– Dette kobler seg til antisemittiske stereotypier som har blitt tegnet i flere hundre år, om jøden som en sleip bedrager, sier Mats Tangestuen, faglig leder ved Jødisk Museum i Oslo. (Foto: Jon Olav Nesvold/NTB.)
Gyldendal trekker en barnebok med eventyr etter å ha fått kritikk for å videreformidle gamle, antisemittiske stereotyper.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Gyldendal trekker en barnebok med eventyr etter å ha fått kritikk for å videreformidle gamle, antisemittiske stereotyper.

Det er boken «Den store boka med eventyr» som nå trekkes tilbake, skriver Vårt Land. Årsaken er en beskrivelse av en jøde i eventyret Aladdin og tryllelampen, som blant annet blir omtalt som en svindler.

– Dette kobler seg til antisemittiske stereotypier som har blitt tegnet i flere hundre år, om jøden som en sleip bedrager, sier Mats Tangestuen, faglig leder ved Jødisk Museum i Oslo.

Gyldendal forlag sier de har stoppet salget av boken etter at de ble gjort oppmerksomme på en eldre oversettelse av det gamle eventyret – og at de på ingen måte kan stå inne for teksten.

– Vi ønsker å beklage til dem som har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til denne teksten. Vi skulle ha oppdaget dette selv, og vi går nå gjennom våre rutiner på nytt og vil sørge for en gjennomgang av andre eventyrbøker, sier Knudsen.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar