Vi trenger en felles samtale om sosiale medier-avhengighet

Steve Jobs lot ikke barna sine røre en iPad eller en iPhone, og på kvelden satt han og barna rundt bordet og hadde samtaler om bøker og samfunnsaktuelle hendelser, skriver Anna Maria Gentili. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Steve Jobs lot ikke barna sine røre en iPad eller en iPhone, og på kvelden satt han og barna rundt bordet og hadde samtaler om bøker og samfunnsaktuelle hendelser, skriver Anna Maria Gentili. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Vi har universelle strategier for å begrense bruk av alkohol, tobakk og narkotika. Det er ingen grunn til at sosiale medier skal være et unntak, skriver Anna Maria Gentili.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kommentaren er basert på en eksamen artikkelforfatteren har levert i mediepedagogikk.

Digitale teknologier har de siste årene fått gradvis mer og mer plass i hverdagen, fra den private sfæren til offentligheten og helt inn i skolevesenet. Har teknologiprodusenter skapt en uerstattelig monopol på å tilfredsstille våre behov?

Når vi introduserer de digitale mediene i skolen, må vi sørge for at vi i tillegg til å gi de nødvendige ferdighetene til å beherske teknologien som et verktøy, gir elevene tilstrekkelig god undervisning om disse medienes rolle og funksjon i samfunnet.

Mesteparten av kommunikasjon skjer i dag via sosiale medier, der barn og ungdom spiller alternative og ulike roller i forskjellige situasjoner, i søken etter sin egen identitet. Denne baserer seg ofte på bilder og videosnutter de eksponeres for på sosiale medier som Tiktok og Instagram.

Alle typer kommunikasjon skjer på den forutsetningen at de involverte, både produsenten og mottakeren, bruker samme type språk. Dette gjelde både ansikt til ansikt og for mediert utveksling av informasjon. Det er da nødvendig å kunne benytte seg av samme teknologi som alle andre, og de store teknologiselskapene har jobbet lenge for at de fleste har blitt avhengige av dem i hverdagen.

Annonse

Hva gjør vi med dette?

Mange unge blir fremmedgjort

Kroppsspråket, som er en viktig del av mellommenneskelig kommunikasjon, er ikke lenger mulig når man skriver til hverandre, og emojis er kun en delvis erstatning. De eneste som virker oppmerksomme på dette, er de som fortsatt er skeptiske til de nye teknologiene, hovedsakelig eldre som oppfatter sosiale medier som tomme og overfladiske, og frykter at kontakt i den virkelige verden gradvis forsvinner. Men de er ikke de eneste.

Forskning viser at ikke alle ungdommer føler seg hjemme i denne delingskulturen, og at noen av dem føler at presset for å alltid måtte sammenligne seg selv med andres utseende og liv, som på sosiale medier ofte er overdrevet, er dypt unødvendig. Mange som sletter kontoene sine føler seg bedre og får mer selvtillit.

Betyr dette at dagens teknologimonopol kun er midlertidig?

Det er vanskelig å si. Det har gått for lite tid fra starten av denne digitale revolusjonen, og vi er fortsatt deltakere i et stort, globalt eksperiment, som ingen helt aner konsekvensene av.

Steve Jobs lot ikke barna sine røre en iPad eller en iPhone, og på kvelden satt han og barna rundt bordet og hadde samtaler om bøker og samfunnsaktuelle hendelser. Ettersom mange utvikler usunne forhold til teknologien hadde det vært lurt å begynne å tenke på en universell metode for å holde avhengighet i sjakk, som man gjør med tobakk, alkohol og narkotika.

Les også: Med Twitter kjøpte Elon Musk bevis på FBIs innblanding i 2020-valget

Klare for frihet?

Det er noen tegn til bedring. Appen Hold er et eksempel. Den skal hjelpe deg å bruke mobilen mindre ved å generere et nytt behov, nemlig å tjene opp poeng som kan brukes i ulike kiosker og butikker. Det er kanskje ikke den riktige veien å gå det heller; å bruke ny teknologi til å bekjempe eldre teknologi kan fort bli en rekursiv spiral som ikke fører til noe bedring.

Et annet eksempel er trenden #BookTok, som sprer seg på Tikok, der et voksende antall ungdommer kryper tilbake til godstolen for å lese bok i papirformat.

«We are in great haste to construct a magnetic telegraph from Maine to Texas; but Maine and Texas, it may be, have nothing important to communicate,» skrev filosof og forfatter Henry David Thoreau om tomheten som kan medfølge teknologiske fremskritt.

«Det er ikke noe jeg savner», sa jenta som slettet Snapchat, mens hun enkelt og elegant forteller indirekte at på samme måte som vi skaper våre egne digitale behov, kan vi bryte ut av dem, og da kan også monopolet til teknologigigantene brytes.

Om vi er klare for den friheten, er en annen sak.

Les også: Hollywoods hykleri: Dette viser hvor ille sladderpressen kan være

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog