Skal spare inn titalls millioner

Nasjonalmuseet øker prisene og kutter åpningstiden

Nasjonalmuseet kutter i driftskostnadene: – En totalvurdering, sier kommunikasjonsrådgiver Ole-Morten Fadnes. (Foto: Frode Larsen/Nasjonalmuseet)
Nasjonalmuseet kutter i driftskostnadene: – En totalvurdering, sier kommunikasjonsrådgiver Ole-Morten Fadnes. (Foto: Frode Larsen/Nasjonalmuseet)
Nasjonalmuseet har Norges dyreste inngangsbilletter. Likevel øker de prisene, samtidig som åpningstiden kuttes.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nå blir det dyrere å gå på Nasjonalmuseet.

Nasjonalmuseet har vært i hardt vært for sine dyre billettpriser.

Nå blir billettene enda dyrere.

Da museet åpnet i juni 2022 kostet en voksenbillett 180 kroner.

Fra nyttår koster den samme billetten 200 kroner.

Annonse

Les også: Takker for seg som direktør for Nasjonalmuseet

Fikk ikke de tilskuddene de ønsket

Nasjonalmuseets kommunikasjonsrådgiver, Ole-Morten Fadnes, forklarer prisøkningen med at museet mottar vesentlig lavere tilskudd over statsbudsjettet enn det de søkte om.

De regner med at prisøkningen vil spare museet for 20 millioner.

– Det vil bidra til den økte egeninntjeningen som politiske signaler pålegger museet, sier Fadnes.

Han understreker at museets medlemsordning og andre rabattordninger vil stå uberørte.

Det er ikke bare prisene som justeres. Samtidig som det blir dyrere å besøke Nasjonalmuseet, blir også åpningstidene kortere.

Frem til nå har museet holdt åpent mellom 10.00 og 21.00, seks dager i uken.

Nå stenger de dørene fire timer tidligere, 17.o0. Tirsdager og onsdager

Dette er et åpningstilbud, forklarer Fadnes. Han forteller at museet nå har sett seg nødt til å justere åpningstidene.

– Dette skyldes en totalvurdering, sier Fadnes.

Les også: Nasjonalmuseet kåret til Norges styggeste bygg

Sparer 50 millioner

Å justere åpningstidene er et tiltak som gir nødvendig balanse i budsjettet, men i liten grad rammer utstillinger og publikumstilbud, opplyser museet.

– Besparelsen på endringene av åpningstidene er rundt 50 millioner kroner, sier Fadnes.

Han opplyser også om at besøkstallene viser at de fleste besøker museet før klokken 17.00, og at besøket gjennomgående er lavt på kveldstid.

Nasjonalmuseet holder fortsatt langåpent tirsdager og onsdager.

Da fra 10.00 til 20.00.

Nasjonalmuseet opplyser om at 347 millioner kroner av deres budsjett er bundet opp i husleie.

De understreker at det er store kostnader knyttet til driften av et såpass stort museum.

Med drift av bygg, strøm, renhold, lønn og personalkostnader, pensjon og vakthold overstiger de årlige kostnadene 800 mill. kroner.

Regjeringen foreslår et tilskudd på 863,7 millioner kroner til Nasjonalmuseet i 2023.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar