Fargesprakende hetetokter
I februar åpner Vigelandsmuseet utstilling med Elise Storsveen.
Utstillingen «Hetebølgene» består i hovedsak av tre monumentale og fargesterke tekstilbaserte verk, sydd for hånd.
Elise Storsveen arbeider med ulike teknikker og uttrykk, med hovedvekt på collage, tekstil, maleri, installasjon og skulptur.
Utstillingstittelen kan rent umiddelbart kan ordet få oss til å tenke på klimakrise, men i denne sammenhengen handler det om klima på mikronivå, nærmere bestemt klimakteriet. Det er Storsveens egne kroppslige erfaringer som er kjernen i utstillingens arbeider. I tittelverket «Hetebølgene» forsøker Storsveen blant annet å visualisere de personlige erfaringene som hetetokter gir.
– For meg er hetetokter en blanding av stort ubehag og en sterkt fascinerende opplevelse. For hvor kommer denne plutselige varmen fra? Hvorfor er den der og hva er den godt for?, sier Storsveen om verket «Hetebølgene».
Utstillingen har vernissage torsdag 2. februar kl. 18.
Fantasivenner
Masarati åpner soloutstilling ved Finart.
Utstillingen «Lost vision. imaginary friends» inneholder mellom 70 og 80 original verk av kunstneren.
Fineart skriver selv at Masaratis lekne og fargerike stil, om det er klesdesign, tatoveringer eller kunst, har vekket oppsikt både nasjonalt og internasjonalt.
Galleriet gleder seg over å ha kunstneren tilbake.
Masaratis stil sies å vekke assosiasjoner til hiphop-kultur, Jean-Michel Basquiat og Pablo Picasso. Han har dekorert russebusser, designet platecovere, tatovert kjendiser og levert merch til artister av Hollywoodske størrelser.
Utstillingen har vernissage torsdag 2. februar kl. 18.
På skogbunnen
Buer galleri åpner også året med ny utstilling fra Daniel Peder Askeland.
Utstillingen «Fire frie!» for vi se femten nye malerier fra den norske kunstneren.
Askelands oljemalerier fremstår i hovedsak som abstrakte med større eller mindre grad av figurative elementer, som en variasjon over tema som repeteres og går igjen i flere av verkene.
I serien «Swings» er formene forenklet og gir inntrykk av å være i forgrunn og i bakgrunn på samme tid. Maleriene er kjenntegnes gjerne ved bruk av en frisk og klar kollorit med litt «sykelige» undertoner.
Daniel Peder Askeland benytter typografiske elementer, som skrift eller utklipp av tilfeldige bilder av natur, som grener og røtter. Enkelte malerier fremstår som animerte og forenklede med en fargepalett som spenner fra det naturalistiske over i det abstrakte mot det syntetiske.
Rå skisser fra en pandemi
Utstillingen «Det gikk ikke over» er basert på skisser Ole Fredrik Hvidsten gjorde under perioden med koronavirus i 2021.
Skissene er basert på observasjoner og tanker gjort i denne rare tiden i samfunnet. En periode der friheten ble innskrenket, der mange ble sosialt isolert og flere følte på en form for håpløshet og til tider redsel.
Det var perioder der man tenkte at nå går dette over, nå blir det bedre, innstramninger ble lettet på, for så og oppleve at regler ble strammet inn igjen. Derav tittelen «Det gikk ikke over».
Skissene er direkte overført fra disse skissebøkene til større lerret. Ole Fredrik Hvidsten har endret minst mulig på råmateriale selv om det er fristende i en slik prosess. De er rå refleksjoner.
Denne utstillingen er også en oppfølger av utstillingen «dette går aldri over» i januar 2022 med samme utgangspunkt.
Utstillingen har vernissage torsdag 2. februar kl. 19.
Et viktig retrospektive
Henie Onstad slår til med stor retrospektiv utstilling med Niki de Saint Phalle.
Niki de Saint Phalle (1930–2002) gjorde seg først bemerket på den internasjonale kunstscenen i overgangen til 1960-tallet. Sammen med kunstnere som Andy Warhol var Niki de Saint Phalle på denne tiden tidlig ute med å utvikle en ny kunstnerrolle i nær dialog med spesielt TV-mediet.
Utstillingen tar for seg de viktigste tematiske periodene i Saint Phalles kunstnerskap i en «semi-kronologisk» presentasjon. Den viser de første oljemaleriene og Saint Phalles arbeid med assemblager på slutten av 1950-tallet før vi inviteres inn i hennes berømte «Skyte-malerier». Den presenteres hennes «hvite periode» og de mange og ulike skulpturene av kvinner i alle farger og fasonger, såkalte «Nanaer».
Subjekts anmelder omtaler utstillingen som en viktig gjenoppdagelse av en sentral avantgardist.
Les mer om Niki de Saint Phalle her.
På innsiden av utenforskap
Kunstner Grayson Perry er blant en av Storbritannias mest internasjonalt annerkjente kunstnere.
Nå kan du for første gang se en soloutstilling med Perrys arbeid ved Nasjonalmuseet.
Utstillingen gir ikke bare innblikk i Perrys kunstnerskap fra 80-tallet til i dag, den viser også hvor bredt han favner når det kommer til kunstnerisk uttrykk og materialbruk. Perry inkluderer både kjeramikk, skulpturer i tre og metall, grafikk og monumentale bildevever og broderi.
Perrys kunst viser både kyndighet og humor, med en satirisk tilnærming til verden vi lever inn vevet sammen med tradisjonfylte kunstneriske uttrykk.
– Grayson Perry er en av Storbritannias fremste nålevende kulturskatter. Nasjonalmuseets nye utstilling viser hvorfor, skriver Subjekts anmelder.
Med andre ord, en utstilling som bør oppleves.