Jeg er møkk lei provokasjoner. Og feilsiteringer av Ibsen

Sannheten er at Ibsen blir kjedelig av moderne regissørers egenrådige grep. Man gjør ham liten, håndterlig, spiselig og endimensjonal, skriver Inge S. Kristiansen.
Sannheten er at Ibsen blir kjedelig av moderne regissørers egenrådige grep. Man gjør ham liten, håndterlig, spiselig og endimensjonal, skriver Inge S. Kristiansen.
Tillater dirigenter seg å skrive om Bach og Beethoven for å gjøre det «tidsriktig»? Nei, resultatet ville blitt like begredelig som når regissører skriver om Ibsen, skriver Inge S. Kristiansen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Inge S. Kristiansen skriver om Ibsens plass i vår samtid. Kristiansen er forlagsredaktør og forfatter, og har blant annet gitt ut «Den filosofiske ape: et essay om Henrik Ibsens Kejser og Galilæer» (2019).

I et brev til Peter Hansen 28. oktober 1870 skrev Henrik Ibsen: «Brand er mig selv i mine bedste øjeblikke.»

Hvordan kunne han skrive noe slikt? Brand er en av de fremst toskene i Ibsens verker. En egotripper med psykopatiske trekk. Dette sitatet er tatt for pålydende av generasjoner med teaterfolk og litteraturvitere. Var Brand et forbilde for Ibsen, må han jo være det for oss også.

Sitatet har sementert en oppfattelse av presten Brand: som en sannhetssøkende, viljesterk, rakrygget skikkelse. Slik er det ikke. Brand er et menneske uten egenvilje, og den tilsynelatende ubøyelige og stålsatte Brand er faktisk lett påvirkelig. Han er en mann som stadig ombestemmer seg, endrer mening og ser seg ut nye mål. Hvis du overraskes av en slik påstand, er det bare å gå til teksten.

Man må ha én ting klart for seg under lesning av Ibsen: Han er kanskje den fremste forfører i vår litteratur. Skuespillene har undertekstlige dybder og subtile allusjoner som kan være vanskelige å oppdage om man ikke leser nøyaktig (og om man ikke kjenner Bibelen og Ovid). Ibsens skuespill er «urmakerstykker», som Strindberg kalte dem.

Annonse

Det var nedlatende ment av Strindberg, men treffende. Hver eneste lille detalj i et Ibsen-skuespill har nemlig betydning, hver enkelt del skal passe inn i en annen. Hvis én byggesten fjernes, kan hele byggverket rase sammen. Det verste er: Kødder man med teksten, blir underteksten uleselig, og skurkene kan plutselig bli heltene. Slik det har skjedd med Nora Helmer.

Skade på Ibsen

Ja vel …? Handler da ikke «Et dukkehjem» (1979) om en kvinne som er trofast mot det beste i seg selv, som vokser og renses gjennom lidelse, og seirer i nederlagets stund?

Er da ikke et slikt opprør og en slik skjebne beundringsverdig? Bør vi ikke egentlig se opp til denne kvinnens uselviskhet og sannhetssøken? For hun er dog en vaskekte «heltinne». «En heltinne av rang» til og med, «på vegne av noe stort og uunnværlig på jorden», som Arild Haaland så storslagent har uttrykt det?

Nei, Nora er ingen heltinne av rang. Hun er en kynisk egotripper. Det vil man se hvis man evner å løfte frem underteksten. Da vil man se at dramaet er bygget opp rundt to sentrale bibelske fortellinger: Syndefallsberetningen og Juleevangeliet. Hvis du overraskes av en slik påstand, er det bare å gå til teksten.

Hvor mye skadeverk som forvoldes når det tukles med Ibsens finstemte tekster, ser man av og til i teateroppsetninger hvor avantgardistiske regissører kaster om på handlingen, stryker tekst og skriver inn ny, maler graffiti på fondveggen, lar heroinsprøyter ligge på gulvet, plasserer en scooter og et veltet kjøleskap i bakgrunnen.

Alt dette i den hensikt å gjøre Ibsen tidsriktig – hva nå det skal bety. Sannheten er at Ibsen heller blir kjedelig av slike grep. Man gjør ham liten, håndterlig, spiselig og endimensjonal.

Jeg så en «Brand»-forestilling på Nationaltheatret i 2008, som kan være et eksempel (regissør var Calixto Bieito). Dramaet begynner dystert, slik Ibsen skrev det: «Oppe i sneen på fjeldvidderne. Tågen ligger tæt og tung». Ikke så på Nationaltheatret; her var partyet i gang før vi fikk satt oss, med dop og sprit og en lettkledd dame som hadde sex med en mann i dykkerdrakt. En isbjørn hadde trekantsex med personer av mer ubeskrivelig kjønn. Den unge maleren Ejnar stakk hodet opp under kjolen på Agnes, som med et smil om munnen og oppadvendt blikk fikk orgasme der hun stod lent opp mot veggen.

Greit nok – jeg visste hva jeg gikk til: «provoserende teater». Ble jeg provosert? Nei … Jeg må innrømme at jeg under forestillingen merket en stigende irritasjon. For hva hadde jeg fått servert? Bare dårlig imiterte samleier (med klærne på) og billige splatterfilm-triks. Ikke engang en eneste naken dame på scenen.

Riktignok fikk jeg se trusene til Maria Bonnevie – men hvor interessant er egentlig det? Under denne sekvensen oppdaget jeg at sidemannen min var falt i søvn. Jeg tenkte et øyeblikk på å vekke ham med en bemerkning om at dette sannsynligvis var forestillingens høydepunkt. Her kunne han med sine egne øyne beskue noe som ellers bare var forbeholdt Fredrik Skavlans høyst private blikk.

Men jeg lot det være – jeg ville ikke provosere den sovende. Trusene var nemlig høyst ordinære, av den typen man finner på Rimi ved siden av tannpasta og barberskum.

Jeg går ikke i teateret eller på kunstutstillinger for å bli provosert. Provokasjoner i kunsten er i dag en umulighet. Hvem blir i dag provosert av Bjarne Melgaard? Investorene, kanskje, når prisene faller i markedet.

Les også: Kan Ibsen hjelpe oss å forstå QAnon?

Møkk lei

Jeg er møkk lei provokasjoner. Gjør meg heller klokere, gjør meg mer menneskelig … Vis meg Ibsens storhet – ikke regissørenes atrofierte selvbilde. Tillater dirigenter seg å skrive om Bachs kantater eller kaste om på satser og stryke temaer i en symfoni av Beethoven?

Jeg tror Ibsens utsagn om at Brand er ham selv i hans beste øyeblikk, er ren forførelse. Han visste nok at det frø han plantet i brevet til Peter Hansen, ville bli tatt for god fisk – og gi ringvirkninger. Jeg tror Ibsen hadde stor glede av slikt. Han kunne være en ful faen.

Det er i denne forbindelse interessant å merke seg hva Ibsens unge venninne Helene Raff noterer fra sine samtaler med dikteren. Ibsen fortalte henne at hans personlige hemninger gjorde at han bare kunne tale fritt gjennom en person i et skuespill, og at han uansett hadde en hang til hemmelighetskremmerier, og at en hemmelighet var for ham det kosteligste i livet.

Les også: Kritisere Ibsen? Gud seg forbarme, slikt noe gjør man da ikke!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom