Abyssens hav
Linda Morell presenterer «Oil nebula» ved S12 galleri.
Utstillingen «Oil nebula» bruker begrepet the abyss, det enorme kosmiske havet i John Miltons «Paradise Lost» (1667), som skiller jorden fra helvete, som en metafor for samfunnets kollaps.
Prosjektet trekker paralleller til den globale oppvarmingen av havene, der økosystemer dør ut og andre organismer tar over. Inspirert av den økende utbredelsen av invaderende arter og dagens miljøkatastrofer, mytologiserer utstillingen endringen i verdenshavene.
Utstillingen består av skulpturelle arbeider i keramikk, glass og stål. Verkene skaper et billedspråk som forteller om havets og menneskenes fremtid, og former samtidig abyssens hav i seg selv.
Analoge portretter fra en øy
Fotoutstillingen «Tussøy» av Ingun A. Mæhlum vises nå i Visningsrommet USF.
Tussøy ligger på yttersida av Troms. Da Mæhlum fotograferte livet på øya, var det stor uenighet om innbyggertallet.
Noen mente det var fem innbyggere, noen mente det var sju og andre igjen hevdet at de var ni. På femtitallet var folketallet oppe i seksti, men gradvis har folk flyttet nærmere skole, jobb og en mer praktisk hverdag.
Dette er en dokumentar om de som har valgt å bo på Tussøya. Hun fotograferer analogt for å tilpasse seg øyas trege tempo.
Mæhlum undersøker både forholdet mellom menneske og natur, og forholdet mennesker imellom på en liten øy. Det er mye ensomhet på et så lite sted, både ufrivillig og selvvalgt.
Fiskebålla og havet
«Fiskebolle lengtar etter havet…» er soloutstillingen til kunstneren Brynhild Winther ved Kunstgarasjen i Bergen.
Utstillingen består av en rekke tegninger som kombinerer detaljerte figurer med mer naive streker og former.
Med utstillingen følger et dikt som blant annet drøfter livet i havet opp mot livet selv.
«Det var dagen jeg oppdaget hvor naiv man må være for å ha håp, og og
Mellom
rullesteinene i strandkanten, renne ordene vekk mellom
tennene mens havet renner bort mellom fingrene…
Fiskebollå har ikke en sjanse i havet.
…»
Du kan også se kunst av Astrid Sleire og Katrin Berge.
Barndomsnostalgi
Nå kan du oppleve Anja Carrs skulpturer hos Gyldenpris kunsthall.
Carrs utstilling «Moored» består av to storstilte skulpturer, produsert spesielt for Gyldenpris sitt utstillingsrom.
Som mange av Carrs tidligere arbeider, ser de ut til å være store figurer fra et barnerom, kastet inn i en voksen sfære. Dette blir kanskje tydeligere enn noen gang når når fargerike og lekne gjenstander åpenbarer seg i nettingstrømper.
Carr tar gjerne for seg det kroppslige i uventede kontekster. hun forvandler alt fra ansikter, leker og mat i en teatralsk, absurd og fargerik verden av fotografi, skulptur, installasjon og selvoppfunne teknikker.
Hun har stilt ut både i inn og utland og kan også sees på Trondheim kunstmuseum i disse dager.