Menneskelige grenser
Beskyttelse er utgangspunkt for fotoserien «PT 2».
Den menneskelige grensen begynner og slutter med huden vår mens sjel og ånd opptar en eterisk sfære.
Gjennom fotografi, film, installasjoner og performance arbeider Laura-Ann Morrison med temaer fra traumer, empati, ritualer og historier.
Morrison ser på tid, for å forstå rom, historier for å forestille seg bevegelse, fortid for å undersøke identitet, og smerte for transformasjon. Morrison utforsker gjennom sine arbeider individets evne til å motstå og tilpasse seg fysiske, mentale og følelsesmessige endringer, ved å søke diskontinuerlige historier basert på virkelige hendelser.
En intensjon om å komme nærmere situasjoner vi instinktivt avviser, ved å utfordre grenser og gi dem et nytt refleksjonsfelt.
Kan såpe vaske bort minner?
Babel ønsker velkommen til Ana Dunjićs separatutstillingen «B-SÅPE» kan i disse dager sees hos visningsrommet Babel.
Med referanse til sine egne minner fra oppvekst under jugoslaviakrigene, går Dunjić i dybden på temaer som matrasjonering, hamstring, kollektive minner og «survivor’s guilt».
Utstillingen handler om spørsmålet hvordan en forbruksartikkel kan overleve det som synes å være 80 år? Er det fordi den innerst inne alltid var mer en kulturell- enn forbruksvare?
Mange av oss møter vår egen B-såpe: gåtefulle objekter vi finner når vi roter gjennom spor av materiell kultur i vår bestemors skuff. Ved hjelp av våre personlige perspektiver tolker vi disse gjenstandene, idet vi, via innholdet i deres hverdagslige relikter forestiller oss de eldres erfaringer og verdier. Disse objektene er banale og stumme og avslører lite om den som skapte og brukte dem.
Men alle fortolkninger har sine svakheter og manglende biter, og jeg føler at jeg trenger ikke bekymre meg om å feiltolke B-såpe. Enhver fortolkning av B-såpe er en feiltolkning, en fri oversettelse, bare en fornemmelse.
Feministisk revolusjon
KUK presenterer utstillingen «WOMAN – LIFE – FREEDOM» i forbindelse med Studentenes Fredspris.
Utstillingen er et samarbeid ISFIT.
Kunstutstillingen skal fokusere på iransk kunst og kvinnebevegelsen som samlet seg der.
«Kvinne – liv – frihet» tematiserer den første feministiske revolusjonen i verden.
Kunstverkene av iranske kunstnere er for å vise at vi ikke glemmer folks tapperhet og ofre.
Det er fortsatt tusenvis av mennesker fengslet og livet deres er i fare, hundrevis av studenter er utestengt fra studiene. Folk i Iran trenger din støtte. Snakk om dem. Del informasjon om dem og press myndighetene dine til å slutte å hjelpe Islamic Republic Regim med å kvele demonstrantene, oppfordrer utstillingsteksten.
Utstillingen åpner lørdag 11.februar kl 16:00.
Fremtiden er?
«The Future is _____» er Trondheim kunstmuseums markering av Skeivt kulturår, den nasjonale markeringen av at det er 50 år siden straffelovens forbud mot seksuelle handlinger mellom menn (§ 213) ble opphevet. En viktig markering for toleranse og fri kjærlighet, om å få være den man vil, og elske hvem man vil.
«The Future is _____» henvender seg til mennesket som et sanselig vesen, hvor det sanselige definerer vår menneskelighet, vår tilhørighet til hverandre. Gjenom lek og sanseopplevelser inviterer utstillingen publikum til å fantasere om hvordan de neste femti årene kan bli. Kan vi se for oss en fremtid hvor vi er helt frie for en binær forståelse, ikke bare av kjønn og seksualitet, men også hvordan vi opplever verden på? Kan vi bryte med med etablerte fortellinger og kunnskapsparadigmer, om vi lytter mer til kroppen enn til hodet?
Utstillingen beskrives som noe en aldri kommer til å glemme av kunstkritiker Mona Pahle Bjerke.