Subjekts anmelder går glipp av Paul Grøtvedts intensjon

I stedet for å gi leseren sin vurdering av om bokens innhold og problemstilling er relevant, bruker Korslund anledningen til å anmelde Grøtvedt (avbildet) som akterutseilt, skriver artikkelforfatteren. (Foto: Ole Erik Løvold.)
I stedet for å gi leseren sin vurdering av om bokens innhold og problemstilling er relevant, bruker Korslund anledningen til å anmelde Grøtvedt (avbildet) som akterutseilt, skriver artikkelforfatteren. (Foto: Ole Erik Løvold.)
Kjetil Korslunds anmeldelse preges av flere misforståelser. Grøtvedts bok byr på relevante innspill til en samtale om kunstens status i dag, skriver redaktør Hanne Herrman.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunsthistoriker Paul Grøtvedt er aktuell med boken «Hvor er det blitt av kunstens sanselige skjønnhet?» (2023). Kjetil Korslund ga boken terningkast tre i Subjekt. Her svarer Hanne Herrman, redaktør for boken.

Kjetil Korslunds anmeldelse av Paul Grøtvedts bok «Hvor er det blitt av kunstens sanselige skjønnhet?» (2023) hos Subjekt forrige uke fortjener en kommentar. Fordi den er ute av takt med det temaet Grøtvedt tar opp i boken.

I stedet for å gi leseren sin vurdering av om bokens innhold og problemstilling er relevant, bruker Korslund anledningen til å anmelde Grøtvedt som akterutseilt, fordomsfull, og selvsagt, sneversynt. Han skriver: «Det er ikke slik at Paul Grøtvedt ikke forstår hva som er skjedd fra 1917 til i dag; han bare hater det. Og der har han vært i mange år. Men hvem snakker han til? Og hvorfor?»

Bokens tittel er et spørsmål, en problemstilling som Grøtvedt forsøker å besvare, og som Korsvold burde ha kommentert. Med utgangspunkt i tittelen byr Grøtvedts drøftelse på interessante opplysninger, perspektiver og kunnskap, som mange lesere vil ha glede av.

Det er ikke sneversyn og hat som preger boken, men bred kunnskap, engasjement og kjærlighet til billedkunsten.

Annonse

Hva er kunst?

Grøtvedt foretar en gjennomgang av kunsthistorien der det sentrale er kunstnernes posisjon i samfunnet, opplysningstidens betydning for frigjøringen av kunsten som et autonomt felt ved siden av vitenskapen og religionen.

Modernismen, som er et barn av opplysningstiden, utviklet en kunstforståelse som har dekonstruert og forkastet estetiske normer og verdier, og har ført til at etablerte verdier ved kunstverket, som sanselighet og skjønnhet har forsvunnet. Det er en problematikk som nylig ble debattert i mediene i forbindelse med Nasjonalmuseets kanonkrise. Grøtvedts historiske presentasjon av denne dekonstruksjonsprosessen er dokumentert med navn og referanser.

Grøtvedts poeng er at omdefineringen av kunstverket har hatt en stor konsekvens for samtidskunstens vedkommende. Fra å være et fysisk objekt med bestemte estetiske kvaliteter er kunsten gradvis endret til et begrep om kunsten, der konteksten er bestemmende for om en gjenstand er et kunstverk.

Det vil si: Det er ikke objektet i og for seg som gjør det til et kunstverk, men sammenhengen det inngår i, og det teoretiske grunnlaget, en legitimering av hvorfor det skal oppfattes som et kunstverk.

Les også: De sa det før det var kult

Overser viktige deler

Motsatt av hva Korslund hevder, mener Grøtvedt ikke at kapitalkreftene eller markedet er en velsignelse for kunsten.

Tvert imot: forfatteren skriver at den internasjonale kunsthandelen og dens kapitalsterke samlere i stigende grad deponerer egne verker i prestisjetunge museer for å kjøpe seg kvalitetskriterier.

I praksis betyr det at den estetiske verdien på museenes egne samlinger devalueres. Det er en prosess som er godt dokumentert av den franske kunst- og kulturforskeren Nathalie Heinich.

Andre viktige temaer som ikke er omtales av Korslund, er kapitlene om estetikkens historie, kunstutdanningens historie og kunstkritikkens historie, og at kunstkritikken av mange fagfolk anses for å være død. Det siste kapitlet om den gåtefulle sansningen, som sammenføyer bokens inndelinger og filosofiske fluktlinjer til en enhet, har gått Korslund hus forbi.

Det er synd at Subjekts anmelder har gått glipp av Grøtvedts intensjon. Boken byr på interessante og relevante innspill til en samtale om kunstens posisjon og status i dagens kulturelle klima.

Les også: Sneversyn på samtidskunst

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper