Misforstår hva Arkitekturopprøret er

Den britiske byen Poundbury er et av få nybygde strøk som trekkes frem blant de beste stedene å bo Storbritannia. Og ikke bare fordi det er vakkert, skriver Saher Sourouri i Arkitekturopprøret. (Foto: Alamy.)
Den britiske byen Poundbury er et av få nybygde strøk som trekkes frem blant de beste stedene å bo Storbritannia. Og ikke bare fordi det er vakkert, skriver Saher Sourouri i Arkitekturopprøret. (Foto: Alamy.)
Når selverklærte modernister skal kritisere Arkitekturopprøret, minner det om fanden som leser Bibelen, skriver Saher Sourouri.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Ny undersøkelse om folkets mening om arkitektur.

Arkitektstudent Magnus Ravlo Stokke skriver torsdag i Subjekt at han ikke er enig med Arkitekturopprøret (AO).

Fremgangsmåten er en blanding av å tillegge oss meninger AO ikke har, og repetisjon av argumenter vi etter hvert har hørt et rikelig antall ganger tidligere – klimatrøbbel, økonomi, et cetera.

Jeg forstår godt at Ravlo Stokke er skuffet dersom han går AOs Instagram-profil og forventer å lære hvordan han skal håndtere problemer knyttet til overvann og flerbruk når han går ut i arbeidslivet. Dette er imidlertid ikke AOs oppgave. Det må ha nesten ta opp med sin utdanningsinstitusjon. Men dersom han tror at vakre fasader forårsaker overvann, og er i veien for flerbruk, må han kanskje studere litt hardere.

Les også: – Den modernistiske arkitekturen synger på siste vers

Annonse

Problemer med viljen

Ravlo Stokke kunne også ha nytte av å lytte til fagfolk som sier at vi har mye å lære av både den tradisjonelle arkitekturen og den klassiske byplanleggingen for hvordan vi kan bygge mer bærekraftig.

Og han kan også lære mye av å lese forskning som viser at å bygge med fokus på skjønnhet, er et godt klimatiltak. Og endelig kan han lære mye av å studere det store antallet eksempler AO viser til fra utlandet, hvor det som han påstår er umulig, er fullt mulig.

Nylig kåret avisen The Times de beste stedene å bo på i Storbritannia. Juryen besto av fagfolk, som vektla mange andre kriterier enn bare vakker arkitektur, deriblant bærekraft og klimavennlighet. Som et av ytterst få steder bygd i vår tid på listen, var Poundbury. Den Kong Charles-initierte byen som folket liker, men som arkitekter elsker å latterliggjøre.

I sin begrunnelse skriver juryen blant annet at mens «moderne» arkitektur ofte forfaller og trenger rehabilitering etter en tid, eldes Poundbury med stil og blir bedre med tiden.

Men når man er en selverklært modernist, undervurderer man kanskje hvor stor andel av disse angivelige problemene med å bygge tradisjonell arkitektur som sitter i ens egen vilje?

Les også: Klarer du å gjette hvilken av disse to som vant arkitekturkonkurransen?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen