Respektløst å ta inn kvinner på pensum bare fordi de er kvinner

For å skjønne hvorfor det er galt med akademisk kjønnskvotering, kan man se nærmere på prioriteringen av proletarforfattere i Sovjetunionen, skriver professor emeritus i filosofi ved NTNU, Truls Wyller. (Foto: Literariness.org.)
For å skjønne hvorfor det er galt med akademisk kjønnskvotering, kan man se nærmere på prioriteringen av proletarforfattere i Sovjetunionen, skriver professor emeritus i filosofi ved NTNU, Truls Wyller. (Foto: Literariness.org.)
Å velge ut pensumtekster i filosofi basert på forfatterens gruppetilhørighet minner om hvordan de tenkte i Sovjetunionen, skriver professor Truls Wyller.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er På filosofistudiene ved både UIO og NTNU har flere uttrykt misnøye med andelen kvinner på pensum.

Det er fortsatt en relativt skjev fordeling av kjønn på filosofistudiene i Norge, og det er synd at det skal være slik i et fag som virkelig burde appellere til alle, på tvers av enhver gruppetilhørighet.

Men når mange mener botemidlet er å øke andelen pensumtekster skrevet av kvinner, kan jeg ikke følge dem. Én ting er at det kanskje ikke spiller noen stor rolle for rekrutteringen av jenter. En annen og viktigere ting er at tankegangen strider nettopp mot fagets iboende universalisme.

Den allmennmenneskelige, universelle appellen gjør det forkastelig å la faglige kvalitetsvurderinger underordnes rekrutteringshensyn – like forkastelig som i medisin- og ingeniørstudier, eller i et hvilket som helst fag egentlig. For å innse det – tenk litt på den tilsvarende prioriteringen av proletarforfattere som skjedde i Sovjetunionen.

Denne prioriteringen kunne i utgangspunktet ha noe for seg, gitt vanlige arbeideres problemer med å hevde seg i det litterære establishment. Men når de aller fleste mennesker i dag vil mene at det etter hvert bar galt av sted, hva beror det på? Jeg tror det beror på at man satte en strek over vår fellesmenneskelige, gruppeuavhengige evne til kvalitetsbedømmelse.

Annonse

Sannheten avhenger ikke av avsender

Det vises ofte til at naturvitenskapelig objektivitet er uavhengig av klasser, kjønn, legning eller etnisitet. Men vel så viktig kan det være å reflektere over sakens subjektive side; hvordan vi tenker for å avdekke sannheter – prøver du å finne svaret på et intellektuelt problem, gir det ingen mening å spørre deg selv «Hva skal jeg som kvinne, som arbeider, som homofil mene om X?», i stedet for det enkle «Hva skal jeg mene om X?»

Er det spørsmål om å hevde sine interesser, stiller jo saken seg annerledes. Men det er ikke det du vurderer når du vurderer hva som er sant eller usant, eller hva som virkelig har kvalitet på et område. Du bruker din evne til å tenke saklig, ikke minst når du kritiserer andre for å ikke gjøre det. All ære, derfor, til dem som i senere år har bidratt til at flere kvinnelige filosofer er hentet frem fra historiens glemsel.

Dermed kan også disse tenkerne respekteres gjennom å få sine arbeider vurdert som bidrag til den fellesmenneskelige dialogen. Og om noen før har vært i tvil om kvinners intellektuelle kapasitet, er det i hvert fall umulig å være det i dag, når så mange av dem hevder seg på linje med sine mannlige kolleger. Slik ser vi også tydelig at det ikke er noen relevant forskjell på filosofiske tekster skrevet av kvinner og menn.

Les også: Filosofien skal ikke representere annet enn sannhetssøken

Underslår likheten

En helt annen sak er ønsker om å prioritere en type forskjellsfeministisk filosofi. Det er parallelt til å ville prioritere marxistisk arbeider-filosofi uavhengig av forfatternes klassebakgrunn. Men da er nettopp uavhengigheten et poeng – og feminismen må hevde seg i konkurranse både med marxisme og alle mulige andre ismer.

I debatten om slike prioriteringer kan klasse og kjønn trekkes inn for å belyse dannelsen av bestemte fagmiljøer, og jeg har min private, lille forklaring på den skjeve kjønnsrekrutteringen: Internasjonalt domineres faget av en analytisk filosofi med til tider temmelig nerdete problemstillinger – som slik de sosiokulturelle kjønnsforskjellene har utviklet seg, kanskje særlig appellerer til gutter og menn?

Den dominansen får man i så fall ta det som en utfordring å motarbeide, i fri og åpen diskusjon. Å se det som et generelt mål å øke andelen kvinnelige pensumforfattere, er noe annet. Det er å underslå den grunnleggende likheten i kvinners og menns fornuftsevne som gjør det mulig å bedømme det de bidrar med, uavhengig av kjønn (og seksuell legning).

I faglige sammenhenger er det rett og slett respektløs reduksjonisme å si at noen tenker som de gjør i kraft av sitt kjønn eller sin klassebakgrunn.

Les også: Hvorfor er det få kvinnelige filosofer? Svaret bør merkes med en trigger warning

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner