3.500 kroner for «ytringspass». Har kulturlivet mistet bakkekontakten?

Kulturytring skal være en egen arena for kulturpolitikk. Men bør ikke kulturpolitikkens aktører satse på å markere seg i samspill med andre politikkområder på Arendalsuka, spør Kristine K. Wessel i Kulturbyrået Mesén. (Foto: Kulturytring Drammen.)
Kulturytring skal være en egen arena for kulturpolitikk. Men bør ikke kulturpolitikkens aktører satse på å markere seg i samspill med andre politikkområder på Arendalsuka, spør Kristine K. Wessel i Kulturbyrået Mesén. (Foto: Kulturytring Drammen.)
Kulturytring Drammen sammenligner seg med Arendalsuka. Men der sistnevnte er åpent for alle, koster det skjorta å delta i Drammen, skriver Kristine K. Wessel.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Prisene på Kulturytring Drammen vekker reaksjoner fra Kristine K. Wessel, produsent, kurator og rådgiver i Kulturbyrået Mesén.

Når festivalen Kulturytring 2023 går av stabelen i Drammen 19.-21. juni, koster billetten, eller «ytringspass» som arrangøren kaller det, intet mindre enn 3.500 kroner. Har kulturlivets svar på Arendalsuka misforstått kjernen i hva som gjør Arendalsuka så viktig og bra?

På sine nettsider skriver Kulturytring dette: «Kulturytring er Norges største nasjonale arena for kulturpolitikk. Arenaen skal samle ​hele det norske kulturlivet i samtaler og debatt om kunst- og kulturpolitikk. ​​Kulturytring skal gjennom kunnskapsbaserte og relevante ytringer, debatter og ​​diskusjoner, løfte kunst og kultur som et viktig politikkområde og som utviklingskraft i ​samfunnet. Festivalen er både en debattfestival, en kunnskapsarena og en kunst- og ​kulturfestival, og ble arrangert for første gang i 2021. For andre gang samles kultur-​Norge for å sette kunst og kultur på dagsorden i valgkampen – i kulturlivets svar på ​Arendalsuka.»

Jeg steiler! Logikken brister for meg både når det gjelder navnet og prisen på billetten, og konteksten de setter seg selv i: Arrangementet som kulturlivets svar på Arendalsuka.

For det første finner jeg det høyst problematisk å knytte begrepet ytring til en billett, altså en kostnad for deltakelse. Og det er en høy og ekskluderende billettpris for veldig mange i kunst- og kulturfeltet. Å delta i politikk og debatt og å ytre seg er vel noe som skal være åpent og tilgjengelig for alle uten at man trenger å kjøpe billett?

Annonse

Les også: Doblet påmelding til «kulturlivets Arendalsuka»

Trenger vi en egen arena for kulturlivet?

For det andre synes jeg sammenligningen med Arendalsuka blir helt feil. Arendalsuka sitt grunnprinsipp er at det er åpent for alle og gratis inngang, noe man ikke kan si om Kulturytring 2023.

Ambisjonen til Kulturytring er å samle hele det norske kulturlivet til samtaler og debatt om kunst- og kulturpolitikk. Dette blir vanskelig når kostnaden for deltakelse er såpass høy.

Avslutningsvis ønsker jeg også å stille spørsmålet om hvorfor vi trenger en egen arena for kulturpolitikk? Bør ikke kulturpolitikken og dens aktører satse på å markere og utvikle politikken i samspill med andre politikkområder på Arendalsuka?

Kulturpolitikk bør definere seg sentralt i samfunnsdebatten, og jobbe for tverrfaglige samarbeid og løsninger som legger grunnlaget for gjennomslag og god forankring. Selv deltar vi for tredje året med arrangement på Arendalsuka, denne gangen med temaet kunst, bærekraft og byutvikling. Velkommen til alle. Vi sees på Arendalsuka!

Les også: Forrige gang ble det kulturkrig. Dette er årets Kulturytring

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM