Presentert av
Vernissageguiden
Bergen

Dette er kunstutstillingene du må få med deg i Bergen akkurat nå

Uke 23
Kunsten å unnslippe tiden ved USF Verftet.

Kunsten å unnslippe tiden

Happy Gorilla opererer i grenselandet mellom performance og installasjonskunst og nå intar de USF verftet i Bergen.

Fra fredag denne uken kan du oppleve den dynamiske duoens arbeider i det det tar for seg selve tiden.

Ikke et lite tema akkurat, men ett som alle på et eller annet nivå må forholde seg til.

Utstillingsteksten er i vageste laget, men i skjærlingspunktet mellom installasjon og performance skjer det mye spennende, og Happy Gorilla gjør det så godt som noen.

Velkommen til åpning fredag 9. juni kl. 18:00 – 21:00.

Kunst om kunst

Tekstilkunst har en skikkelig opptur og nå åpner tekstilindustrimuseet en ny og spennende utstilling i galleri Salhus.

Utstillingen «Hagerom» viser arbeid som spring ut fra det tverrfaglige nordiske scenekunstprosjektet, «Livias rom».

Nå har prosjektet også blitt en kunstutstilling av Ingrid Aarset.

Aarset kombinerer tradisjonelt håndtverk med ny teknologi: Hun tegner for hånd, men bearbeider motivene digitalt. Felles  for prosjektene hennes er organiske mønster og ornamentikk med fokus på tekstur og taktilitet.

Utstillingen åpnes søndag 11. juni kl. 15:00 av forfatter, dramatiker og kunstnerisk leder bak «Livias rom», Lene Therese Teigen.

Kode presenterer den prisbelønte norske kunstneren Børre Sæthre med en spektakulær stedsspesifikk installasjon i Tårnsalen, knyttet lokalt til Bergen.

Cruising-kultur og munumentalkunst

Kode presenterer denne uken den prisbelønte norske kunstneren Børre Sæthre med en spektakulær stedsspesifikk installasjon i Tårnsalen.

Børre Sæthre er kjent for sine monumentale og sanselige installasjoner. Med referanser til skeiv kultur, filmhistorie og eskapisme skaper Sæthre installasjoner som fullstendig omslutter publikum. Denne sommeren inntar han den futuristiske Tårnsalen på Kode med en stedsspesifikk installasjon.

Last Dance er siste del av en trilogi som belyser fenomenet «cruising» i et historisk perspektiv, og med et samfunnspolitisk tilbakeblikk på AIDS-krisens konsekvenser for skeiv kultur. Første del av trilogien var installasjonen Ghost Arcade (2019) ved Trondheim Kunstmuseum, den andre var utstillingen The Sound of the Atom Splitting (2021) ved NITJA Senter for Samtidskunst. Den siste og endelige delen av prosjektet er den stedsspesifikke installasjonen Last Dance (2023) ved Kode.

Installasjonen har vernissage fredag 9. juni i Lysverket kl. 19.00.

«HOW MUCH SILENCE CAN YOU TAKE?» av Marie Sjøvold stiller ut ved Gyldenpris kunsthall. (Foto: presse.)

Stillhetens nærvær

Denne helgen er også siste mulighet til å få med seg denne deilige fotoutstillingen på Gyldenpris.

«How Much Silence Can You Take?» inneholder en serie poetiske fotografier hvor kunstneren undersøker hva som skjer med nærheten til våre omgivelser, medmennesker og oss selv i et samfunn hvor vi hele tiden kan velge vekk stillheten.

– Stillheten som skaper ro, frykt, rastløshet og innsikt. Stillheten som er et forstørrelsesglass for våre følelser, på godt og vondt, skriver hun selv.

Dette utforskes visuelt i «How Much Silence Can You Take?».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner