Vi har sensitivitetslest barneboken til Kulturrådet-lederen. «Støtende» er en enorm underdrivelse

Allerede på omslaget til «Tusen elgar i garasjen» går det galt, skriver Mikkel Ihle Tande. (Illustrasjon: Hilde Hodnefjeld/Samlaget.)
Allerede på omslaget til «Tusen elgar i garasjen» går det galt, skriver Mikkel Ihle Tande. (Illustrasjon: Hilde Hodnefjeld/Samlaget.)
Dagens barn har høyere krav til litteraturen enn vi voksne er vant til. Det har ikke Sigmund Løvåsen tatt hensyn til i sin nye bok, skriver Mikkel Ihle Tande.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Sensitivitetslesning av Sigmund Løvåsens nye barnebok, «Tusen elgar i garasjen».

«Tusen elgar i garasjen» er tittelen på den nye barneboken til Sigmund Løvåsen, Kulturrådets leder og Kultur-Norges 7. mektigste på siste Subjekt 100-liste.

Det er klart mediene må gå kritisk til verks når en så fremtredende kulturmann skal spre sine ideer til landets unge og håpefulle.

Sensitivitetslesere fikk tidligere i år mye oppmerksomhet, etter at britiske forlag fjernet støtende innhold fra Roald Dahl- og James Bond-bøker. Reaksjonene viste at få i den privilegerte norske middelklassen hadde fått med seg at vi lever i 2023.

Flere norske forfattere ville beskytte bøkene sine mot sensur, og Forleggerforeningen tok avstand fra sensitivitetslesning. Men enkelte holdt, i motsetning til Dalai Lama, tungen rett i munnen. «Det kan være riktig å modernisere bøker», skrev Bokklubbens direktør, Ingeborg Volan. Særlig gjelder det barnebøker, påpekte hun. Forlegger Anders Heger skrev «Et forsvar for den sensitive lesning».

Annonse

Kulturrådets leder, Sigmund Løvåsen, kalte imidlertid Roald Dahl-endringene «helt på trynet!». Vi undret oss over denne aggressive holdningen til progressive ideer i litteraturen. Kunne det ha en sammenheng med at Løvåsen selv snart skulle gi ut bok?

Denne antagelsen styrket seg da vi mottok et tips om at en av Løvåsens tidligere utgivelser, debutromanen «Nyryddinga» (2003), inneholder det mest støtende ordet i ordboken: n-ordet. Vi sjekket – tipset stemte. Og for alle som vil innvende at kontekst har noe å si, sier vi: «les deg opp». Slikt er aldri greit, med mindre man er n-ordet selv.

Vi skjønte dermed at når Løvåsen skal gi ut en barnebok, må den sensitivitetsleses. Nøye. Forlaget var ikke enig. Helt på trynet, sier vi! Så vi tok på oss jobben selv.

Les også: Skolen har mye av skylden for at unge leser mindre enn før. På tide å gjeninnføre romaner på pensum

Sensitive funn

Allerede på bokens omslag går det galt.

Der er det blant annet bilder av en klimaødeleggende traktor og en kniv(!). Når forlaget gir ut et nytt opplag basert på vår sensitivitetslesning, må disse elementene fjernes. Eventuelt byttes ut med en elsykkel med plog, samt klimavennlig papp-bestikk.

«Tusen elgar i garasjen» er en nynorsk diktsamling. Løvåsen skal ha honnør for å velge både en sjanger og et språk som kun en minoritet bruker. Selv om nynorsk gir en litt uggen eim av nasjonalisme. Men her stopper rosen.

Det aller mest problematiske ved boken er hvordan den sementerer tokjønnsmodellen og forsterker et kjønnshierarki med mannen på topp.

Alle dyrene i boken gis utrolig nok hankjønn eller hunkjønn, med pronomenene han eller ho. I Løvåsens verden finnes ikke ikke-binære dyr. Ikke bra.

Har ikke Løvåsen fått med seg at Språkrådet i fjor tok inn det kjønnsnøytrale pronomenet hen i rettskrivningsnormene? Dette må oppdateres for alle pronomener, all den tid man ikke kan vite hvilket kjønn et dyr har, uten å spørre dem.

Videre kan vi ikke unngå å legge merke til at alle dyr med makt «tilfeldigvis» tildeles hankjønn. «Fuglekongen» og salamanderen som «bestemmer vegen du skal gå», fremstilles som autoriteter. Hunkjønn gis til ekle dyr som «spyflua» og den blodsugende og late flaggermusen. Problematisk. I tillegg henvises det konstant til foreldre som «mamma og pappa», noe som ekskluderer alle barn som ikke vokser opp i tradisjonelle, patriarkalske kjernefamilier.

Alt dette må endres, slik at dagens barn ikke vokser opp til å bli like trangsynte og fordomsfulle som boomerne.

Indoktrinering

I diktet «Alle barn» står det: «Alle er forskjellige, men berre utanpå, heiter det i ein song. Det er feil. Vi er mykje likare utanpå enn inni».

Dette er forvirrende. Barn ser godt at mørke, brune og hvite mennesker er ulike på utsiden. Men at ulike folkegrupper tenker ulikt, kommer ikke så godt frem i diktet. De resterende linjene må revideres for å få frem dette:

I linjen «Nokre har berg-og-dal-bane i hjernen. Andre har hovudet fullt av fæle ting dei har sett» foreslår vi at ordet «andre» byttes ut med «urfolk». I linjen «Éin har tunge med vonde ord. Ein annan har stemmeband med vakker song» fremstår det som individer har egenskaper løsrevet fra den kollektive kulturen de er indoktrinert i.

I ny versjon burde det stå: «Kvite har tunge med vonde ord. Etniske minoriteter har stemmeband med vakker song».

Les også: Mer satire: Slik kan kulturbransjen bli inkluderende. På ekte

Liten tvil om at boken blir bedre

I diktet «Ting du kan gjere når du kjedar deg» gir Løvåsen eksempelet «bli den første som plystrar Mikkel rev på toppen av ein pyramide». Dette er støtende for folk med navn Mikkel som har blitt kalt «Mikkel rev» i barndommen. Vi snakker av erfaring. Stryk dette.

I boken er det flere eksempler på at forfatteren naturaliserer et verdensbilde der mennesker står over dyrene, og kan spise andre arter. For eksempel på side åtte: «Blir du svolten, kan du spise en elg». Som forfatter Carol Adams har vist, er kjøttspising assosiert med troen på hvit overmakt og patriarkatet. «Elg» må byttes ut med «økologisk gulrot».

Enkelte gamle, hvite, heterofile cis-menn vil hevde at Sigmund Løvåsen er en kunstner, og at kunsten er fri. Men som vi med denne gjennomgangen har vist, er det ingen tvil om at aktivister kan gjøre kunst bedre. Aldri har dette vært viktigere enn når Kulturrådet-lederen gir ut en bok rettet mot barn.

Stadig oftere hører vi panikk over at dagens barn leser mye dårligere enn eldre årskull. Men har man tenkt over at det er fordi bøkene ikke er sensitivitetslest? Du leste det først i Subjekt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog