Et særdeles unødvendig angrep på kulturstreiken

Vi håper Johan Osuldsen (bildet) blir med i kampen for bedre lønns- og arbeidsvilkår i bransjen, i stedet for å trekke en historisk viktig streik og seier ned i sølen, skriver Mari Røsjø, leder av Fagforbundet teater og scene. (Foto: Fredrik Arff.)
Vi håper Johan Osuldsen (bildet) blir med i kampen for bedre lønns- og arbeidsvilkår i bransjen, i stedet for å trekke en historisk viktig streik og seier ned i sølen, skriver Mari Røsjø, leder av Fagforbundet teater og scene. (Foto: Fredrik Arff.)
Vi deler mange av Johan Osuldsens bekymringer for scenekunstfeltet. Hans påstander om kulturstreiken kan derimot ikke stå uimotsagt, skriver Mari Røsjø.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Teaterbransjen sliter med inntektene. Hva som er årsaken, er det uenighet om.

Teaterregissør Johan Osuldsen skriver 9. juni i et debattinnlegg i Subjekt om at teaterbransjen fortsatt ikke selger like mange billetter som før pandemien, og at koronapolitikken må ta noe av skylden.

Selv om vi nok tror bildet er noe mer nyansert enn han framstiller det, deler vi langt på vei mange av de samme bekymringene. Særlig kompetanseflukten blant våre medlemmer som jobber bak og rundt scenen, er fortsatt kritisk.

Det vi derimot ikke kan la stå uimotsagt, er Osuldsen påstander om kulturstreiken i 2021.

Les også: 17 vil bli teatersjef ved Det norske teatret

Annonse

Avtalebrudd

Ifølge Osuldsen endte den nesten to måneder lange streiken i «at man kunne velge hvilken pensjonsordning man ville ha: enten den som allerede fantes før streiken, eller en annen.»

For det første: hvilken pensjonsordning hadde man egentlig før streiken? Teatrene hadde en livsvarig, kjønnsnøytral pensjon frem til 2016. Da var teatrene i store økonomiske problemer på grunn av måten den gamle ytelsesordningen måtte regnskapsføres på, og vi var løsningsorienterte. Som en ansvarlig part kom vi i Fagforbundet teatrene i møte for å avhjelpe situasjonen.

I avtalen ble vi enige om at de viktigste prinsippene skulle videreføres i en ny ordning, nemlig at pensjonen fortsatt skulle vare livet ut, og selvfølgelig være like god for kvinner som for menn.

Det var denne avtalen arbeidsgiverne på teatrene brøt, og som kastet oss ut i en lang streik. Var det noe vi heller ville gjøre høsten 2021 enn å streike, var det å endelig spille for publikum igjen. I stedet måtte vi altså streike for noe vi avtalte tilbake i 2016, som teatrene nektet å etterkomme. Det var en fortvilende situasjon.

Les også: På tide å sette en stopper for pausemusikkteateret

Trekker streiken ned i sølen

Det Osuldsen kaller «en annen pensjonsordning», er nå pensjonsordningen alle Fagforbundets medlemmer på teatrene får.

Denne ordningen gjør at en kvinne født i 1993 i snitt vil få 400.000 kr mer i pensjon enn med innskuddspensjon som teatrene stod hardnakket på. At kvinner skal tape pensjonsmessig fordi de i snitt lever lenger enn menn, er for oss helt uforståelig, og ikke noe det var mulig å godta.

Skal vi sikre at det faktisk er noen teknikere igjen i bransjen, i tillegg til å rekruttere framtidige kulturarbeidere, er noe av det viktigste vi kan gjøre, å kjempe frem bedre lønns- og arbeidsvilkår i bransjen.

Vi håper Osuldsen blir med i denne kampen i stedet for å løpe arbeidsgiversidens ærend og trekke en historisk viktig streik og seier ned i sølen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar