Et særdeles unødvendig angrep på kulturstreiken

Vi håper Johan Osuldsen (bildet) blir med i kampen for bedre lønns- og arbeidsvilkår i bransjen, i stedet for å trekke en historisk viktig streik og seier ned i sølen, skriver Mari Røsjø, leder av Fagforbundet teater og scene. (Foto: Fredrik Arff.)
Vi håper Johan Osuldsen (bildet) blir med i kampen for bedre lønns- og arbeidsvilkår i bransjen, i stedet for å trekke en historisk viktig streik og seier ned i sølen, skriver Mari Røsjø, leder av Fagforbundet teater og scene. (Foto: Fredrik Arff.)
Vi deler mange av Johan Osuldsens bekymringer for scenekunstfeltet. Hans påstander om kulturstreiken kan derimot ikke stå uimotsagt, skriver Mari Røsjø.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Teaterbransjen sliter med inntektene. Hva som er årsaken, er det uenighet om.

Teaterregissør Johan Osuldsen skriver 9. juni i et debattinnlegg i Subjekt om at teaterbransjen fortsatt ikke selger like mange billetter som før pandemien, og at koronapolitikken må ta noe av skylden.

Selv om vi nok tror bildet er noe mer nyansert enn han framstiller det, deler vi langt på vei mange av de samme bekymringene. Særlig kompetanseflukten blant våre medlemmer som jobber bak og rundt scenen, er fortsatt kritisk.

Det vi derimot ikke kan la stå uimotsagt, er Osuldsen påstander om kulturstreiken i 2021.

Les også: 17 vil bli teatersjef ved Det norske teatret

Annonse

Avtalebrudd

Ifølge Osuldsen endte den nesten to måneder lange streiken i «at man kunne velge hvilken pensjonsordning man ville ha: enten den som allerede fantes før streiken, eller en annen.»

For det første: hvilken pensjonsordning hadde man egentlig før streiken? Teatrene hadde en livsvarig, kjønnsnøytral pensjon frem til 2016. Da var teatrene i store økonomiske problemer på grunn av måten den gamle ytelsesordningen måtte regnskapsføres på, og vi var løsningsorienterte. Som en ansvarlig part kom vi i Fagforbundet teatrene i møte for å avhjelpe situasjonen.

I avtalen ble vi enige om at de viktigste prinsippene skulle videreføres i en ny ordning, nemlig at pensjonen fortsatt skulle vare livet ut, og selvfølgelig være like god for kvinner som for menn.

Det var denne avtalen arbeidsgiverne på teatrene brøt, og som kastet oss ut i en lang streik. Var det noe vi heller ville gjøre høsten 2021 enn å streike, var det å endelig spille for publikum igjen. I stedet måtte vi altså streike for noe vi avtalte tilbake i 2016, som teatrene nektet å etterkomme. Det var en fortvilende situasjon.

Les også: På tide å sette en stopper for pausemusikkteateret

Trekker streiken ned i sølen

Det Osuldsen kaller «en annen pensjonsordning», er nå pensjonsordningen alle Fagforbundets medlemmer på teatrene får.

Denne ordningen gjør at en kvinne født i 1993 i snitt vil få 400.000 kr mer i pensjon enn med innskuddspensjon som teatrene stod hardnakket på. At kvinner skal tape pensjonsmessig fordi de i snitt lever lenger enn menn, er for oss helt uforståelig, og ikke noe det var mulig å godta.

Skal vi sikre at det faktisk er noen teknikere igjen i bransjen, i tillegg til å rekruttere framtidige kulturarbeidere, er noe av det viktigste vi kan gjøre, å kjempe frem bedre lønns- og arbeidsvilkår i bransjen.

Vi håper Osuldsen blir med i denne kampen i stedet for å løpe arbeidsgiversidens ærend og trekke en historisk viktig streik og seier ned i sølen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog