Den kunstneriske ytringsfriheten i verden er akutt truet. Det er også vårt ansvar

70 prosent av verdens befolkning lever i autoritære regimer og diktaturer. Teatersjef Evgeniya Berkovich ble anklaget for å «rettferdiggjøre terrorisme» etter en oppsetning som ble satt opp for flere år siden om russiske kvinner som sluttet seg til IS. (Foto: Alexander Nemenov/AFP/Getty Images.)
70 prosent av verdens befolkning lever i autoritære regimer og diktaturer. Teatersjef Evgeniya Berkovich ble anklaget for å «rettferdiggjøre terrorisme» etter en oppsetning som ble satt opp for flere år siden om russiske kvinner som sluttet seg til IS. (Foto: Alexander Nemenov/AFP/Getty Images.)
Til tross for debattene om kansellering slo Ytringsfrihetskommisjonen fast at vilkårene i Norge er gode. Men vi har også et moralsk ansvar for å kjempe for ytringsfriheten til kunstnere i land der den er truet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kristin Danielsen, direktør i Kulturdirektoratet, skriver om kunstnerisk ytringsfrihet under press.

Flere rapporter og kulturtoppmøter denne våren varsler om at truslene mot den kunstneriske ytringsfriheten øker flere steder i verden.

Samtidig er alle klare på at kunstnerisk ytringsfrihet og kulturelt mangfold er viktigere enn noen gang, og er helt sentrale byggesteiner i levedyktige demokratier. Hvorfor skal vi i Norge bry oss?

Les også: Regjeringens maktsentralisering av kulturmidlene må utfordres

Utfordringer fra flere kanter

Neste uke legger den uavhengige organisasjonen Freemuse frem sin årlige rapport, som overvåker og dokumenterer brudd på kunstnerisk ytringsfrihet i verden.

Annonse

I forkant har de allerede varslet at 2022 var det verste året for den kunstneriske ytringsfriheten. Kunstnerisk ytringsfrihet handler om kunstneres frihet til å formidle ytringer i form av kunst, og har et sterkt menneskerettslig vern. Likevel er ikke denne retten reell for alle kunstnere.

70 prosent av verdens befolkning lever i autoritære regimer og diktaturer, ifølge en rapport fra V-Dem Institute. Og trenden er økende. Vi ser at i land der det foregår brudd på ytringsfriheten, som Iran og Russland, blir kunstnere særlig utsatt. I Iran ble flere enn 100 kunstnere fengslet i fjor, og de fleste av dem torturert. Sju har fått dødsdom. Etter invasjonen av Ukraina har kunstnere som har uttrykt antikrigsholdninger i Russland, blitt arrestert, truet og tvunget til å flykte.

På EU-konferansen Free to Create i februar i år kunne lederen av Cultural Institute i Ukraina, Volodymyr Sheiko, rapportere om at kulturliv og kulturinstitusjoner i Ukraina står i fare for å bli utryddet som en følge av krigen. Han slo fast at vi kan ikke snakke om demokrati uten frie, kunstneriske ytringer.

Dette er de åpne truslene mot kunstnerisk ytringsfrihet vi ser, men like alvorlig er de mer subtile truslene, som går under verdenssamfunnets radar. Dette kan være flytting av støtte fra «utfordrende» kunst til «statsvennlig» kunst, undergraving av armlengdes avstandsorganer og organisasjoner som støtter opp under kunstnernes rettigheter, og fravær av sosiale og økonomiske rettigheter.

Det er utfordringer vi ser også i land Kulturdirektoratet samarbeider tett med gjennom EØS-avtalen, i særlig grad Polen.

Les også: Slår alarm om kunstnerisk ytringsfrihet: – Verre enn noensinne

Internasjonal solidaritet

På det internasjonale kulturnettverket IFACCAs verdenskonferanse i Stockholm i mai kom FNs spesialrapportør for kulturelle rettigheter, Alexandra Xanthaki, med en oppfordring til de nordiske landene om å ta et moralsk ansvar og arbeide aktivt for kunstnerisk ytringsfrihet på et globalt plan. Når Norge nå leder denne føderasjonen for kulturråd og kulturinstitutter, må vi ta denne oppfordringen på dypeste alvor.

De siste årene har vi også her hjemme hatt flere debatter om kansellering og begrensing av kunstnerisk ytringsfrihet. Likevel slo Ytringsfrihetskommisjonen fast at vilkårene i Norge er gode. I et globalt perspektiv er vi privilegerte. Dette må vi være bevisst og jobbe for å holde det slik, men vi har også et moralsk ansvar for å kjempe for ytringsfriheten til kunstnere i land der den er truet.

Vi må gjøre det i solidaritet, men også som en anerkjennelse av at kunsten er grenseløs. Skal vi ha et mangfoldig og nyskapende kunst- og kulturliv, må vi sikre frie kunstneriske ytringer og fri flyt av mennesker og ideer i hele den globale landsbyen vi er en del av.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar