Stadig flere musikklinjeutdanninger legges ned. Det må stanses

Musikk er en av de mest universelle kunstformene. Den bringer mennesker sammen uavhengig av bakgrunn, alder og språk, skriver Mads Heggen, fylkesleder i Partiet Sentrum Trøndelag. (Foto: Kael Bloom/Unsplash.)
Musikk er en av de mest universelle kunstformene. Den bringer mennesker sammen uavhengig av bakgrunn, alder og språk, skriver Mads Heggen, fylkesleder i Partiet Sentrum Trøndelag. (Foto: Kael Bloom/Unsplash.)
Det virker som om mange ser på kulturen ene og alene som en kilde til underholdning og fest. Men legger vi ned kulturen, legger vi ned samfunnet, skriver Mads Heggen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Mads Heggen, fylkesleder i Partiet Sentrum Trøndelag og mastergrad i musikkvitenskap, ber om at kutt i musikklinjer stanses.

De siste årene har det mange steder i landet, senest i Trøndelag, blitt lagt frem forslag om å legge ned eller kutte i ulike musikklinjeutdanninger.

Historiene strekker seg fra Sortland i nord, til Ålesund lenger sør – og forbi. Eksemplene er mange.

Dette har utløst – eller bør utløse – en debatt om betydningen av kultur i samfunnet vårt. Det virker som om mange ser på kulturen ene og alene som en kilde til underholdning og fest. Ringvirkningene fra en nedleggelse kan være store, og konsekvensene strekker seg langt.

Les også: På innsiden av bransjefestivalen

Annonse

Kulturen er en bærebjelke i samfunnet

For kultur er ikke bare en kilde til glede og underholdning – den spiller en avgjørende rolle som selve limet for hva som holder samfunnet sammen, samlet og gående framover. Kulturen gir oss en følelse av tilhørighet, identitet og fellesskap.

Musikk er en av de mest universelle kunstformene. Den bringer mennesker sammen uavhengig av bakgrunn, alder og språk, og gir uttrykk for konsepter som vi ikke kan formidle på andre måter. Dette er ikke kunstneriske ord jeg dikter frem.

Musikk har gjennom historien vært en viktig middel for makt og innflytelse, og den er ofte knyttet til maktsentre. Styrer man kulturen, styrer man folket.

Et klassisk eksempel finner vi i det franske hoffet under kong Ludvig XIV, også kjent som Solkongen, som brukte musikken som et verktøy for å styrke sin egen posisjon som monark, for å befeste makten til det franske hoffet og etablere Versailles som et viktig politisk sentrum. Et mindre hyggelig er når musikk blir brukt som et effektivt propagandaverktøy under Tysklands maktperiode. I USA var musikken en viktig del av borgerrettighetsbevegelsen, og den spilte en sentral rolle i å bygge broer mellom samfunn og skape samhold.

Hvordan hadde nasjonaldagen vært uten musikk? Hva hadde dette gjort med nasjonalfølelsen vi har her i Norge? Det er kulturen som definerer oss som nasjon, og det kan politikere utnytte – hvis de vil, da.

Les også: Hun er spådd som Norges neste pop-håp. Nå letter Hillari på sløret

Kutt i musikkutdanning er feil prioritering

Musikkutdanningen gir oss muligheten til å utvikle samfunnet. Den gir oss ferdigheter og verktøy som er verdifulle på alle områder. Den gir også en forståelse for kulturarv og historie, som er viktig for å bygge en bro mellom generasjonene og bevare det vi har – og for å skape en ny kulturarv for fremtidige generasjoner.

Å kutte i musikklinjene er en feilprioritering i en tid hvor behovet for kulturell forståelse er viktigere enn noensinne. Det er ikke bare et tap for elevene som mister sjansen til å følge lidenskapene og utvikle ferdighetene, men det er også et tap for samfunnet som helhet. Vi trenger kunstnere, musikere og personer med spesialisert kompetanse for kulturlivet, for å møte de komplekse utfordringene vi står overfor.

Nedleggelse av musikklinjer har store konsekvenser. Lærere mister jobben, kulturen svekkes og en gjenoppretting blir kostbart og vanskelig. Skolene har også ansvaret for å skape spesialiserte fagmiljøer med høy kompetanse. Nedleggelsene vil derfor medføre betydelige konsekvenser for lokalsamfunnet og svekke våre nasjonale verdier.

Kommunene må revurdere nedleggelsesplanene for musikklinjene. Å investere i musikkutdanning er å investere i fremtiden til nasjonen, fylkene, kommunene, byene og bygdene. Det er å sikre at kulturarven vår blir ført videre til kommende generasjoner. Det er å styrke samfunnet vårt ved å gi oss mennesker muligheten til å uttrykke alt det å være menneske innebærer.

Legger vi ned kulturen, kan vi like godt legge ned hele samfunnet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar