Skal vi instrumentalisere eller posisjonere kulturpolitikken?

All politikk er instrumentell i form av at den benytter ulike virkemidler for å oppnå bestemte resultater. Kulturpolitikk er ikke noe annerledes, skriver Line Anni Solbakken. (Foto: Andreea Popa/Unsplash.)
All politikk er instrumentell i form av at den benytter ulike virkemidler for å oppnå bestemte resultater. Kulturpolitikk er ikke noe annerledes, skriver Line Anni Solbakken. (Foto: Andreea Popa/Unsplash.)
Det er ingen motsetning mellom å jobbe for bærekraft og å ta vare på kulturens egenverdi, skriver Line Anni Solbakken.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Line Anni Solbakken, spesialrådgiver kultur i KS, kommunesektorens organisasjon, svarer på en kulturpolitisk rapport fra Telemarksforskning.

I rapporten «Mot en grønn og bærekraftig kultursektor» legger Telemarksforskning vekt på at Kommunesektorens organisasjon (KS) har løftet fram koblingen mellom kultur og bærekraft. Det er vi glade for og enig i. Vi er imidlertid ikke enig i at kulturens egenverdi trues av at den kobles til bærekraftmålene.

Tvert imot mener vi det styrker kulturens og kulturpolitikkens posisjon.

KS har i en rekke sammenhenger pekt på hvordan et sterkt kulturliv gir effekter som påvirker vår evne til å nå bærekraftsmålene. Vi har samtidig også understreket at kulturlivet, som alle andre sektorer, må jobbe bevisst for mer klimavennlige løsninger, og et mer inkluderende kulturliv. Kommunesektoren blir i rapporten trukket frem som en viktig omstillingsaktør, både i form av holdninger, krav og ved å inspirere til endring.

Når man i rapporten sier at norsk kulturpolitikk styres av et eget kulturdepartement og ulike direktorat, er altså dette bare delvis riktig. Norsk kulturpolitikk styres av tre grunnlovfestede demokratiske forvaltningsnivåer som både utvikler og iverksetter kulturpolitikk. Vår nasjonale politikk er summen av disse tre nivåenes politikk.

Annonse

Les også: Fremtiden er ikke-binær: Er kvinner utrydningstruet?

All politikk er instrumentell

Rapporten viser til fire hovedfunn, hvor det ene er at bærekraftpolitikken gjør kulturpolitikken instrumentell i retning av bærekraftsmålene, og gir kultursektoren et nytt legitimeringsgrunnlag.

Dette peker man samtidig på som en potensiell trussel mot tradisjonell kulturpolitikk. Det er ingen tvil om at å løfte særpolitikkområder inn i en overordnet samfunnsutvikling gir en sterkere politisk aktualitet. Å peke på effektene av en sterk kulturpolitikk er imidlertid ikke nødvendigvis å instrumentalisere kulturpolitikken, men snarere å posisjonere den. Dette er to forskjellige ting.

All politikk kan anses som instrumentell i forståelsen av at den benytter ulike virkemidler eller instrumenter for å oppnå bestemte resultater. Begrepet «en instrumentalisert kulturpolitikk» brukes imidlertid ofte om en situasjon hvor kultur går fra å være et mål i seg selv, til å kun være et virkemiddel for å oppnå andre mål.

Politiske virkemidler brukes hver dag for å oppnå kulturpolitiske mål. En økonomisk støtteordning, for eksempel til norske fribyer for forfulgte kunstnere, kan være et instrument for å sikre målet om kunstnerisk ytringsfrihet.

Les også: Vi kan ikke tillate at folk kanselleres som følge av påstander i mediene

Det ene utelukker ikke det andre

Dersom du og jeg har god helse, har det en egenverdi for oss uavhengig av hvilke samfunnseffekter det måtte medbringe. Samtidig vet vi at samfunnseffektene av god helse kommer, fordi hver enkelt av oss er en del av samfunnet. God helse skaper altså verdier, både for oss som enkeltpersoner og for oss som samfunn.

Slik er det også med kultur. Kultur har uomtvistelig en egenverdi for deg og meg, uavhengig av de samfunnseffektene kultur også genererer. At opplevelsene har en verdi i seg selv, er også et grunnleggende premiss for at de skal ha effekter ut over seg selv.

Men å la være å peke på, løfte og hylle de samfunnseffektene kultur skaper, vil være å undergrave kulturfeltets viktighet og deler av dets verdiskaping. Det ene utelukker altså ikke det andre. Ved å løfte frem hele bredden av hva kultur bidrar med posisjonerer vi kulturfeltet som et ytterligere viktig politikkområde.

Telemarksforskning peker også på en sektorisert tilnærming og en uttalt beskyttelse av kulturens egenverdi som en plausibel forklaring for statens tilbakeholdenhet i å koble kultur og bærekraft, men også i staten er man nå mer tydelig på at man kan tenke to tanker på en gang.

Alle politikkområder påvirker hverandre, og det skulle bare mangle at vi ikke skal kunne løfte hverandre uten å miste fotfeste i vår egen verdi. Det skal vi fortsette å gjøre på tvers av forvaltningsnivå og på tvers av sektorer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof