Vi må spørre oss hvorfor vi ikke får til å redusere antallet som tar livet sitt

Å være eller ikke være? Selvdød er et eksistensielt anliggende, skriver Farhan Shah.
Å være eller ikke være? Selvdød er et eksistensielt anliggende, skriver Farhan Shah.
Løsningen på vår tragisk høye selvdødsrate er ikke antidepressiva, ekspertvelde eller sykeliggjøring. Det er tid for en ny innstilling, skriver Farhan Shah.
Om skribenten
Farhan Shah har doktorgrad i filosofi og jobber som konsulent ved Center for Process Studies, Salem, Oregon, USA.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er Norge har for mange selvdødsfall, skriver Farhan Shah, filosof, ph.d.

Hvert år de siste 20 årene har om lag 600 mennesker tatt sitt eget liv i Norge.

I 2021 tok hele 658 mennesker sitt eget liv. Om en regner ti etterlatte per selvdød, vil mellom 5.000-6.000 mennesker bli berørt i Norge hvert år. I aldersgruppen 10–19 år er selvdød den hyppigste dødsårsaken.

Selvdød er med andre ord en signifikant samfunns- og folkehelseutfordring. På verdensbasis tar om lag én million mennesker sitt eget liv årlig, men det er nok omfattende mørketall, både nasjonalt og internasjonalt.

I Norge har selvdødsraten i to tiår vært jevnt stabilt høy, tross oppdaterte handlingsplaner, behandlingsforløp og selvdødsforebyggende tiltak. Vi ser også en økning i forskrivingen av «antidepressive» legemidler til tross for vitenskapelig dokumentasjon som peker på svak effekt og helseskadelige bivirkninger av langvarig medikamentbruk. Denne økningen har likevel ikke ført til nevneverdig nedgang i selvdødsstatistikken.

Annonse

Denne tilstanden reiser flere fundamentale spørsmål.

Kan det være seg at det medisinske kartet ikke samsvarer med de suicidales eksistensielle terreng?

Er det slik at den rådende forståelsen av suicidalitet – en sykdomsforståelse og den medikamentelle behandlingsformen – kan fungere som en sosial forsvarsmekanisme, som garderer oss mot overveldende stemninger og følelser som vi ikke ønsker å ta innover oss – individuelt og som et samfunn, men som likevel hjemsøker oss på brutalt vis?

Kollektiv ansvarsfraskrivelse

Det synes åpenbart at i iveren etter å avdekke biologiske faktorer som årsaker til suicidalitet, ligger det stor fare for å miste blikket for skadelige samfunnsmessige maktforhold.

Dette kan fort gli over i en kollektiv fluktmekanisme. Denne kollektive illusjonen er beleilig, for slik unnlater vi å rette fokus mot et samfunn som kan være kaldt, ekskluderende og fremmedgjørende; altså samfunnsmessige forhold som gjør oss alle medansvarlig.

Poenget mitt er at det store fokuset på hjernehelse flytter oppmerksomheten vekk fra å se kritisk og klarsynt på de faktorer og krefter som opprettholder skjevfordelinger av ressurser i samfunnets utvikling, som er medvirkende grunner til psykisk uhelse og suicidalitet. Denne forskyvningen fra det helhetlige feltet til det individuelle innebærer en psykologisering av menneskelivet som det medisinske behandlingsregimet legger opp til.

Et eksempel som presiserer mitt poeng, er at det i handlingsplanen for selvdødsforebygging, med sine hele 61 tiltak, ikke nevnes sammenhengen mellom økonomi, levekår, gjeld og suicidalitet. En slik fraspaltning av kontekstuelle forhold er svært betenkelig, som igjen reiser kritiske spørsmål til den dominerende kvasireligiøse og ideologiske tilnærmingen til suicidalitet, og hvordan vi kan forebygge flere tragiske utfall.

En radikalt ny innstilling

Tiden er overmoden for å stake ut en ny kurs for hvordan vi forstår og nærmer oss selvdød: En av mine bekjente, som vurderte å ta sitt eget liv, skrev til meg at muligheten for selvmord er en slags flukt fra en virkelighet som er for vanskelig å bære.

Kan forsøk på selvdød være handlinger som kommuniserer noe grunnleggende menneskelig? Hva prøver slike livsuttrykk å fortelle oss? Kanskje at livskvalitet er langt vesentligere enn livslengde. Kan selvdød anses som radikale fluktmekanismer, et slags asyl fra en virkelighet som lenger ikke gir mening, håp og retning for den enkelte?

Den svenske dramatikeren Lars Noréns ord om selvdød fanger dette poenget når han skriver: «En del människors särskilda död för egen hand är bara ett stillsamt sätt att få fortsätta leva uten lidande». I møte med dette livssammenbruddet kommer det medisinske perspektivet sørgelig til kort.

Vi trenger å slå et slag for en tydeligere humanisering av fremtidens hjelpetjenester, hvor vekten legges på dialogisk åpenhet, respekt for personlig autonomi, meningsdannelse og anerkjennelse fremfor sykeliggjøring, styring og kontroll ovenfra og ned. Vi trenger å orientere oss mot den gode samtalens kunst, hvor fokuset ikke er selve lidelsen, men det unike, lidende individet med sine redsler, frykt, sårbarheter, håp, drømmer og ressurser.

Dette innebærer med andre ord å flytte fokus fra å behandle mennesker som objekter som skal kureres, fra å være den som sitter på svarene, til å anerkjenne mennesker som aktører i sitt eget liv som er i stand til å skape sin egen vei og finne sine egne svar. Vi må vekk fra ekspertvelde og herredømme til å bli medvandrere i mørket som våger å begi seg ut på en usikker reise sammen med mennesker i intense livskriser, hvor selvdød blir en forlokkende løsning.

For i den ensomme livssmerten, i den blytunge forlatthetsfølelsen, ligger det ofte en ordløs bønn. En lengsel etter anerkjennelse. Et lindrende nærvær i smertenes dal. Ved å våge å være en medspiller og møte mennesker med en grunninnstilling preget av anerkjennelse, empatisk nærvær og åpenhet for det smertefulle, kan vi alle utgjøre en livsviktig forskjell i møte med mennesker som vurderer selvdød for å få bukt med fortvilelsen og smerten som legger seg knugende over livet.

Les også: Stadig flere lever alene. Det er helt etter planen til selskapene bak datingappene

Nye verktøy

Vi bør alle stille oss det tyngende, men skjerpende spørsmålet om hva den kommende generasjonen vil dømme oss for. Hva slags forestillinger, myter og ideer opprettholder vi, som sett i ettertidens lys vil bli ansett som kritikkverdige og endog dehumaniserende? Jeg er tilbøyelig til å tro at listen er lang, der sykeliggjøring av suicidalitet vil være en av våre store skampletter.

Til dere som trenger hjelp: Det å søke hjelp er ikke et tegn på svakhet, det er et tegn på mot. Det er et tegn på styrke. Det er et tegn på selvinnsikt. Å våge å la det som er smertefullt, få være smertefullt. Å forsøke å romme det som er vondt på måter som kan fremme vekst og modning, tross livets iboende tragedier, er en bragd i seg selv. Og er det noen som er eksperter, så er det dere som ønsker og søker hjelp til selvhjelp. Vær kritiske overfor sykeliggjørende og syltynne tilnærminger som nedvurderer deres evner og ressurser for å gjenvinne håp, mening og retning i livet, tross kriser og motgang.

Og til dere som skal hjelpe: Legg vekk ekspertrollen. I møte med smertens intensitet, våg å være til stede som medmennesker. Eller som eksistensteologen Søren Kirkegaard sier, møt mennesket der det befinner seg, og start der. Hjelpere må også i større utstrekning utvikle kulturell-religiøs og strukturell sensitivitet i møte med suicidale mennesker, for å unngå å påføre feilplassert skyld, skam, stigma og ansvar.

Vi trenger med andre ord å slå et slag for et tydeligere fokus på sosiodiagnostikk. Å identifisere kilder til livssmerter som bunner i traumer, sosial ekskludering, fremmedgjøring, ensomhet, psykisk og fysisk vold, økonomi og fattigdom, vil kunne romme suicidalitetens kompleksitet i større utstrekning enn den tvilsomme kategorien psykisk sykdom.

Les også: Dette er rent vanvidd. Akkurat som de norske klimamålene

På tide å våkne opp

Politikere med beslutningsmyndighet og behandlere i psykisk helsevern bør våkne opp fra sine illusjoner.

Det er viktig å komme i møte med suicidale og etterlatte for å lytte og forstå dem på deres egne premisser: Hva hjelper? Hva gjør vondt verre? Hva er det i den samfunnsmessige utviklingen som medvirker til å forsterke selvforakt, dødelig ensomhet og helseskadelig stress?

Å opprettholde troen på medikamenter for en problematikk som i aller høyeste grad berører hvordan vi organiserer samfunnet og hva slags fellesskaper og sosiale bånd vi er med på å fostre, er meningsløst. Det medisinske perspektivet stikker kjepper i hjulene for å utvikle en særlig sensitivitet overfor mennesker i det suicidale sammenbruddet. Vi må simpelthen vekk fra myten om psykisk sykdom, uholdbare og tomme psykiatriske diagnoser og et dehumaniserende skjemavelde.

Den gode proaktive innsatsen skjer der mennesker lever sine liv. Det skjer mellom mennesker, i det hverdagslige livet. Vi trenger trygge og tillitsfulle menneskemøtere, som anerkjenner smertefulle livsuttrykk uten en fordømmende og sykeliggjørende holdning. Slik kan vi som et samfunn bevege oss fra et symptomspråk, det at noe er feil i individer, til en mer holistisk, dynamisk og mangfoldig forståelse av menneskelivet.

Dette vil igjen åpne opp flere muligheter til å forstå helse og uhelse, dødslengsler og livsvilje. Vi bør utvikle en tydeligere tilnærming som toner seg inn på de følelser og stemninger som kan føre til at mennesker er villige til å gi seg selv en dødsdom.

En utfordring for fremtidens hjelpeapparater og vårt samfunn blir da om vi rommer eller frastøter det tilsynelatende uforståelige, det selvdestruktive og det mørke, i menneskelivet. Ikke i dem – der borte. Men i oss – alle.

 

Trenger du noen å snakke med?

Du kan ringe:

Mental helse hjelpetelefon: 116 123 (hele døgnet)

Kirkens SOS: 22 40 00 40 (hele døgnet)

Nærmeste legevakt: 116 117

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom