Bør vi forby KI-bilder i markedsføring?

Influenseren Aitana Lopez har 133.000 følgere, men eksisterer kun på skjermen. Slike kunstige modeller skaper urealistiske forventninger om eget og andres utseende blant unge. Særlig når det ikke oppgis at bildene er falske, skriver Ole Magnus Kinapel.
Influenseren Aitana Lopez har 133.000 følgere, men eksisterer kun på skjermen. Slike kunstige modeller skaper urealistiske forventninger om eget og andres utseende blant unge. Særlig når det ikke oppgis at bildene er falske, skriver Ole Magnus Kinapel.
Falske influensere og KI-genererte reklamekampanjer forvrenger virkeligheten og skaper en fattig visuell fremtid, skriver Ole Magnus Kinapel.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er KI-bilder inntar markedsføringen.

Influenseren Aitana Lopez har 133.000 følgere på Instagram og tjener mellom 3.000 og 10.000 dollar i måneden. Men Aitana eksisterer kun på skjermen.

Det er det spanske byrået The Clueless Agency som står bak Aitana. Grunnleggeren av firmaet Rubén Cruz, forteller til Euro News at ideen kom i fjor sommer, da det skortet på kunder.

Ofte ble prosjekter satt på vent eller avblåst på grunn av utfordringer med influensere eller modeller. Nå møtes byrået en gang i uken og blir enige om hva Aitana skal gjøre, hvilke konserter hun skal gå på og hva hun skal dele fra sitt liv som kunstig influenser. Suksessen har inspirert byrået til å lage enda en influenser kalt Maia.

Men det ser ikke ut til å ringe i noen etiske bjeller hos The Clueless Agency når de skaper falske personer som utgir seg for å være ekte. Aitana er lettkledd, seksualisert og ofte urealistisk perfeksjonert. Kjøper man tilgang til Aitanas private kanaler, får man dessuten se henne uten en eneste KI-generert tråd.

Annonse

Slike kunstige modeller kan bidra til urealistiske forventninger om eget og andres utseende blant unge. Særlig når det ikke oppgis at bildene er falske. Aitana har på få måneder vervet over 133.000 følgere, og det er neppe på grunn av interessante bildetekster.

Les også: KI kommer for å ta oss. Det er bare å åpne armene!

Bekymringsløs bruk av KI

På nettet florerer det med KI-generert innhold, og det blir stadig vanskeligere å skille det virkelige fra det genererte.

Falskt innhold brukes i propaganda i krig og i markedsføring for norske bedrifter. Som da Sparebank 1 Østlandet brukte et KI-generert ansikt i en sparekampanje og med overlegg unnlot å oppgi at mannen på bildet ikke eksisterte.

KI-juks er med andre ord ikke bare et spansk problem. Sparebank 1 Østlandet er bare én av flere norske bedrifter som bekymringsløst velger å gi jobber som skulle gått til fotografer og illustratører, til dataprogrammer som er trent opp på arbeidene til nettopp fotografer og illustratører.

Nylig rapporterte TV2 at den ideelle organisasjonen Dråpen i havet har brukt et KI-generert bilde av barn i en flyktningleir som feirer Halloween. For å skåne de virkelige barna. Både digitaliseringsminister Karianne Tung og KI-forsker Inga Strümke applauderer kampanjen, og mener det er god bruk av kunstig intelligens. Her har man både spart de ekte barna for eksponering og merket bildet som KI-generert. Man har ikke prøvd å lure noen. Som Inga Strümke sier: «Velkommen til fremtiden. Dette er bare å venne seg til.»

Men selv om bildet er merket som skapt med kunstig intelligens, fordreier denne typen innhold virkeligheten og gir oss falske inntrykk av hvordan verden ser ut. Teksten i hjørnet er det heller ikke nødvendigvis gitt at man får med seg når man skroller gjennom nyhetsstrømmen. Vi bruker som kjent bare sekunder på hvert innlegg, og er det noe vi husker fra strømmen av innhold, er det kanskje heller bildet og budskapet enn notisen om hvordan bildet ble til.

Les også: Kunstig intelligens kan knuse karakterskalaen

Bilder mister sin verdi

På spørsmål om hvorfor influenseren Aitana er så lettkledd, svarer byrået at de responderer på en estetikk som allerede er etablert av merker og influensere.

De anser seg som et symptom på en allerede eksisterende kultur. Til sammenligning virker det som at enkelte norske bedrifter anser det som deres ansvar å bruke KI på en etisk forsvarlig måte. Men etter en tid med oversvømmelse av falskt innhold kan visuell kommunikasjon miste slagkraft. Vi mister tillit til det vi ser når vi ikke lenger kan skille mellom det falske og det ekte.

Dessuten blir innholdet ofte generisk, stereotypisk og kjedelig siden modellene reproduserer materiale som allerede eksisterer. Det kommer til å bli en kjedelig visuell fremtid om vi velger å ofre de flinke folkene til fordel for kunstig intelligens og prompt-skrivere. De er bekymringsfullt å se at store bedrifter glemmer de etiske aspektene.

Oppsidene er store, skal vi tro KI-optimistene. Men det er ofte én ting som glemmes når man sammenligner kvantespranget vi står oppe i, med den industrielle revolusjon, og hevder at selv om kostnaden er stor, vil gevinsten være større: Tidligere teknologiske nyvinninger ble ikke allemannseie over natta.

Nå kommer enormt kraftige verktøy på løpende bånd og havner rett i lommene våre. Vi bør med andre ord være svært forsiktig med hva vi tillater av bruk av kunstig intelligens redaksjonelt og i markedsføring, uansett hvor god intensjonen er.

Dette er tross alt segmenter vi kan regulere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog