Vernissageguiden
Trondheim

Dette er de beste utstillingene i Trondheim denne uken

Uke 3
Ett av verkene Galleri SG fronter er dette fjellandskapet av Beate Gjersvold. (Foto: Galleri SG.)

Ubeskrevet

Galleri SG har noe de kaller kollektivutstilling, men er sparsomme med informasjon om hva det innebærer. Fra teksten og nettsiden ser vi likevel at vi får maleri og grafikk, inkludert de gjenkjennelige landskapsbildene til Beate Gjersvold.

Med andre ord, dette kan være så mangt. Kanskje er det skatter fra arkivet, kanskje prøver galleriet å tømme lageret. Uansett er det en mulighet for en ny kunstopplevelse i Trondheim, og er ikke mysteriet i det ukjente litt av det som er gøy?

Galleriet åpner etter avtale, så her kan du komme til å få en personlig opplevelse, og kanskje noen gode historier.

Kunsthall Trondheim tar algoritmen på alvor i ny utstilling. Her med en videoinstallasjon av Cuss Group. (Foto: Vincent Hansen.)

Etter algoritmen

Hos Kunsthall Trondheim er det algoritmen som råder, bokstavlig talt.

Er du redd for å ha dårlig hukommelse eller kortere oppmerksomhet etter å ha sløst bort timevis på å skrolle på Tiktok? Denne utstillingen tar for seg hvordan algoritmene påvirker oss, men ser også på hvordan vi kan forestille oss en annen algoritme. Tiktok og Metas retningslinjer har sine begrensninger, men kunsten kan utforske fritt. Dette har resultert i bestillingsverk fra syv internasjonale kunstnere.

Utstillingen «Attention After Technology» er et resultat av et toårig internasjonalt samarbeidsprosjekt mellom Kunsthall Trondheim flere store internasjonale navn, inkludert Art Hub Copenhagen og Swiss Institute New York.

Borghild Unneland utforsker de store sammenhengene gjennom de småtingene ved Trøndelag senter for samtidskunst. (Foto: Presse.)

Bevismaterialer

Forrige uke åpnet Trøndelag senter for samtidskunst ny utstilling med Borghild Rudjord Unneland.

Utstillingen heter «Bevismaterialer», og den har faktisk noe å bevise. Unneland fokuserer på hverdagslige objekter. Med det vil hun bevise at mellomrom ikke er tomme, at fragmenter alltid har sammenheng, og at det logiske ikke alltid er den eneste sannheten.

«Bevismaterialer» retter oppmerksomheten mot de små detaljene som på underlig vis er store på samme tid. Utstillingen peker på hverdagslige holdepunkter, blinde flekker og svarte hull.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar