Sparker ikke oppover

NRK kaller det «intelligent og smart». Jeg kaller det feigt

Gjestene begrenses i hva de kan si eller gjøre, ved å sitte foran kameraet til statskanalen, skriver Patji Alnæs-Katjavivi. I episode 2 er P3-programleder Nathan «Nate» Kahungu og Sandra Borch (SP) gjester. (Foto: Skjermbilde, NRK.)
Gjestene begrenses i hva de kan si eller gjøre, ved å sitte foran kameraet til statskanalen, skriver Patji Alnæs-Katjavivi. I episode 2 er P3-programleder Nathan «Nate» Kahungu og Sandra Borch (SP) gjester. (Foto: Skjermbilde, NRK.)
Jeg undrer virkelig over prosessen som ga slik nedlatende humor en plattform hos statskanalen, skriver Patji Alnæs-Katjavivi.
Om skribenten
Patji Alnæs-Katjavivi jobber som lege.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er «Gauteshow» på NRK provoserer.

På en måte har redaktøren i NRK underholdning, Charlo Halvorsen, kanskje rett når han på Dagsnytt 18 sier at NRKs «Gauteshow» er «smart og intelligent». Jeg vil heller kalle det for feigt og lurt.

Programlederne Snorre Kind Monsson og Gaute Berg Næss kaller en mørkhudet mannlig gjest for en «thieving nigger». De sier det ikke direkte, men med hjelp av en oppdiktet påstand om tyveri, og ved bruk av gjenstander som har en kjent og lang etablert kobling til slaver i USA: fritert kylling og vannmelon.

Les også: «Gauteshow» er en seier for den frie humoren

Ikke et nøytralt ord

Kanskje har programmets produsent, for en gangs skyld, forholdt seg til NRKs skriftlige retningslinjer vedrørende bruk av ordet «neger» i sendinger (utgitt av Norsk rikskringkasting AS i november 2014). Ordet ønsker programlederne åpenlyst å kunne si, og de protesterer ikke når deltagerne tar ordet i bruk.

Annonse

Kanskje programmet er faktisk smart, ved å opplyse folket om hvor tett knyttet ordet «neger» er til slavehandel – og sine etterdønninger – som praktisert i USA på 17- og 1800-tallet?

Ordet er slett ikke nøytralt, ellers hadde det ikke vært en gjenstand for sånn type humor. «Negerhandel» er begrepet som brukes i teksten til opphevelsen av dansk-norske slavehandel (1792). For ordet «nigger» brukes «neger» i Aschehougs norske utgave av «Huck Finns bedrifter» (1930). De samme ordene forveksles i Nationaltheatrets norske versjon av stykket til Ayad Aktar, «Krenket» (2019).

Les også: Ingen ler mer av sine egne vitser enn programlederne i Gauteshow

Sparker ikke oppover

Jeg vil invitere Charlo Halvorsen, som står for NRKs innkjøp av programmet «med viten og vilje», til å utdype – helst evidensbasert, ikke bare synsing – hvordan nedsettende humor rettet mot en uforanderlig egenskap til en person er intelligent eller smart.

Kan NRKs ledelse forklare oss undrende hvordan «Gauteshow» bidrar til inkludering i samfunnet? Er alt greit fordi gjestene kan svare programlederne? Programlederne tåler dårlig når en gjestreplikk sitter. Da svarer de tilbake aggressivt med «føkk you». Gjestene begrenses også i hva de kan si eller gjøre, ved å sitte foran kameraet til statskanalen. Samtidig er alt programlederne gjør, forsvart av NRK-ledelsen (og andre, for eksempel Atle Antonsen).

Fordi jeg tidligere har skrevet om forskning som viser hvordan nedsettende humor kan forsterke fordommer mot minoriteter, deler jeg bekymringene til Åsne Alstad Hanto, leder i Norsk interesseforening for kortvokste (NIK), når hun sier til TV 2: «(Programmet) er veldig uheldig for en gruppe som allerede er utsatt for å bli mobbet».

Her er det ikke spørsmål om «kansellering» eller hva som «ikke er lov å si». Jeg virkelig undrer meg over prosessen som løftet en sånn form for spottende humor opp på en plattform hos statskanalen.

Den klassiske hoffnarren var viktig å beskytte fordi den påpekte ubehagelige sannheter i maktens handlinger. NRK sparker ikke oppover på en slik måte med «Gauteshow».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar