Årets elevundersøkelse ble nylig offentliggjort. Flere elever opplever mobbing og motivasjonen blant elevene har gått ned.
Elevundersøkelsen burde være en blodrød advarsel på hvilken retning skolesystemet går. For synkende motivasjon og kjedsomhet på skolen kan føre til frafall.
Det er derimot ikke rart elevene kjeder seg, når skoleundervisningen altfor ofte mangler mål, mestring og mening.
Les også: Skolen trenger mindre teori og mer disiplin
Klasseledelse viktigere enn noen gang
Skjermene har inntatt klasserommene, og med bare få tastetrykk kan elever se på underholdning fra skolestart til skoleslutt. Derfor stilles det høyere krav til disiplinerte elever.
Og det stilles høyere krav til at lærernes undervisning skal gi både mening og mestring. Mens enkelte lærere har egenskapene til å engasjere elevene, kan andre lærere få elevene til å grue seg til timene sine.
Vi trenger, mer enn noen gang, lærere som kan inspirere, være trygge og tydelige rollemodeller og som får elevene til å glede seg til timen. Disse egenskapene handler om klasseledelse, noe enkelte lærere mangler. Det gjør det heller ikke noe lettere at dagens lærerutdanning mangler tilstrekkelig med studiepoeng innen klasseledelse, pedagogikk og relasjonsbygging. Pedagogikk og elevkunnskap utgjør 30 studiepoeng, altså ett av åtte semester i grunnskolelærerutdanningen.
Det hjelper lite med lærere som er flinke i faget sitt, men elendige på å lære det bort.
Les også: Fjerner pride-symbol fra skolesekkene
Grunnskolen bør lære av videregående
Samtidig som trivselen på grunnskolen (altså barne- og ungdomsskolen) stuper, ser man at stadig flere trives på videregående skole.
Det fører igjen til at flere fullfører. Hva er det videregående skole gjør, som barne- og ungdomsskolen kan lære av? Svaret kan ligge i at videregåendeelever selv velger fag og linjer som de selv er interessert i.Vi tvinger ikke voksne til å velge en jobb de misliker. Hvorfor tvinger vi da ungdommer på ungdomsskolen til å måtte velge basisfag, med minimalt av valgmuligheter?
Ved å gi ungdomsskoleelever flere timer med valgfag kan de bli bedre kjent med seg selv og sine styrker. Flere valgfagstimer kan dessuten få unge til å lære nye ferdigheter innen IT, markedsføring, realfag eller kreative fag.
Vi er nødt til å begynne å tenke nytt om skolesystemet og hvordan man legger opp skolehverdagen. Vi er nødt til å gi unge mål, mening og mestring ved å øke valgfagsmulighetene.