Materialer i bevegelsen
I utstillingen «Material Movements» på QB møter vi tre kunstnere som på hvet sitt vist utforsker bevegelse.
Det er Ditte Ejlerskov som gjennom sine drømmende malerier fanger skiftende lys gjennom fargegradering.
Ali Gallefoss’ skulpturer gir selv hardt metall en organisk følelse. Hans verker stritter imot menneskets behov for kontroll og viser alle feil som en verdifull del av det kreative skapende arbeidet.
Den siste kunstneren er porselenskulptør Irene Nordli som arbeider et sted mellom abstraksjon og figurasjon. Verkene hennes beveger seg ofte et sted mellom figurative og abstraksjon, former som gir deg friheten til selv o finne motivet.
Mye tyder på at disse kunstnerne sammen vil spille hverandre bedre og skape uventede, men spennende kunstneriske og materielle kontraster.
Utstillingen har vernissage torsdag 15. februar kl. 18.00.
I en fars fotspor
Billedkunstnerne i Oslo åpner denne uken Amir Asgharnejads hittil største soloutstilling.
Asgharnejad har gjort inntrykk både i og og utenfor kunstverdenen de siste årene. Noen husker han kanskje som Herr Kunstmaler, andre husker han kanskje fra sin opptreden på tv-programmet «Kongen befaler», eller som debutant på Høstutstillingen i 2022.
Nå åpner han utstillingen «Daddy’s shoes» på BO.
Her ser kunstneren på metaforene knyttet til nettopp sko og føtter: Vi går i hverandres fotspor, følger slekters gang og har store sko å fylle.
Denne pussige språklige forbindelsen utgjør utgangspunktet, men det er mye mer som ligger bak Asgharnejads verker. Verkene henger sammen som en oppvekstroman.
Denne utstillingen er femte kapittel i kunstnerens prosjekt, og ser på forholdet mellom kunstneren og hans egen far.
«Daddy’s shoes» har vernissage torsdag 15. februar kl. 18.00.
Setter garn i nytt lys
Salgshallen i Storgata åpner utstillingen «Blankets», som viser strikkede tepper. Det er designer Siri Johansen og kunstner Celia Pym som står bak.
Johansen har lang fartstid i motebransjen og har markert seg internasjonalt. Hun har jobbet for motehus som Burberry og Pringle of Scotland, før hun flyttet til Paris i 2013. I den franske hovedstaden ledet hun Kenzo sitt strikketeam i åtte år.
Hun har også startet Waste Yarn Project. Restegarn står med andre ord sentralt, og Johansen utforsker de visuelle begrensningene og mulighetene ved å forvandle andre rester, eller søppel om du vil, til noe nytt og spennende.
Dette jobber også kunstner Pym med. Hun bruker tekstiler som sitt medium for å utfordre de konvensjonene vi har satt for strikk og mønster med «synlig reparasjon».
Utstillingen har åpning lørdag 17. februar kl 14:00.