Nylig utkom «Magica og Dommedagsboken» fra italienske Arancia Studio. Dette er noe jeg har drømt om i mange år: En langhistorie bare om Magica fra Tryll – uten Donald, Onkel Skrue og resten.
Ikke bare er denne historien om den 14-årige Magicas liv og utfordringer drivende godt skrevet og fortalt, med tidsriktige (men varig aktuelle) idéer og temaer som unge møter. Den er også svært godt tegnet. Intenst uttrykksfulle ansikter (særlig øyne), fascinerende fantasy-/manga-landskap og bakgrunner, og briljant fargelegging.
Det er flott at dette kommer ekstra godt frem med stort albumformat og god papirkvalitet.
Magica er en superstudent med prestasjonsangst og mange prestisjefylte roller og verv på skolen, og blir groomet til yrket (hovedrollen) som yppersteheksen i samfunnet. Så opplever hun et fall, blir nærmest utstøtt, og hennes indre rebell kommer endelig til uttrykk.
Tomboy-krigernes gjenkomst
Det er nærliggende å sammenligne denne utgaven av Magica med Wednesday Addams fra «The Addams Family»-serien.
Begge er «tenåringer på magiskole», og har den samme «svarte klær og svart estetikk»-fremtoningen. Men deres fellestrekk går mye dypere, uten at historiene om dem blir like. Livshistoriene og karakterene selv er originale og unike. Det Magica og Wednesday har felles, er at de begge er ulike instanser av kvinne-arketypen tomboy/kriger.
De møter derfor lignende eller beslektede livsproblemer, sentrert rundt to hovedtemaer. Det ene er individ-kollektiv, der Magica får en reorientering og nye venner gjennom sitt fall, og må finne en balanse mellom sin egen sterke individuelle vilje, og det fellesskapet hun tross alt ønsker med (noen) andre.
Det andre hovedtemaet er balansen mellom eller integreringen av kvinnelig maskulinitet og feminin urkraft («kaosenergi», det som gir kraft til å overskride mønstre og regler). Tomboyen/krigeren har
gjerne mye av begge deler. I Magicas tilfelle har hun både en sterk maskulin vilje om hvordan hun vil at ting skal organiseres og være, men også en overskridende feminin urkraft som etter hvert truer med å rive ned og lage fullt kaos.
Les også: Takket være sosiale medier har seksualisering nå blitt feminisme
Morsommere og bedre kjønnsroller
Kirke-kristendommen har tradisjonelt bekjempet både kvinnelig maskulinitet og feminin urkraft, og andre religioner fra Midtøsten gjør det samme.
Victorianismen på slutten av 1800-tallet etterlot seg en lammende frykt for feminin urkraft, og fra den gresk-romerske antikken kom holdninger om at kun menn skulle ha eller kunne uttrykke «maskuline egenskaper».
Tomboy-krigeren er en hovedmotstander og utfordrer til alle disse begrensende kulturmønstrene. At denne arketypen dukker opp i stadig nye og bedre kulturuttrykk som vinner mange tilhengere
og fans, viser at kulturen er på vei videre.
Men uavhengig av muligheten for et tungt og idéhistorisk interessant bakteppe: la det ikke være tvil om at «Magica og Dommedagsboken» først og fremst er en morsom og fengende historie om likandes karakterer med høyt estestisk stilnivå og «høye produksjonsverdier».
Mange ekstra plusspoeng for bra kjønnsroller: Det er de to jentene som tar seg av slåssingen (med ildmagi og elektrisk energi), mens de to guttene løser de tekniske problemene og andre nerde-utfordringer underveis i plottet.
Les også: La oss unngå «svenske tilstander» i tegneseriespaltene
Starten på en æra
Oversetterne fortjener en premie for å ha funnet frem til det flotte nyordet yppersteheks.
En detalj som trekker litt ned, var litt kluss med flere av personnavnene som ble skrevet forskjellig rundt omkring i albumet – språkvasken kan gjerne forbedres litt til neste gang.
Og: Det blir en neste gang! Faktisk flere. Dette albumet er starten på en hel serie om Magica! Her er det bare å glede seg til veien videre.
Magica har til og med en ny variant på «hjerte/smerte»:
Forheks mitt hjerte
Gjennom en mørk sjø av smerte …
Detaljer om albumet og serien om Magica fra Tryll finnes her.