Krenkehysteriet dreper debattkulturen. Men mest sannsynlig ikke på måten du tror

Hvor kommer unge menn på Tiktok sine holdninger fra? Er det et nytt internettfenomen skapt i runkeringen til influensere som Barisbrevik og Oskar Westerlin (bildet), eller har de alltid vært der? Det spør Ingrid Olsen Finvåg om. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Hvor kommer unge menn på Tiktok sine holdninger fra? Er det et nytt internettfenomen skapt i runkeringen til influensere som Barisbrevik og Oskar Westerlin (bildet), eller har de alltid vært der? Det spør Ingrid Olsen Finvåg om. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Håndtering av kritikk og debatteknikk burde være pensum i skolen. Hvis ikke risikerer vi at debatten domineres av valpeflokken som bjeffer høyest, skriver Ingrid Olsen Finvåg.
Om skribenten
Ingrid Olsen Finvåg jobber som markedsfører.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debattkulturen på nett forvitrer, mener innleggsforfatteren.

Om du går i hvilket som helst kommentarfelt til en Tiktok-video hvor noen ytrer kritiske meninger, vil du mest sannsynlig finne en overvekt av som regel unge menn som benytter krenkekortet: guttas nye (forsøk på) hersketeknikk.

Jeg la ut en video på Tiktok hvor jeg tok opp problematikken rundt artist Kevin Laurens utsagn om å ha drept to mennesker, og samtidig oppfordre andre til å drepe «hvis det er det som er riktig» (Kevin Laursen har siden trukket uttalelsene, red.anm.).

Kommentarfeltet mitt ble delt i to grupper: de som ser den alvorlige problematikken ved å gi en kjendis medieoppmerksomhet når de kommer med slike syke utsagn, og gutter som ikke har annet å melde enn «faen holdkjeft» og «hvordan er det mulig å la seg krenke av Kevin Lauren».

Men er det egentlig jeg som er krenket, eller er det «gutt (17)» som ikke har lært noen annen diskusjonsteknikk enn å avfeie all kritikk med å pålegge motdebattanten merkelappen «krenket»?

Annonse

Les også: Vil politisk polarisering mellom kjønnene gå ut over fødselstallene?

Kritikk = personangrep

Det er én ting å la seg krenke av all motstand en møter på, og jeg vil påpeke at det er mange som lar seg krenke unødvendig raskt når de får noe motstand, mest sannsynlig i mangel på teknikker for diskusjon. Det er derimot en annen sak å bruke dette som et motsvar/forsøk på hersketeknikk i mangel på gode argumenter selv.

På grunn av krenkehysteriet slik vi kjenner den, har mange godt voksne mennesker satt merkelappene «skjør» og «generasjon snøfnugg» på den yngre generasjonen som en konsekvens av de unges lettkrenkelighet. Derfor er det klart at å benytte krenke-stempelet som hersketeknikk vil være svært effektivt for mange unge som er nye i voksendebatten.

For det er ikke mulig å stille kritiske spørsmål ved guttas hovedkilde til underholdning. Kritikk er for dem et ukjent begrep, og de har heller ikke en verktøykasse for å håndtere det på noen som helst måte, uten selv å bli krenket. For dem er kritikk et personangrep både på dem som individer og som gruppe, og må for all del unngås. De er jo tross alt sigma males, eller hva?

Les også: Takket være sosiale medier har seksualisering nå blitt feminisme

En valpeflokk

Den andre problematiske siden av denne saken er at den samme gruppen med gutter bortforklarer seriøsiteten i situasjonen med at Kevin Lauren tross alt spiller en karakter og at han bare «kødder». For hvor god underholdning er det ikke at en av Norges store internettpersonligheter går på en live-sendt video midt på natten og skryter av å ha medvirket til drap og oppfordrer andre til det samme?

Det er guttastemning, ikke mulige tegn på noen slags psykiske problemer, om du spør kommentarfeltet mitt i alle fall.

Så kan man stille spørsmål ved hvor disse holdningene egentlig kommer fra? Er det et nytt internettfenomen skapt i runkeringen til influensere som Barisbrevik og Oskar Westerlin, eller har de alltid vært der, bare ikke like synlig i samme forum som oss andre?

Det blir i hvert fall stadig mer tydelig at kritikkhåndtering og debatteknikk burde være pensum i skolen – hvis ikke risikerer vi at debattkulturen blir dominert av valpeflokken som bjeffer høyest.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist