Men til forskjell fra kritikken mot den økende kommersialiseringen av norsk musikkbransjes fortsatt fremste pris, er det ikke dette Hudkreft-medlemmene reagerer på.
Derimot at en av Spellemanns hovedsponsorer er Pepsi, som bandet hevder «investerer tungt i israelsk økonomi».
I et innlegg i sosiale medier etter at Spellemann-nominasjonen ble kjent påpeker Hudkreft hvordan PepsiCo i 2018 kjøpte det israelske selskapet Sodastream, som de beskriver som «et av BDS-bevegelsens mest sentrale boikottobjekter».
Les også: Pønkbandet Hudkreft er ute med ny låt som svir
– Skuffende
– Dette er godt dokumentert, og på ingen måte noe store selskaper (som plateselskapene bak Spellemannprisen) ikke vet om når de inngår slike sponsoravtaler, skriver Hudkreft videre – og er klare i talen:
– Vi kan ikke stille oss likegyldige til samarbeidet med PepsiCo. Dette er vi ikke like komfortable med.
De fortsetter:
– Vi synes det er skuffende at Spellemann velger å starte sitt nye kapittel på denne måten og håper at det er noe de revurderer sterkt i fremtiden. Norsk musikkbransje burde og kan ikke være en del av å legitimere selskaper som PepsiCo.
– Tolererer ikke vold
PepsiCo’s talsperson sier følgende om protestaksjonen i en epost til NTB.
– Pepsi-merket har en lang historie med musikkpartnerskap i Norge og rundt om i verden. Vi er stolte av å være en del av kulturelle arrangementer som bringer mennesker sammen, skriver selskapet.
– PepsiCo opererer i mer enn 200 land og regioner, inkludert Midtøsten. Vi er opptatt av sikkerheten og trivselen til alle i regionen. Vi støtter eller tolererer ikke vold mot noen, og slutter oss til alle de som ber om en rask og fredelig løsning, skriver de.
Les også: Rosa faenskap burde sjekke sine privilegier
Vil ikke boikotte
Johannes Granaas Danielsen, bassist i Hudkreft, sier til NTB at punkbandet har fått både positive og negative reaksjoner etter at de delte innlegget i sine sosiale mediekanaler. De negative kommer fra folk som mener rockebandet ikke har gått langt nok – og burde trekke seg fra prisutdelingen.
Det kommer Hudkreft, som ellers består av Stella Oter Lindeberg på trommer, Roksana Niebrzegowska på gitar og Leah Røkke på gitar og vokal, ikke til å gjøre.
– Vår tanke er at det virket mer hensiktsmessig å dra dit man vet det er presse, der vi kan få flere i tale, enn om vi – som et band få har hørt om fra før av – trekker seg, sier Granaas Danielsen, som sier de nå vurderer hva de vil gjøre under Spellemann-arrangementet.
– Vi har lyst til å gjøre noe, og vi diskuterer hva det bør være nå.
– Plikt til å prøve
Hudkreft var på spillejobb i Trondheim da Spellemann-nominasjonene ble offentliggjort tidligere denne måneden. Det skjedde på et utested i Oslo, der sponsornavnene var lyssatt på fotoveggen som de nominerte artistene poserte foran for fotografene.
På utdelingen av Spellemannprisen 4. april vil rockekvartetten stille opp – i håp om å vinne, men også for ytre sin mening om Pepsi, selv om Johannes Granaas Danielsen tviler på om de kommer til å oppnå så mye.
– Det handler om mer enn bare å direkte kunne påvirke noe. Pepsi sponser i økende grad musikkfestivaler og arrangementer for å skape positive assosiasjoner. Det er summen av det hele som kanskje kan telle: At man får andre aktører til å nøle litt om fokuset rettes mot dem. Og uansett så føler jeg at man har en plikt til å prøve – nærmest et moralsk ansvar.
Slik svarer Spellemann
Styret i Spellemann skriver i en epost til NTB at de er klar over posten som Hudkreft la ut om samarbeidet med Pepsi, som de beskriver som «en etablert samarbeidspartner for en rekke store norske kulturinstitusjoner og -arenaer, som Øyafestivalen, Rockefeller med Sentrum Scene, Oslo Spektrum, Palmesus, Malakoff-festivalen med flere og derfor en naturlig samarbeidspartner også for Spellemannprisen».
– Det vil alltid eksistere ulike oppfatninger om slike kommersielle samarbeid. Det har vi respekt for. Vi forholder oss til de retningslinjene som kommer fra norske myndigheter, heter det fra Spellemann-styret.
De fortsetter:
– Det er ingenting i myndighetenes råd som utelukker valg av Pepsi som samarbeidspartner, heter det fra Spellemann-styret.