En merkedag for mediemangfoldet

Amedia kjøper Subjekt

Frem til nå har Subjekt vært en del av medieenfoldet. Nå blir kulturavisen en del av mediemangfoldet.
Frem til nå har Subjekt vært en del av medieenfoldet. Nå blir kulturavisen en del av mediemangfoldet.
På merkedagen for mediemangfold vil Amedia gjøre noe ingen andre mediekonserner gjør, nemlig å kjøpe opp enda en avis for å sikre mediemangfoldet. (Aprilsnarr!)
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt blir en del av Amedias portefølje 1. april.

OK, DA. DETTE VAR EN APRILSNARR!

Poengene i satiren står seg likevel:

Amedia + Subjekt = Sant!

Det hadde du ikke trodd for bare få dager siden. Men i mediebransjen snur ting raskt:

Annonse

– Man må ha evnen til å snu på en femøring, sier Subjekt-redaktør og tidligere Subjekt-eier Danby Choi, med et glis bare en nyrik mediemann kan mane frem.

Han beholder jobben i Subjekt, men får ny tittel som adm. dir. i Amedias avdeling 107.

Nå blir det mangfold

Salget vekker oppsikt, siden de fleste hadde regnet med at Choi aldri ville selge hjertebarnet sitt. Han innrømmer at det var med tungt hjerte, men at hensynet til kvalitet veier tyngst.

Choi uttaler at han nærmest daglig kommer over gode saker publisert i Avisa Oslo, Firdaposten eller Fredrikstad blad, og tenker at «Dæven, den saken skulle vi hatt i Subjekt!».

– Nå kan vi få dem. Gratis, sier Choi, og peker på «innholdsdeling».

Innholdsdeling er det Amedia peker på når de snakker om at Amedia bidrar til innovasjon i mediebransjen.

– Dette er et fantastisk gode for demokratiet. At vi i tillegg kan dele på journalister, publiseringssystemer og målkriterier gjør at mediemangfoldet blir rikere, sier Choi på vegne av Amedia-direktør Anders Opdahl, som ikke har tid til å kommentere saken.

– Hvordan blir mangfoldet rikere?

– Nå vil straks 25 prosent av Subjekts redaktører oppleve inngrep fra Amedias konsernledelse. Før var dette tallet bare 0 prosent, svarer Choi.

Administrerende direktør i Amedias avdeling 107 er imidlertid ikke den eneste i Subjekt som er fornøyd med denne merkedagen.

Noen av Subjekts ansatte og mange bidragsytere. (Foto: Dev Dhunsi.)

En drøm som går i oppfyllelse

– Jeg har siden jeg var liten drømt om å bli en del av MSM!

Ordene tilhører Amedia avdeling 107s debattredaktør, Mikkel Ihle Tande.

– Man får det ikke mer mainstream enn Amedia, hevder Tande.

– Og derfor kunne jeg ikke vært mer fornøyd!

Både Choi, Tande og resten av gjengen i Subjekt håper oppkjøpet kan bidra til at Subjekt bedrer sitt rykte. Mange har kritisert avisen for å publisere mange tekster med meninger og vinklinger som skiller seg fra resten av medielandskapet.

– Dette vil det nå bli mindre av. Vi kan ikke risikere å gjøre de nye aksjonærene og eierne forbannet, sier Choi, og fyrer opp en sigarett med en brennende 100-lapp.

Subjekt-redaktøren forteller at det allerede har kommet ønsker ovenifra om et navnebytte og ny profil for avisen. Alternativene som har blitt lagt på bordet så langt, inkluderer «iKultur», «Avisa Kultur» «Kultur Bladet» og «Kultur24».

Også det litt mer overraskende «Grünerløkka Tidende» har blitt foreslått av en representant fra Sparebankstiftelsen DNB, som eier Amedia.

Om kritikken Choi nylig rettet mot at Amedia er strømlinjeformet og nyter urettferdige stordriftsfordeler, er Choi nå klar i sin tale:

– Det der er veldig last year. Det er i hvert fall veldig last month. Det er tross alt 1. april i dag.

Marte Ingul er Amedias konserndirektør for myndighetskontakt, osv. Hun er spesielt fornøyd med oppkjøpet: – Endelig har vi mediemangfold i Norge, sier hun.

Demokratiets førstelinje

– Jeg har bare tre kommentarer til denne saken, sier Marte Ingul, konserndirektør for lobbyisme i Amedia.

– Amedia er demokratiets førstelinje.

– Amedia bidrar til mediemangfold.

– Adjektivhistorier bør faktasjekkes.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar