Mangelfull analyse fra sosiologiprofessor Andersen

Når Andersen skriver at kunsten blir utsatt for politisk tyveri, så retter han baker for smed, skriver Paul Grøtvedt. (Foto: Danby Choi.)
Når Andersen skriver at kunsten blir utsatt for politisk tyveri, så retter han baker for smed, skriver Paul Grøtvedt. (Foto: Danby Choi.)
Politiseringen av kunsten er langt fra noe nytt. Modernismen registreres ikke av Bjørn S. Andersen, skriver Paul Grøtvedt.
Om skribenten
Paul Grøtvedt er kunstner, kunsthistoriker og tidligere professor.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er To lærde debatteren politisering av kunsten.

«Politikken er i ferd med å stjele kunsten fra oss», skrev sosiologiprofessor Bjørn S. Andersen i Subjekt 23. mars. Men hvis det er slik at dagens kunst blir stadig mer influert av politisk aktivisme, betyr ikke det at vi blir frastjålet kunsten, bare at det har oppstått nye estetiske konvensjoner.

Sett innenfor dagens kunstinstitusjonelle rammeverk, der brudd og overskridelser representerer en kanon av kunstneriske kvaliteter, vil estetikken være beskyttet mot ethvert politisk tyveri. Uttrykket «armlengdes avstand» har kunstnerne selv klekket ut for å holde styr på politikerne. I prinsippet står de nå fritt til å drive politikk som en estetisk sjanger.

Når Andersen i sin artikkel skriver at kunsten blir utsatt for politisk tyveri, så retter han baker for smed. Det er ikke politikerne som er kleptomane, det er kunstnerne. Dette er ingen nymotens tilstand, men en prosess som har pågått et par hundre år. Det startet med den politiske avantgarden på tidlig 1800-tall, og har siden pendlet hit og dit under ulike kunstpolitiske faner og paroler.

Les også: Er Diddy musikkindustriens Jeffrey Epstein?

Annonse

Mangelfull historielesning

Det filosofiske utgangspunktet var opplysningstidens gyldighetsfordeling: at kunsten, moralen og vitenskapen ble tildelt sine spesifikke fag og gyldighetsområder. Politikken var her underordnet samfunnsmoralen, men sidestilt med kunsten og vitenskapen hva angikk faglig uavhengighet og selvstendighet.

Det er her prinsippet om «armlengdes avstand» ble implementert, som en gjensidig beskyttelse mot faglig innblanding fra de andre gyldighetsområdene. Den venstreradikale avantgarden har aldri godkjent denne gjensidigheten, bare sin egen autonomi og overhøyhet. Kunsthistorisk skjedde det mye på 1800-tallet men ingen vesentlig endring i kunstens estetiske gyldighetstenkning.

Det er først mot slutten av 1800-tallet at kunstfunksjonen skifter fokus. Da introduserer Charles Baudelaire et helt nytt estetisk kriterium for kunstnerisk vurdering. Nå skulle man evaluere et verk utfra normen «det nye». Implementeringen av det nyes kategori fikk gjennomgripende betydning for både kunsten og kulturlivet. Det mest radikale var at fortidens kunstformer ble nedvurdert og forkastet som kanon for samtidens og fremtidens kunst.

Nå skulle man vektlegge og verdsette alt som var nytt, overskridende og brøt med fortidens kunstneriske verdier. Det er en prosess som stadig fornyer seg mens fortiden må fornektes. Denne negative dialektikken går som en rød tråd gjennom den modernistiske estetikken og politiske aktivismen, men blir ikke registrert i sosiolog Andersens historiske analyser.

Les også: Nasjonalmuseet hedret avdød kunstner. Men skulpturen hans er stuet vekk

Enig i felttoget

Joda, den estetiske kreativiteten har vært politisert lenge i regi av kunstnere, men etter Marcel Duchamps readymades skiftet maktforholdene. Da overtok kunstinstitusjonene normeringen og styringen av det estetiske gyldighetsområdet.

Det institusjonelle kunstbegrepet er egentlig ikke noe begrep om kunsten, bare et politisk rammeverk omkring ulike fagfelter og funksjoner med estetiske ambisjoner. Her kan hva som helst og hvem som helst få kunstnerisk status. Tyveri forekommer da heller ikke, annet enn at hele det institusjonelle rammeverket er et estetisk svindelprosjekt.

Innenfor horisonten av det moderne prosjekt representerer kategorien «det nye» og Marcel Duchamps readymades de ultimate kunsttyverier. Alt som bryter med fortiden, kan være kunst, men bare om fenomenet blir institusjonelt bekreftet gjennom sin nyhetsverdi. Ser vi på samtidskunsten er det nærliggende å betrakte dagens aktivistiske kunstnere i forlengelsen av Duchamps politiske provokasjoner, men den vinklingen ble opphevet av 1980-tallets konseptuelle kanon. Dette er veis ende for kunstens sanselighet og estetiske skjønnhet.

I den konseptuelle vendingen har kunsten endelig distansert seg fra sansningens verden og virkelighet. Her er det tanken som teller, og begrepet som feller den estetiske dommen. På det nivået er det ikke mye å hente for dagens politiske aktivister og estetiske tjuvradder. Men vi trenger fortsatt å kjempe for kunstens autonomi og sanselige skjønnhet. Og her er jeg helt enig med sosiolog Bjørn S. Andersen i hans politiske felttog.

Skjønt en mer finurllg strategi kan være å fullføre Duchamps eget radikale prosjekt: å slippe løs trojanerne i hans readymades. Det ville punktere den kustinstitusjonelle maktpolitikken en gang for alle.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist