Subjekt beklager til Hanan Benammar

Kunstner Hanan Benammar. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/POOL.)
Kunstner Hanan Benammar. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/POOL.)
En artikkel i Subjekt kunne gi feilaktig inntrykk av å knytte Hanan Benammar til en straffesak. Vi beklager belastningen det har medført.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt beklager til Hanan Benammar.

Høsten 2023 offentliggjorde Norske billedkunstnere (NBK) nye medlemmer i Stipendkomiteen til Statens kunstnerstipend og jury til Høstutstillingen.

Dette er viktige og mektige posisjoner i Kunst-Norge, som vi mener det er viktig at pressen skriver om. Vi har alltid til hensikt å nå publikum med informasjon om en bransje som ellers får lite offentlig oppmerksomhet, derfor trakk vi frem en av de nye medlemmene som er godt kjent i offentligheten og for Subjekts lesere: Billedkunstner Hanan Benammar.

Benammar (f. 1989) har kunstmastergrader fra Dutch Art Institute og Kunsthøgskolen i Oslo, og har hatt utstillinger og fremføringer i blant annet København, Hamburg, Umeå, Rabat, San Marino, Reykjavik og Bergen.

I publiseringen av artikkelen gikk det imidlertid for fort på et punkt: Den opprinnelige ingressen og delingsteksten i artikkelen kunne gi et feilaktig inntrykk av at Benammar og teaterstykket var skyld i at justisminister Tor Mikkel Wara måtte gå av og at hans daværende samboer, Laila Bertheussen, endte i fengsel. Vi har siden rettet og presisert tekstene. Vi beklager på det sterkeste at tekstene kunne gi et svært feilaktig inntrykk, og at vi rettet det for sent.

Annonse

Også inne i artikkelen var det en referanse til Wara og Bertheussen: Vår oppfatning har vært at formuleringen «I offentligheten fikk de tre kunstnerne skylden, før Bertheussen selv ble pågrepet av politiet i mars 2019» kommuniserer at Benammar og hennes kolleger ikke var skyldige i saken.

Vi er likevel lydhøre for at det kan misforstås. For å presisere, har vi lagt til Benammar og hennes kolleger var uskyldige i saken, mens Bertheussen ble dømt for trusler og angrep på demokratiet, samt sitert fra dommen mot Bertheussen, der det står at «Trusler mot Wara var middelet for å nå målet om å ramme «Ways of Seeing».»

Vi har ikke hatt til intensjon å knytte Benammar til noe som er velkjent at hun ikke har gjort. Det beklager vi på det sterkeste.

«Ways of Seeing» er vår tids kanskje mest omtalte teaterstykke, og er en viktig del av å fortelle publikum om Benammars rolle i offentligheten. At teaterstykket ble starten på en offentlig konflikt betyr på ingen måte at teaterskaperne er ansvarlige for hva andre gjør i ettertid. Vi har rettet de aktuelle tekstene, men de ble ikke rettet raskt nok. Vi beklager feilen, og tiden det tok å rette.

Vi beklager belastningen vi har påført Benammar ved å feilaktig knytte henne til alvorlige straffbare handlinger i en nyhetssak.

I kommentarfeltet på Facebook dukket det opp kommentarer som ikke burde bli stående. Kommentarene under artikkelen er slettet. Vi beklager på det sterkeste at kommentarene fikk stå for lenge.

I den opprinnelige artikkelen skrev Subjekt at Benammar var «involvert» i pensumkonflikten ved Khio, med henvisning til en artikkel fra Nettavisen. Ved en feil var det lagt inn lenke til en artikkel om samme tema fra Morgenbladet, ikke Nettavisen. Vi beklager feilen. Benammar mener Nettavisen-artikkelen gir et uriktig bilde av hennes rolle i konflikten. Referansen og lenken er fjernet. Benammar presiserer at hun ble utdannet ved Khio i 2012 og aldri har vært ansatt der. Hun har med andre ord ikke hatt noen formell tilknytning til Khio under pensumkonflikten.

Subjekt var ikke i kontakt med Benammar før publiseringen av denne artikkelen.

I Nettavisen-artikkelen var sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi, blant kildene. Han uttalte seg ikke om Benammar i artikkelen.

I den opprinnelige artikkelen brukte vi et bilde av Hanan Benammar fra nettsiden til Norske billedkunstnere (NBK). Bildet var ikke klarert for pressebruk. Vi beklager, og har endret bildet.

I denne artikkelen gjorde vi feil. I Subjekt skal ingen få ansvar for noe de ikke har gjort. Vi har gått gjennom hva som skjedde og hvor det gikk galt, og tar grep for at det ikke skal skje igjen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar