Vi trenger en kulturell og åndelig opprustning

Sytingen i samfunnet er nærmest omvendt proporsjonal med den faktiske velstanden. Hva ville heltene fra andre verdenskrig tenkt? Det lurer Eirik Løkke på etter å ha sett Apples nye serie «Masters of the air». (Foto: Apple.)
Sytingen i samfunnet er nærmest omvendt proporsjonal med den faktiske velstanden. Hva ville heltene fra andre verdenskrig tenkt? Det lurer Eirik Løkke på etter å ha sett Apples nye serie «Masters of the air». (Foto: Apple.)
Når man sammenligner dagens nordmenn med tidligere tiders generasjoner, er kontrasten ekstrem. Det er på tide å ta oss sammen, skriver Eirik Løkke.
Om skribenten
Eirik Løkke er rådgiver i Civita.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Eirik Løkke i Civita mener vi trenger flere som yter og færre som syter.

Da Jim Egan i kompaniskap med Gale Cleven landet i East Anglia i 1943, var oppdraget klart: Å frigjøre Europa fra fascismen gjennom å stoppe (les: bombe) Hitler-Tysklands industrielle kapasitet, samt etablere luftherredømme i Europa for å forberede en alliert invasjon.

Egan og Cleven var del av det 100th bomb group (8th Airforce) som i disse dager portretteres på Apple TV gjennom serien «Masters of the Air». Avdelingen fikk tilnavnet «The bloody hundredth», ettersom 3/4 av dem som tjenestegjorde i avdelingen, døde.

Serien fremstiller også 332th fighter group, kjent som Tuskegee Airmen, en avdeling bestående av svarte amerikanere, som blant annet skulle beskytte 100th bomb group mot angrep fra Luftwaffe. Det er særlig én scene i serien (episode 8) jeg synes er inspirerende, og det er da oberst Benjamin Davis beskriver et oppdrag i detalj, hvorpå en av pilotene ymter frempå at det kan bli vanskelig å dekke så mye distanse med begrenset drivstoff. Etter ytterligere nervøs summing i gruppen, skjærer Davis gjennom:

Davis: Are we Tuskegee men or what?
Pilotene: Sir, yes sir!
Davis: Will we get this job done?
Pilotene: Sir, yes sir!
Davis: Then let’s take care of it!

Annonse

Én ting er at pilotene er klar over at mange ikke kommer til å overleve oppdraget, men like fullt uttrykker en beundringsverdig lojalitet. Men denne type vilje har også verdi langt utover den ekstreme situasjonen de befant seg i. Det er en holdning til livet som står i kontrast til dagens generasjon. I hvert fall slik den kommer til uttrykk i den offentlige debatten. Mens mantraet til Tuskegee airmen var at «Dette klarer jeg», domineres debatten i dag av historier om hvor vondt og vanskelig alt er.

Å beskrive tidsånden som dekadent vil være en overdrivelse, men jeg tror definitivt vi trenger en kulturell og åndelig opprustning. Og vi har mye å lære av tidligere generasjoner.

Melankoli

Det er alltid en fare for melankoli. For over 2.500 år siden klaget Sokrates over ungdommen nå til dags, og eldre generasjoner har en lei tendens til å klage over unge, uten at det nødvendigvis er grunnlag for det.

Man skal passe seg for å moralisere for mye, men en liten pekefinger er det i dag all grunn til. For når man sammenligner dagens generasjoner med tidligere tiders, er kontrasten ekstrem. Enten dette gjelder klaging på hvor krevende det er å ha barn, hvor vanskelig det er å være singel, for ikke å glemme hvor vanskelig det er å være student, eller hvor tøffe forholdene er for pensjonister. Offentligheten har blitt en kontinuerlig «offer-kamp», hvor det å fremstille seg selv som offer gir politisk kapital. Det finnes knapt en borger som ikke kan plasseres innenfor kategorien «svake grupper».

Denne «svakhetens moral» dyrkes av politikere som konkurrerer om å tilby løsninger i form av større statlig ansvar og mer bruk av skattebetalernes penger. Men dette fenomenet handler om noe mer enn størrelsen på offentlig sektor. Det dreier seg om mentalitet. Arbeiderbevegelsens gamle slagord «gjør din plikt – krev din rett» har blitt transformert til et «det jeg krever, er min rett».

Denne livsholdningen er slett ikke eksklusiv for unge. Rettigheter og krav er del av tiden vi lever i, og reflekteres av alle grupper, men tidsånden er særlig skadelig for den yngre generasjon som sosialiseres inn i en rettighetskultur. For dersom vi skal tro tilbakemeldingene fra skoleverket – og det er det god grunn til – så er elevene veldig klare over sine rettigheter. Det kan fort gi dem en grunnholdning om at verden skylder dem noe, og det er ikke en god inngang til voksenlivet.

Les også: Er Diddy musikkindustriens Jeffrey Epstein?

Alt var ikke bedre før

Det er ingen grunn til å tro at alt var bedre før. Jeg har som grunnholdning at det meste er bedre i dag. Vi lever lengre, jobber mindre, har mer fritid, bedre helse, mer velferd, større tilgang på informasjon, samt større muligheter for selvrealisering enn noen generasjon før oss.

Samtidig er mange unge pliktoppfyllende, arbeider hardt og bidrar til å gjøre samfunnet bedre. Like fullt er sytingen i samfunnet nærmest omvendt proporsjonal med den faktiske velstanden.

Åpenbart har hver enkelt av oss ansvar for hvilken holdning og mentalitet vi møter verden med. Men «no man is an island». Vi formes og påvirkes av samfunnet rundt oss. Og samfunnet, forstått som fellesskapet – eller de mange fellesskapene – er for lite opptatt av AAA-dyder: Ansvar, autoritet og arbeidsetikk. Dette er dyder som gjør både borgerne og fellesskapet mer resilient (evnen til å håndtere krevende situasjoner). For å kultivere de ovennevnte dydene må samfunnet begynne å stille krav fra tidlig alder. Krav til oppførsel. Krav til orden. Krav til innsats.

Av alle negative bidrag som woke-bevegelsen har bidratt med, er det å motsette seg en kultur som vektlegger krav blant det verste. Det er nettopp denne mentaliteten som gjør at unge krever «trigger warnings» og «safe spaces» hvis de blir utsatt for ideer de ikke liker. Og som gjør at ansatte i avisen New York Times føler at de er utrygge når avisen publiserer kvalitetsjournalistikk. Denne formen for aktivisme underminerer det liberale samfunn, og den trenger vi mindre av.

Det vi trenger, er flere som yter og færre som syter.

Noen vil kanskje oppfatte mer autoritet og større krav som reaksjonært. For innebærer ikke det liberale samfunn retten til å gjøre som man vil?

Frihet fra autoritet og krav?

Nei, en slik tilnærming er en pervertering av både frihetsbegrepet og det liberale samfunn. For at borgerne skal kunne utnytte friheten og virkeliggjøre et liberalt samfunn, trenger vi (et flertall) borgere som er utstyrt med et minimum av ferdigheter og lojalitet til samfunnets grunnleggende verdier.

Det innebærer ikke at alle skal tvinges til å leve på samme måte. Det liberale demokratiets kjerneelement, nemlig retten til å velge et liv som er annerledes, kan enklere virkeliggjøres dersom vi kultiverer AAA-dyder, fremfor «en happy go-lucky-liberalisme». Altså et samfunn som nedprioriterer krav og ansvar.

Les også: Slik ble staten arrogant

Konservativ motreaksjon

På den positive siden kan vi nå observere en konservativ motreaksjon. Eller kall det gjerne en liberalkonservativ motreaksjon. Fenomenet Jordan Peterson kan på mange måter ses på som en eksponent for denne reaksjonen. Suksessen til Liberal Alliance og partileder Alex Vanopslagh i Danmark likeså.

Jeg tror suksessen til Unge Høyre og FPU i skolevalget også er et uttrykk for en motreaksjon. Og det kan se ut som sosialdemokratiet kommer etter. Stavanger AP har foreslått et pliktår for unge. Intensjonen er god. Flere krav er en god ting, men selve forslaget er dårlig, fordi det er en dårlig måte å løse behovet for mer arbeidskraft og bedre utnyttelse av knappe ressurser på.

Det vi trenger, er en mentalitetsendring fra tidlig alder gjennom å stille krav. Det vil gjøre unge mennesker mer robust til å håndtere et liv som kan være vanskelig. Det vil komme godt med, ettersom vi lever i en tid da autoritære verdier og antidemokratiske krefter er på fremmarsj. Det er en utfordring for alle som deler demokratiske og liberale verdier, men utfordringen kan bli ekstra stor for unge.

For 85 år siden sto Jim Egan, Gale Cleven og millioner av likesinnede overfor et fascistisk Tyskland, som på eksistensielt vis truet den vestlige sivilisasjon. Og for 85 år siden utviste en hel generasjon en vilje til å redde Europa fra mørket. Det var nettopp derfor de fikk tilnavnet «The Great Generation».

Som J.R.R. Tolkien minner oss på i «Ringenes herre», er det en oppgave ingen av dem egentlig ville ha, akkurat som Frodos sterke ønske om aldri å ha kommet i kontakt med Ringen. Tolkien svarer gjennom Gandalf med å oppsummere holdningen som definerte en generasjon: «So do all who live to see such times, but that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given to us.»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU