Ordnet spontanitet
Billedkunstneren Karl Hansen er representert i noen av Norges største kunstsamlinger, og nå kan du oppleve verkene hans ved Dropsfabrikken.
Hansens abstrakte maler er preget av geometriske figurer i en variasjon av lyse farger, ofte pasteller. Selv kaller han det spontantegning, der spontanitet og abstraksjon møter mønstre og system.
I disse maleriene kan du kan la fantasien løpe fritt.
Virituell kroppslighet
«[Up]loaded Bodies» på Kjøpmannsgata ung kunst (KUK) tar for seg kroppen i teknologiens verden.
Det høres kanskje komplisert ut, og det er poenget: Det kan være lett å overse hvordan den digitale virkeligheten påvirker synet på vår egen kroppslighet. Enda mer komplisert blir det hvis vi trekker vår egen kropp inn i det digitale rommet.
Utstillingen er en del av Meta.Morf 2024, Trondheims biennale for kunst og teknologi. Den vil også vises i Nederland.
«[Up]loaded Bodies» er både håpefull, kritisk og utfordrende, og kunstnerne er mer opptatt av å finne gode spørsmål enn å finne svar.
Digitalt kjøtt
Utstillingen «Technoflesh» er også en del av Meta.Morf 2024, og utforsker beslektede temaer: På Babel visningsrom er det grensen mellom den offentlige og den private identiteten vår som utforskes.
Utstillingen stiller også spørsmål ved hvordan identiteten påvirker biologien vår. Babel beskriver «Technoflesh» som en filosofisk meditasjon teknologiske spørsmål, men avslører ikke hvilken form kunsten tar.
Det er kunstnerne Unnur Andrea Einarsdottir og Panja Göbel som står bak. De jobber digitalt, med video og performance, så det er nærliggende å tro at «Technoflesh» beveger seg i dette landskapet. For å være sikker, så må du selv ta turen.
«Technoflesh» har vernissage torsdag 2. mai kl. 18.00.