En opera for folk flest!

Operakunsten blomstrer i Norge

Hvis kunst skal bety noe, må den være noe mer enn nostalgi, skriver kommunikasjonssjef Ole-Morten Vestby. Bildet er fra en 2022-nyinnspilling av «Czardasfyrstinnen» (1915). (Foto: Erik Berg.)
Hvis kunst skal bety noe, må den være noe mer enn nostalgi, skriver kommunikasjonssjef Ole-Morten Vestby. Bildet er fra en 2022-nyinnspilling av «Czardasfyrstinnen» (1915). (Foto: Erik Berg.)
Nei, Leif Osvold. Alt var ikke bedre i gamle dager. Tvert imot har vi sett en enorm vekst i publikumsinteresse de siste årene, skriver Ole-Morten Vestby.
Om skribenten
Ole-Morten Vestby er kommunikasjonssjef ved Den norske opera & ballett.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om moderne opera.

I et debattinnlegg i Subjekt 27. mai 2024 skriver kunsthistoriker Leif Osvold om sitt syn på opera og Operaen i Oslo. Han påstår at Operaen har feilet i å nå ut til publikum med husets kunstformer. Videre er han kritisk til repertoaret og regitolkninger av den klassiske operalitteraturen. Alt var bedre i gamle dager.

Faktum er at dobbelt så mange besøker husets opera- og ballettforestillinger enn før innflytting i Bjørvika i 2008 – selv 16 år etter åpningen av operahuset og etter en krevende pandemi med nedstenging. Altså en vekst på 100 prosent! Vi har akkurat lansert sesongen 24–25, og har i løpet av noen få dager solgt over 50.000 billetter. Operakunsten blomstrer rundt i landet. Og alle er enige om at det er en gullalder av norske sangere på et svært høyt internasjonalt nivå.

Les også: Dette tjener teater- og operasjefene

Kritiserer en hel bransje

Leif Osvold etterlyser undersøkelser og dokumentasjon. I hele 2023 spurte vi publikum om å gi tilbakemelding på forestillingen de hadde sett i Operaen. Over 90 prosent svarte at de var «tilfreds» eller «veldig tilfreds». I en større, ekstern spørreundersøkelse i fjor oppga hele 70 prosent av befolkningen i Oslo at de har vært på minst én forestilling i Operaen.

Annonse

Det synes vi er gode tall, og i tråd med Stortingets ambisjon for byggingen av operahuset.

Den norske opera & ballett programmerer et bredt spekter av uttrykk og operaer. Innenfor dette ligger et stort antall co-produksjoner med internasjonale operahus. Det betyr at oppsetningene vises både hos oss og det samarbeidende operahus. Osvold kritiserer derfor i praksis en hel internasjonal operabransje når han kritiserer repertoaret og regigrep i Operaen.

For noen år siden ble Den norske opera & ballett vurdert av et eksternt panel, som berømmet programmeringsviljen og publikumsarbeidet, og som avsluttet sin rapport med følgende: «Panelet oppfatter at DNO&B har beveget seg opp i et kvalitativt sjikt hvor institusjonen nå er med på å sette agendaen i en internasjonal opera- og ballettverden».

Les også: Kunstsilo refses for hemmelighold. Nå vurderer politikere å bryte inn

Mer enn nostalgi

I det hele tatt er det lite som tyder at interessen for opera daler, eller at kunstformen er i fare, slik Osvald hevder.

At det er ulike oppfatninger om regigrep, er helt naturlig, og det hører hjemme i en god kunstdebatt. Men Osvold undervurderer kraften og potensialet i musikken og historiene hvis han mener at opera skal være en uforanderlig museumsgjenstand, og aldri blir bedre av å tilpasses vår egen tid og virkelighet.

Hvis kunst skal bety noe, må den være noe mer enn nostalgi. Vi tror på at vi best forvalter tradisjonen i opera- og ballettkunsten ved å fortolke og fornye. At det er kraften i det musikalske verket som skal være i sentrum – det er vi riktignok helt enige om.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar