Det er underskudd på gode kritikere i Norge: Folk som skriver engasjerende om tendenser i samfunnet, og med tydelige meninger, støttet av solid begrunnelse og faglig kompetanse.
Popmusikk, film og litteratur er delvis dekket av NRK, Schibsted-avisene, Morgenbladet, oss i Subjekt og andre nisjeaviser. Men norsk kulturliv er så mye mer, og fortjener så mye bedre.
Det skjer mye i tidsskriftene og i nisjemediene, men billedkunst, klassisk musikk, dans og arkitektur uteblir fra de største avisene. Selv NRK har kun én kunstanmelder, og det på deltid. Vi trenger flere som kan skrive engasjerende om våre mange kunstuttrykk, og som kan nå ut til et bredt publikum.
Les også: Hvis ikke NRK tar seg sammen, kan norsk tv-drama dø ut
Mye kunst, få kritikere
I 2024 har syv kritikere arbeidsstipend fra Statens kunstnerstipend. Også den private stiftelsen Fritt ord deler ut ti årlige stipender à 250.000 kroner.
Kritikerne som får offentlig støtte, får en grunnlønn på 318.352 kroner, som de må spe på med lønn fra oppdragene sine. For skarve tre millioner kroner kan vi altså få ti kritikere til, som kan representere og dekke et geografisk og kulturelt mangfold av kunst og kultur i Norge. De pengene kan vi ta fra kronesluket på Marienlyst, også kjent som NRK.
Med sine seks milliarder på statsbudsjettet har NRK muligheten til å gjøre et kjempeløft for kunstfeltet, men kringkasteren har valgt å legge seg på en annen linje: NRK har kastet seg selv inn i en kunstig konkurranse med de kommersielle mediene, til tross for at de hverken trenger annonse- eller abonnementsinntekter.
Når statsfinansierte NRK jager lesersuksesser, blir kunstanmeldelser sjelden prioritert. Det blir opp til aviser som Subjekt å forsøke å dekke en brøkdel av det frodige kunstfeltet. Det er opp til NRK å prioritere sine ressurser, og vi bør ikke detaljstyre allmennkringkasteren. Men når de ikke sørger for eller lykkes med et bredt anmelderi og en viktig debatt om hva som rører seg i Kultur-Norge, kan vi tenke nytt.
Les også: Subjekt mener: Det er riktig å bruke offentlige penger på kultur
Sløser enorme summer
Norge er et lite land med et språk som snakkes av få innbyggere.
Dette er en av grunnene til at vi har statsstøtte til kunst og kultur. Vi verdsetter å ha en norsk kultursektor, noe som ville blitt adskillig mer utfordrende i en fri konkurranse med de hyperkommersielle, engelskspråklige aktørene, med sine stordriftsfordeler og gigantiske kundegruppe.
Men når vi først støtter produksjon av så mye god (og til og med dårlig) kultur i dette landet – ja, da må vi også reflektere ved den. Vi må kritisere og diskutere, forklare og inspirere allmennheten til å bruke det rike tilbudet som finnes. Da må de også bli gjort oppmerksom på kulturlivet.
Kritikken og journalistikken på kulturfeltet skal ikke ha for mål å markedsføre kulturlivet. Men kritikken kultiverer, sofistikerer og siviliserer det norske samfunnet. De frie uttrykkene på kulturlivet er gode steder å reflektere ved.
Støtten til medier, kunst og kultur er allerede stor. Det er ikke mengden penger som er problemet, men den vanvittig uforholdsmessige delen NRK får. Dette får de utrolig nok mens de konkurrerer med kommersielle kanaler om å lage middelmådig reality-TV og utradere inntektsgrunnlaget for private, frie medier. Dette gjør de med sitt helt OK, men gratis, tilgjengelige innhold – med tvangsinnfordrede penger. Slik hemmer de mangfoldet, når de egentlig skal bidra til det.
Vi trenger flere kritikere. Ta pengene fra NRK.