Subjekt mener:

Det er riktig å bruke offentlige penger på kultur

Når staten bruker penger på kultur, har det en direkte verdi i form av all kunsten de bidrar til å skape. I tillegg fungerer støtten som en investering, skriver Subjekts lederredaksjon. Her fra det nye Nasjonalmuseet. (Foto: Presse.)
Når staten bruker penger på kultur, har det en direkte verdi i form av all kunsten de bidrar til å skape. I tillegg fungerer støtten som en investering, skriver Subjekts lederredaksjon. Her fra det nye Nasjonalmuseet. (Foto: Presse.)
Men fordelingen må være etterrettelig og gjennomsiktig, og fri fra politiske føringer, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Denne uken har debatten om statlig støtte til kunst igjen rast. Noen har tatt til orde for at støtten bør fjernes, andre at beslutningene bør tydeliggjøres. Her redegjøres Subjekts redaksjonelle linje.

Det er avgjørende at vi bruker offentlige penger på kultur. I hvert fall hvis du vil høre på noe annet enn Ed Sheeran, og se på noe annet enn Disney-filmer.

Når staten bruker penger på kultur, har det en direkte verdi i form av all kunsten de bidrar til å skape. I tillegg fungerer støtten som en investering, en forutsetning for fremtidig verdiskapning både økonomisk og kulturelt. Det er umulig å forutsi med sikkerhet hva som kommer til å slå an og ikke. Derfor er det viktig å satse bredt, og å satse på det som er nytt, uvant eller annerledes.

Kulturhistorien er full av rike onkler, enten det har vært kongen, kirken, adelsstanden eller kapitalister. Alt fra høye til lave kulturuttrykk opp gjennom tidene har stort sett vært avhengige av finansiering eller støtte fra noen med penger for å komme i gang.

Ingen er interessert i kultur de ikke kjenner til. Når vi sender sære performancer eller folkemusikere rundt til norske barneskoler, er det ikke først og fremst for å underholde barna, men for at de skal kjenne til og få et forhold til slike kulturuttrykk. Du får ikke lyst til å spille nøkkelharpe hvis du aldri har sett og hørt en.

Annonse

Les også: Trettebergstuen varsler magre budsjettutsikter for kulturlivet

Unngår «disneyfisering»

Tilsvarende er det ingen kulturuttrykk som slår gjennom hvis ingen får høre om dem. Offentlige kulturmidler har vært avgjørende for å løfte frem og utdanne unike og verdifulle kunstnere som Mia Habib og Lasse Marhaug, (og Morten Traavik, for den saks skyld), men også kommersielle kjempesuksesser som Bjarne Melgaard og norsk svartmetall.

Men i et liberalt demokrati bør ikke kulturens fremvekst domineres av smaken til en tilfeldig håndfull aristokrater. Der kommer staten inn – med penger, ikke føringer. I Norge har vi blitt enige om at pengene deles ut av de som har peiling på kunst, snarere enn av folk flest. Det er for å sikre bredde og kvalitet. Hvis vi bare støtter det som allerede er populært, får vi en «disneyfisering» av kulturen, der nye uttrykk ikke slipper til, og bare det som er så tannløst at det er akseptabelt for alle, overlever. Sløseriombudsmannen har kanskje ikke tro på at Mia Habib vil bli noe plussprosjekt for staten. Men avantgarde-kunstnere som henne er med på å sprenge grenser for alle andre.

Men hvordan skal disse pengene fordeles best mulig? I dag har vi lagt oss på en idé om armlengdes avstand: Politikerne setter av penger, men de fordeles gjennom organisasjoner som Kulturrådet og Kunst i det offentlige rom (Koro), på et faglig grunnlag. Eller gjør de det?

Etterrettelighet og gjennomsiktighet er avgjørende for all offentlig forvaltning. Ikke nødvendigvis fordi man tror noen har gjort noe galt, men for at de skal vite at noen ser dem over skuldrene. Ikke minst er det for at offentligheten skal kunne ettergå avgjørelsene i ettertid. Her svikter Kulturrådet. Det svekker tilliten til kulturbransjen, til Kulturrådet selv og til kulturforvaltningen generelt.

Det er flere måter Kulturrådet kunne løst dette på. De kunne hatt offentlige møter, som for eksempel i Pressens faglige utvalg (PFU). De kunne formulert begrunnelsene skriftlig. Hvert utvalg kunne hatt et sekretariat som tok notater underveis. Det er heller ingen grunn til at dette skulle sprenge budsjettet til Kulturrådet, de har for eksempel allerede elleve kommunikasjonsrådgivere.

Les også: De deler ut over en milliard skattekroner årlig. Men greier bare å forsvare seg i lukkede rom

Rom for en djevelens advokat?

Det er et annet problem med dagens ordning. Ved å fjerne bevilgninger fra politikerne skal vi unngå at beslutningene styres politisk, så kunsten ikke reduseres til propaganda. Men idéen er ikke feilfri: Deler av kulturlivet er konformt, som vi så eksempler på i striden rundt «rasiststudentene» på Khio, eller «Ways of Seeing»-gjengens opptreden på NRKs Debatten. Noen kunstnere mener det er illegitimt eller farlig å ha andre meninger enn dem selv, eller at det er umulig å lage god kunst for dem med andre meninger.

Dette er ekstra problematisk i små miljøer. I vårt lille land er alle kunstmiljøer små, men noen er mikroskopiske. Det frie scenekunstfeltet er blant de minste. I små miljøer kan sosial kontroll bli utslagsgivende, spesielt når medlemmer av disse miljøene skal fordele penger blant kollegene sine, venner som fiender.

Det er også stor fare for at store deler av det lille feltet har lignende politiske meninger. Da holder det ikke å si at de gjør det profesjonelt og faglig, som Kulturrådet bedyrer, vi må kunne sjekke.

Det kan også hende at Kulturrådet må revurdere hvem som sitter i utvalgene. Det er riktig som Kulturrådet gjør, å la kunstfaglige tungvektere fordele penger, men kanskje det ikke er nok. Kanskje én av plassene bør reserveres til en som kan se saken utenfra. Kanskje én fra et annet fagfelt, eller kanskje de skal gjøre som PFU og ha en representant fra allmennheten.

En «tiende mann» eller djevelens advokat kan være viktig for å stille de spørsmålene ingen andre vil stille. Det vil også hjulpet utvalgene å formulere hvorfor for eksempel «rumpemaling» er viktig for kunsten.

Les også: Kulturrådets fagfolk deler ut penger. Nå vil Sløseriombudsmannen ha jobben

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner