Vi lever i storskala-manipulasjonens tidsalder

For tiden er vi inne i det psykologiprofessoren Mattias Desmet har døpt «propagandaens og storskala-manipulasjonens tidsalder». Heldigvis peker Desmet også på en vei ut, skriver Eirik Kjønnøy.
For tiden er vi inne i det psykologiprofessoren Mattias Desmet har døpt «propagandaens og storskala-manipulasjonens tidsalder». Heldigvis peker Desmet også på en vei ut, skriver Eirik Kjønnøy.
For verdens ledere er det rasjonelt å lyve for å beskytte en «større sannhet». Men propagandaens slør er i ferd med å lette for stadig flere, skriver Eirik Kjønnøy.
Om skribenten
Eirik Kjønnøy er skribent, filosof og lektor.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Filosof Eirik Kjønnøy skriver om verdien av ærlighet i måte med manipulasjon.

I andre avhandling av «Moralens genealogi» (1887) skriver Friedrich Nietzsche om hvordan moralen og samfunnet blir til mens mennesket blir gjort forutsigbart.

Med mennesket har naturen satt seg mål å avle opp et selvlovgivende dyr som kan gi løfter. Paradoksalt nok krever dette at mennesket først blir sedvanlig og normbundet.

Før mennesket kan love, må det først bli gjort nødvendig, regelmessig og kalkulerbart. Før det blir selvstendig og får kontroll over seg selv, må dets umiddelbare innfall og spontanitet tøyles av sedvanen. På samme måten som sedvanen har gjort det i stand til å heve seg over innfallene, må det så heve seg over sedvanen slik at det fritt kan gi sin lovnad. Et vesen med kontroll over både instinkter og sitt forhold til normene, som kan gå god for sitt ord og dermed er til å stole på.

Nietzsche viser her til et klasseskille mellom de som ikke er i stand til å love, men kun følger normen, og på den andre siden de som kan tillate seg selv å love. Som så mye annet i Nietzsches tenkning passer ikke dette inn i en konsekvent identitetstenkning, hvor ting enten er det ene eller andre. For selvsagt vil overklassens lovnader tidvis kræsje med hverandre, for eksempel når begge siders herre lover seier i slaget.

Annonse

Skillet Nietzsche setter opp, er likevel nyttig for å male et skille mellom kontrollerte innbyggere på den ene siden, og frie på andre. Samtidig understreker Nietzsche samfunnets behov for forutsigbarhet.

Forutsigbarhet

Samfunnet kan ikke fungere uten forutsigbare innbyggere. Om bussjåførene ikke kjører, vil ikke andre komme seg på jobb for å produsere varer, som trengs for å produsere mat, som nesten ingen kan lage fordi man har tillit til det moderne industrisamfunnet, hvor alt er spesialisert.

Faller tilliten til bussjåføren og bonden bort, faller samfunnet fra hverandre. For å holde det sammen vil det trengs en sterke leder som tvinger folk til å fortsette i sine moderne virker. Et slikt eksempel på tvang fremstår kanskje en smule urealistisk og fjernt, all den tid samfunnet vi lever i, ikke står i umiddelbar fare for å få kollapset varekjedene.

På den andre siden ser man en økende mistillit til myndigheter og media. Dersom myndighetene baserte seg på frivillighet, ville de ha vektlagt argumentasjon og innrømmet egne feil for å vinne tilliten tilbake. Myndigheter som har mistet troen på frihet, vil derimot heller forsøke å skape forutsigbarhet gjennom manipulasjon.

Les også: EU viser sitt sanne ansikt

Desmet og rasjonalismen

Samfunnets behov for forutsigbarhet har også påvirket ideologien, men ironisk nok kan tenkningen som skulle gi oss klarhet, ha ført oss ut i uklarhet.

Den belgiske psykologiprofessoren Mattias Desmet skriver i essayet «The de-souling of the world» (2024) om et forestående skifte i vestlig tenkning. Det han omtaler som «rasjonalismen», som kort sagt kan sies å være tanken om verden som en håndgripelig maskin, viser for tiden sin iboende selvmotsigelse.

Desmet nevner den WEF-tilknyttede historikeren Yuval Hararis som en representant for det rasjonalistiske verdenssynet, hvor mennesket er en maskin hvis dødelighet kan overvinnes gjennom teknologiske inngripen. Videre nevner han andre former for det man kan kalle hybris og overtro knyttet til menneskets evne til å manipulere verden, som troen på de nyutviklede koronavaksinene. Når så disse viste seg ikke å kunne stoppe viruset, fikk man en rekke tiltak for å stoppe kritisk informasjon.

Rasjonalismen innebærer nemlig også en tro på at mennesket er et egoistisk vesen, styrt av målene om selvhevdelse og overlevelse, noe som gjør det mer enn tilbøyelig til å lyve. Løgn er rasjonelt ifølge rasjonalismen, og derfor bør man kunne lyve for å utbre en større sannhet, som blir holdt nede av andre løgner.

Resultatet er at vi ender opp i det Desmet kaller «propagandaens og storskala-manipulasjonens tidsalder». Rasjonalismen som skulle føre med seg klarhet og sannhet, fører med seg løgn og «fremtredelsens slør». Virkeligheten blir altså tilslørt av de rasjonelt, gjennomtenkte forsøkene på manipulasjon og bedrag. Disse forsøkene møter vi i alt fra folk som utgir seg for å være noe annet enn det de gjennom KI-genererte boter og algoritmer til «deep fake»-videoer. Eller i en av FN sine 110.000 first-respondents, folk med ordre om å bekjempe desinformasjon.

Les også: Alvorlige bivirkninger av koronavaksiner bagatelliseres av forskere og journalister

Med andre ord

Vi har fått et samfunn som heller enn å stole på den frie debatten, legger opp til storstilt manipulasjon for å gjøre innbyggerne forutsigbare.

Kanskje kunne det ha vært en løsning at politikerne skiftet standpunkt, eller at man hadde skiftet ut dem. Ifølge Desmet er imidlertid ikke det en god nok løsning, da politikernes moral er et uttrykk for befolknings moral og væremåte. Det er manipulasjonen som utbredt praksis man må til livs.

Desmets løsning er det han kaller oppriktig tale, at man sier det man dypest sett mener. Gjennom oppriktig tale vil vi kunne bryte gjennom sløret, som holdes oppe av konformiteten og den sosiale aksjekurstenkningen. Å bryte gjennom propagandasløret vil ikke bare være bra fordi det gir et ærligere samfunn, som vil føre til mer tillit og dermed minske behovet for kontroll. Det vil også gjøre verden mer meningsfull.

Forløsningen i å si det man mener, understreker tomheten i kyniske utsagn sagt for å oppnå sosiale poeng. Erfaringen av å sette noe på spill, ved å være ærlig, knytter en til noe større: Sunnheten som friheten fra normert løgn fører med seg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM