Dannelse, kultur og stagnasjon

Jeg er ikke sikker på om nordmenn fortsatt vet hva det å være norsk betyr

Verden er så vakker, ja den norske kulturen er vakker, og har så mye godt å gi oss, om vi våger å dannes og lar være å stagnere, skriver Aleksander J. Roscins. Bildet viser fiolinisten Ole Bull. (Foto: NTB.)
Verden er så vakker, ja den norske kulturen er vakker, og har så mye godt å gi oss, om vi våger å dannes og lar være å stagnere, skriver Aleksander J. Roscins. Bildet viser fiolinisten Ole Bull. (Foto: NTB.)
Er vi fortrolig med Norges litterære kanon? Har vi sett Krogh og Munch? Har vi hørt Griegs piano og Bulls fiolin? Om svaret er nei, er det ikke rart at norsk kultur forblir et mysterium, skriver Aleksander J. Roscins.
Om skribenten
Aleksander J. Roscins er en skribent fra Russland, bosatt i Norge.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Aleksander J. Roscins skriver om dannelse, kultur og stagnasjon.

Stagnasjonen er blant menneskeslektens farligste og dødeligste fiender. En stagnert mann råtner. Han lever, men beveger seg med stormskritt i gravens retning.

Jeg vet ikke med deg, kjære leser, men for meg er det å stagnere et mareritt. Men hvordan unngår en dette? Hvordan unngår man at ens rekreasjon ender opp som blind konsumerisme? Hvordan unngår man en tilstand der en venter på at mannen med ljåen henter en til dødsriket? Undring og dannelse må til.

Les også: Slår ned Høyres drøm om en norsk kulturkanon

Har vi hørt Griegs piano og Bulls fiolin?

En er ikke fullkommen eller perfekt bare fordi en er ferdig på videregående skole, eller bare fordi en har fullført en høyere utdannelse. Det å foredles i ens karakter, det å modnes, og det å dannes bør forbli ens mål.

Annonse

Tenker en først at en må aldri åpne en bok igjen, så er man plutselig på vei fra foredling til fordervelse. Leseren bør ikke bli mismodig – bøker er ikke den eneste ingrediensen i den gode dannelsens blanding, dog må det sies at om en ikke kan lese, så er det alltid mulig å høre på bøker også. Kunst, musikk, film, poesi, ja alle uttrykk for kultur bidrar til at en dannes som menneske.

Det sies at norsk kultur har blitt forvirret. Folk vet ikke lenger hva det å være norsk betyr. Men hvordan er det mulig om en ikke kjenner norsk kultur og historie? Er vi fortrolig med Norges litterære kanon? Har vi sett Krogh og Munch? Har vi hørt Griegs piano og Bulls fiolin?

Om svaret er nei, er det ikke forunderlig at norsk kultur forblir et mysterium, at vi ikke vet hva det vil si å være norsk.

Dannelse i skolen

Vi må stadig undre og dannes, og ha lyst til å oppdage. Kjære leser, jeg kommer fra ringe kår, og er ikke etnisk nordmann selv. Min familie stammer fra eks-Sovjetunionen, og selv om kommunismen er av djevelen, så kan en gjerne sette pris på det sovjetiske utdanningssystemet, som inneholdt dannelse.

Selv om en skulle bli fabrikkarbeider, måtte en likevel lese klassikerne og pugge dikt i løpet av skoletiden. Det å lese mesterverkene øker virkelig meningsmangfoldet i et samfunn. Det er ikke falskt meningsmangfold, som økes ved progressiv politikk og inkluderende språk av ideologien som forminsker ytringsfrihet og samfunnets mot til å komme opp med originale ytringer.

Det er heller meningsmangfold som økes ved interaksjon med forskjellige strømninger og stemmer – en del av den europeiske dialogtradisjonen som begynte med Sokrates. Det øker evnen til å uttrykke ens tanker, evnen til å tenke selv, evnen til å sette pris på det vakre.

Dostojevskij skriver i «Idioten» (1869) at det vakre skal redde verden. Uten det vakre og uten dannelse blir vi fattigere. Da går vi også glipp av det sanne og det gode, for det vakre, det sanne og det gode er det samme.

Les også: Dette viser hvorfor integrering er en feilet strategi

Ikke et liv verdig å leve

Verden er så vakker, ja den norske kulturen er vakker, og har så mye godt å gi oss, om vi våger å dannes og lar være å stagnere. Da er det mye lettere å velge å ha det godt. Da er det mye lettere å leve det gode liv. Da er det mye vanskeligere, og kanskje til og med umulig, å stagnere. Da kan en forbli hele og ferske selv som en 95-åringer.

Det er ikke vits å leve et ugransket liv, kanskje er det heller ikke vits å leve et stagnert et. Et degraderende, råtnende liv. Et liv som en lar være å leve når en undres, når en dannes, og når en først ser og finner behag over hvor mye verden har å by på.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser