Er virkelig æresvold noe helt annet enn vold i nære relasjoner?

I sin kronikk argumenterer Almir Martin for en egen juridisk kategori for æresvold. Jeg kan til en viss grad forstå hensikten, skriver Daniela Feistritzer. (Foto: Stian Solum/NTB.)
I sin kronikk argumenterer Almir Martin for en egen juridisk kategori for æresvold. Jeg kan til en viss grad forstå hensikten, skriver Daniela Feistritzer. (Foto: Stian Solum/NTB.)
Æreskultur er ikke begrenset til bestemte regioner, klaner og familier, men har også preget vestlige samfunn, skriver Daniela Feistritzer.
Om skribenten
Daniela Feistritzer er konferansetolk og lektor 1 ved Porsgrunn videregående skole.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om æresvold. Bør det være en egen kategori i loven?

Statsviter Almir Martin skriver i Subjekt at «Æresvold er noe helt annet enn vanlig vold i nære relasjoner. Det må reflekteres i loven». Han argumenterer for en egen juridisk kategori for æresvold, men er dette tilstrekkelig?

Æreskultur er ikke begrenset til bestemte regioner, klaner og familier – dens mekanismer har også preget vestlige samfunn. For å bekjempe æresvold og vold i nære relasjoner må vi forstå de universelle mønstrene av dominans og undertrykkelse som binder menneskene sammen.

Behovet for en egen juridisk kategori

I sin kronikk argumenterer Almir Martin for en egen juridisk kategori for æresvold. Jeg kan til en viss grad forstå hensikten med å skille æresrelatert vold fra vold i nære relasjoner, selv om også vold i nære relasjoner alltid er knyttet til voldsutøverens krenkede ære.

Jeg kan være enig i at en slik kategorisering kan bidra til å adressere fenomenets kjerne på en bedre måte. Samtidig er det avgjørende at vi ikke begrenser forståelsen av æreskultur til et fenomen som utelukkende er forankret i familier og klaner i visse samfunn fra Midtøsten og Nord-Afrika. Hva skiller æresrelatert vold fra annen vold?

Annonse

Martin begrunner sitt standpunkt med at æresrelatert vold er dypt forankret i kollektive og kulturelle æresforståelser, som styrer sosial kontroll i samfunn med sterke røtter i Midtøsten og Nord-Afrika. Han hevder at denne typen vold går dypere enn personlig motivert vold, fordi den bygger på familiens og klanens æreskodeks, som begrenser individets rettigheter og ønsker.

Martins løsning innebærer skreddersydde juridiske verktøy og en helhetlig tilnærming for å beskytte dem som er fanget i æreskulturen.

Les også: Han vil innføre et statlig sensurapparat. Det er en dårlig idé

Æreskultur i et historisk og globalt perspektiv

Samtidig er æreskultur ikke begrenset til samfunn i Midtøsten og Nord-Afrika, selv om det er disse regionene vi oftest hører om i norske medier. Også i vestlige samfunn har æreskultur vært dypt rotfestet og eksisterer fortsatt i miljøer der familie, religiøse grupper og klaner utøver sterk kontroll over individet. Et eksempel fra Europa er Italia, hvor rettssystemet over tid har klart å bekjempe æresvold.

Gjennom generasjoner kunne krenkede menn få redusert straff etter å ha drept sin kone, søster eller datter for å opprettholde familiens ære. Dette endret seg med loven fra 1981. Selv i dag står kampen mot seksualisert vold og vold i hjemmet høyt på dagsordenen i Italia, og får betydelig oppmerksomhet i media.

Les også: Dette er ingen prinsippsak, Karpe. Det er hyklerisk

Historisk undertrykkelse av kvinner

Vi bør diskutere æresbegrepet mer inngående, og trekke paralleller mellom den brutale fysiske og psykiske volden som opprettholder orden og samhold i samfunnene Martin beskriver, og den psykiske volden som historisk sett har preget vestlige kulturer.

Det finnes klare likheter, for eksempel mellom livet til kvinner fanget i dagens æreskultur og Henrik Ibsens Nora. I begge tilfeller fratas kvinner sin vilje og tvinges til å underkaste seg en nådeløs maktkonstruksjon av dominans og underkastelse, der mannen er sjefen og kvinnen er «slaven».

Det er viktig å anerkjenne den komplekse dynamikken bak æresvold og vold i nære relasjoner. Ofte er både offer og utøver fanget i et tett nettverk av bindinger og følelser. Dette nettverket består av en dyp, underliggende angst – på den ene siden frykten for ikke å komme seg ut, og på den andre siden frykten for å miste det eller den man har.

Bindinger av skam spiller også en sentral rolle; det som skjer i hjemmet, skal holdes hemmelig og ikke eksponeres for omverdenen. I tillegg finnes det ofte bindinger av gjensidig kjærlighet, for selv de som er fanget i æreskulturer eller skadelige relasjoner, kan ha opplevd omsorg og kjærlighet fra personer som siden blir voldsutøvere.

Samtidig føler offeret ofte en dyp skyld, og opplever at hun selv er ansvarlig for voldsutøverens kraftige reaksjoner. Det er nettopp denne kompleksiteten som gjør det så vanskelig å bryte ut.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner