Ytringsfrihetens kanarifugl

At karikaturtegningen forsvinner, er et alvorlig symptom på en svekket pressefrihet

7. januar er det ti år siden terrorangrepet mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo.
7. januar er det ti år siden terrorangrepet mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo.
Karikaturtegningen utsettes for stadig økende press, skriver Vilde Tennfjord og Vidar Strømme.
Om skribenten
Vilde Tennfjord jobber som rådgiver i Norges institusjon for menneskerettigheter. Vidar Strømme er fagdirektør i samme institusjon og ekspert på ytringsfrihet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.

I dag er det ti år siden terrorangrepet på hovedkvarteret til det franske satiremagasinet Charlie Hebdo, der 12 personer ble drept og 11 skadet. Satiremagasinet hadde publisert karikaturtegninger av blant annet profeten Muhammed.

I kjølvannet av drapene oppstod debatt om betydningen av ytringsfrihet. Slagordet «Je suis Charlie» (Jeg er Charlie) ble selve symbolet på at man støttet ytringsfriheten, og at den måtte omfatte provoserende karikaturer. Men hvor solid er oppslutningen om karikaturer når det kommer til stykket?

Det var ikke første gangen karikaturer av profeten Muhammed skapte debatter. Etter at Jylland-posten publiserte karikaturtegningene til blant annet Kurt Westergaard i 2005, oppstod karikaturstriden. Flere personer mistet livet i opptøyer og demonstrasjoner verden over.

7. januar er de ti år siden terrorangrepet mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo.

Det var heller ikke siste gangen karikaturer av Muhammed vakte alvorlig dramatikk. For en snau måned siden ble åtte personer dømt for å ha hatt en rolle i drapet på den franske geografi- og historielæreren Samuel Paty i 2020. Paty fremviste Charlie Hebdo-karikaturtegningene i en time om ytringsfrihet for sine elever. Han ble brutalt drept – for å ha gjort jobben sin som lærer.

Annonse

Etter både Grunnloven og internasjonale konvensjoner har vi rett til å gi og få informasjon uavhengig av form og innhold. Muntlige, skriftlige og ikke-verbale ytringer – slik som karikaturtegninger eller satiriske sanger eller sketsjer – er vernet. Også ytringene som sjokkerer, fornærmer og forstyrrer oss er vernet. Det meste er altså tillatt, også der det krenker våre følelser og identitet og egenverd. Dette har gode grunner for seg.

Karikaturer kan være ytringsfrihet satt på spissen: Det kan både såre som en piskesnert, og si mer enn tusen ord. Tradisjonelt har derfor kloke mennesker som utsettes for slikt, forsøkt å le med og si at det er en ære å bli utsatt for intelligent, humoristisk kritikk. Men realiteten er at karikaturer utsettes for stadig økende press.

Kanarifugler ble brukt i britiske kullgruver for å varsle om gass. De døde før mennesker merket noe, og var et varsel om alvorlig fare. Vilde Tennfjord og Vidar Strømme mener karikaturtegningen er ytringsfrihetens kanarifugl.

Etter karikaturstriden uttalte norske tegnere som Finn Graff og Roar Hagen at frykt begrenser bruk av karikaturer i mediene. I juni 2019 annonserte New York Times at de ikke lenger vil publisere politiske karikaturer, etter kritikk for en tegning av Benjamin Netanyahu og Donald Trump.

Under den seneste amerikanske valgkampen ble The Washington Post nektet, av sine rike eiere, å gi uttrykk for hvilken av kandidatene som avisen «endorsed». Det var visstnok ikke Donald Trump. Da avisens karikaturtegner, Ann Telnaes, ville illustrere dette med en tegning av de aktuelle personene, ble også denne nektet publisert. Og nå har tegneren sagt opp.

Slik innblanding i redaksjonell uavhengighet kan virke mindre farlig siden det «bare» gjelder en tegning. Men det er et alvorlig symptom på en svekket pressefrihet. Kanskje det er en tanke å grunnlovsfeste et vern av den fjerde statsmakten også?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker