Ytringsfrihetens kanarifugl

At karikaturtegningen forsvinner, er et alvorlig symptom på en svekket pressefrihet

7. januar er det ti år siden terrorangrepet mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo.
7. januar er det ti år siden terrorangrepet mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo.
Karikaturtegningen utsettes for stadig økende press, skriver Vilde Tennfjord og Vidar Strømme.
Om skribenten
Vilde Tennfjord jobber som rådgiver i Norges institusjon for menneskerettigheter. Vidar Strømme er fagdirektør i samme institusjon og ekspert på ytringsfrihet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.

I dag er det ti år siden terrorangrepet på hovedkvarteret til det franske satiremagasinet Charlie Hebdo, der 12 personer ble drept og 11 skadet. Satiremagasinet hadde publisert karikaturtegninger av blant annet profeten Muhammed.

I kjølvannet av drapene oppstod debatt om betydningen av ytringsfrihet. Slagordet «Je suis Charlie» (Jeg er Charlie) ble selve symbolet på at man støttet ytringsfriheten, og at den måtte omfatte provoserende karikaturer. Men hvor solid er oppslutningen om karikaturer når det kommer til stykket?

Det var ikke første gangen karikaturer av profeten Muhammed skapte debatter. Etter at Jylland-posten publiserte karikaturtegningene til blant annet Kurt Westergaard i 2005, oppstod karikaturstriden. Flere personer mistet livet i opptøyer og demonstrasjoner verden over.

7. januar er de ti år siden terrorangrepet mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo.

Det var heller ikke siste gangen karikaturer av Muhammed vakte alvorlig dramatikk. For en snau måned siden ble åtte personer dømt for å ha hatt en rolle i drapet på den franske geografi- og historielæreren Samuel Paty i 2020. Paty fremviste Charlie Hebdo-karikaturtegningene i en time om ytringsfrihet for sine elever. Han ble brutalt drept – for å ha gjort jobben sin som lærer.

Annonse

Etter både Grunnloven og internasjonale konvensjoner har vi rett til å gi og få informasjon uavhengig av form og innhold. Muntlige, skriftlige og ikke-verbale ytringer – slik som karikaturtegninger eller satiriske sanger eller sketsjer – er vernet. Også ytringene som sjokkerer, fornærmer og forstyrrer oss er vernet. Det meste er altså tillatt, også der det krenker våre følelser og identitet og egenverd. Dette har gode grunner for seg.

Karikaturer kan være ytringsfrihet satt på spissen: Det kan både såre som en piskesnert, og si mer enn tusen ord. Tradisjonelt har derfor kloke mennesker som utsettes for slikt, forsøkt å le med og si at det er en ære å bli utsatt for intelligent, humoristisk kritikk. Men realiteten er at karikaturer utsettes for stadig økende press.

Kanarifugler ble brukt i britiske kullgruver for å varsle om gass. De døde før mennesker merket noe, og var et varsel om alvorlig fare. Vilde Tennfjord og Vidar Strømme mener karikaturtegningen er ytringsfrihetens kanarifugl.

Etter karikaturstriden uttalte norske tegnere som Finn Graff og Roar Hagen at frykt begrenser bruk av karikaturer i mediene. I juni 2019 annonserte New York Times at de ikke lenger vil publisere politiske karikaturer, etter kritikk for en tegning av Benjamin Netanyahu og Donald Trump.

Under den seneste amerikanske valgkampen ble The Washington Post nektet, av sine rike eiere, å gi uttrykk for hvilken av kandidatene som avisen «endorsed». Det var visstnok ikke Donald Trump. Da avisens karikaturtegner, Ann Telnaes, ville illustrere dette med en tegning av de aktuelle personene, ble også denne nektet publisert. Og nå har tegneren sagt opp.

Slik innblanding i redaksjonell uavhengighet kan virke mindre farlig siden det «bare» gjelder en tegning. Men det er et alvorlig symptom på en svekket pressefrihet. Kanskje det er en tanke å grunnlovsfeste et vern av den fjerde statsmakten også?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar