Får fast plass på forsiden

Subjekt satser på avistegningen

Kebbelife ble utsatt for avistegningdøden. Så ble den reddet. Av en avisselger på Grønland i Oslo. Tegning av Viktor G. Khoury.
Kebbelife ble utsatt for avistegningdøden. Så ble den reddet. Av en avisselger på Grønland i Oslo. Tegning av Viktor G. Khoury.
Viktor G. Khoury (27) blir ingen vanlig Subjekt-spaltist. Nå vil hans kommenterende tegninger være å finne på Subjekts forside hver uke.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekts avistegner, Viktor G. Khoury, får fast plass på forsiden av Subjekt.

I høst kunne vi meddele den gledelige nyheten om at Subjekt satser på avistegningen. Samtidig tilsluttet vi oss Viktor G. Khoury (27), som er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo.

Nå blir det mer å gjøre for 27-åringen.

Der Khoury tidligere har illustrert ulike meningsinnlegg, vil han nå i tillegg få en fast plass på forsiden, hvor han kommenterer en aktuell Subjekt-sak.

Han får en hel «helside» å boltre seg på. Sjefredaktør Danby Choi kaller det for en videre satsing på avistegningen.

Annonse
Spellepersonen 2023. (Tegning: Viktor G. Khoury.)

Tegningen reborn?

Idéen om å utvide avistegningsatsingen kom da det ble kjent at Mette Hellenes, som i 20 år har tegnet tegneseriestripen «Kebbelife» i Morgenbladet, mistet jobben.

Siden har det blitt kjent at Hellenes får ny arbeidsgiver. Klassekampen satser videre på henne.

Men de får også en konkurrent.

I den nye tegnespalten i Subjekt, Ukens tegning, vil Khoury ta for seg en aktuell Subjekt-sak, for så å kommentere den med brodd.

Tegningen vil kun være å finne på Subjekts forside, og oppdatere seg ukentlig. Hvis man klikker på tegningen, vil man videresendes til artikkelen den kommenterer.

På sin første Ukens tegning har Viktor G. Khoury tatt for seg nettopp den nyheten om at Mette Hellenes har fått ny jobb i Klassekampen. Hans kommenterende tegning kan du se øverst i artikkelen.

Har woke inntatt kunstinstitusjonene?

Avistegningene forsvinner

Avistegningen har tradisjonelt sett hatt sterk stilling i skandinavisk presse. De siste årene har vi sett en nedgang i bruken i mange aviser.

Også i USA har giganten New York Times nylig sluttet med sin daglige politiske tegning etter reaksjoner. Den amerikanske avisens beslutning kom etter at redaksjonen hadde satt på trykk det mange mente var en antisemittisk tegning.

Fremtredende medieeksperter kritiserte avgjørelsen, også hjemme i Norge. Flere presiserte at de ikke støttet antisemittisme, men kontroversielle avistegninger som en prinsippsak.

– Hatefulle ytringer hører ikke hjemme noe sted. Men det må være raust nok ytringsrom til at vi tolererer skarpsindige tegninger med brodd, sier Choi.

Han kaller det kritisk at avistegningen forsvinner, og mener vi må bli bedre på å tolerere kritiske ytringer, heller enn å slutte med dem.

– Avistegningen må gjerne støte leserne, og Subjekt er en avis hvor vi skal tørre å gjøre det. Jeg tror Subjekts lesere ønsker seg en avis med frimodige ytrere som tør å utfordre, sier Choi.

Khoury stemmer i.

– Det er nok et tegn i tiden, dessverre. Med konsekvensene satire og karikatur har fått de siste tiårene er det ikke overraskende at mediene satser på føre-var fremfor kontrovers. Samtidig er det inspirerende å se utøvere som står på, også i deler av verden der ytringsfrihet er langt fra en selvfølge, sier Khoury, og fortsetter:

– Avistegningen blir kanskje ansett som avleggs, noe som tilhørte papiravisens tabloidrammer. Men digitale utgivelser har endeløst visuelt potensiale. Så hvis man har sterke meninger og er god med pennen, er det fortsatt håp for old school-satirikere.

– En dyktig avistegner evner å illustrere en sak slik at den blir umulig å misforstå. Den gjør de eksisterende poengene enda sterkere, og gir leserne stor merverdi, sier Choi.

Kanselleringskultur
Et av Viktor G. Khourys første bidrag til Subjekt. Tegningen handler om kanselleringskulturens implikasjoner. (Illustrasjon: Viktor G. Khoury.)

Banket på døren

En desemberdag dukket Khoury opp på døren til Subjekt-redaksjonen med en søknad i hånden.

Det var tegningen på forsiden av konvolutten som falt i smak hos sjefredaktør Danby Choi. Her var Subjekts redaksjonsmedlemmer karikert som et borgerskap, eller en eksklusiv, elitistisk og ekskluderende klubb.

– Det var en genial søknad med både brodd og kritikk, og som Viktor G. Khoury kalte for et manifest. Jeg skjønte raskt at vi hadde med et geni å gjøre, sier Choi, og fortsetter:

– Det har han raskt vist seg å være. Khoury er en utmerket avistegner med et like skarpt hode som han har penn.

For Khoury handler avistegningen om å komme til bunns i en journalistisk sak.

– Avistegningen er som en visuell snarvei, en måte å komprimere det komplekse til noe som kan forstås med ett øyekast. En vellykket avistegning rapporterer ikke bare saken, men forsøker å komme til bunns i den, sier Khoury.

Khourys hovedinteresser er litteratur, billedkunst og tegneserier. Sistnevnte omtaler han som sin første kjærlighet.

– Det er mye spennende som skjer i small press-miljøet om dagen, også i Norge. Jeg har selv et par serieprosjekter i vinden, som jeg håper å bringe til livs i nær fremtid, sier han.

Khourys gjenkjennelige strek vil være å se på forsiden av Subjekt, med solid plassering, og byttes ut hver torsdag.

– Hvorfor Subjekt?

– Subjekt retter søkelyset på alt som kryper og går i det norske kulturlivet. Jeg liker at avisen fremmer kommentatorer med sterk retorikk og motstrømsmeninger. Sånt blir det et solid debattklima av, og som tegner får man mye godt stoff å boltre seg med!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar