I høst kunne vi meddele den gledelige nyheten om at Subjekt satser på avistegningen. Samtidig tilsluttet vi oss Viktor G. Khoury (27), som er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo.
Nå blir det mer å gjøre for 27-åringen.
Der Khoury tidligere har illustrert ulike meningsinnlegg, vil han nå i tillegg få en fast plass på forsiden, hvor han kommenterer en aktuell Subjekt-sak.
Han får en hel «helside» å boltre seg på. Sjefredaktør Danby Choi kaller det for en videre satsing på avistegningen.
Tegningen reborn?
Idéen om å utvide avistegningsatsingen kom da det ble kjent at Mette Hellenes, som i 20 år har tegnet tegneseriestripen «Kebbelife» i Morgenbladet, mistet jobben.
Siden har det blitt kjent at Hellenes får ny arbeidsgiver. Klassekampen satser videre på henne.
Men de får også en konkurrent.
I den nye tegnespalten i Subjekt, Ukens tegning, vil Khoury ta for seg en aktuell Subjekt-sak, for så å kommentere den med brodd.
Tegningen vil kun være å finne på Subjekts forside, og oppdatere seg ukentlig. Hvis man klikker på tegningen, vil man videresendes til artikkelen den kommenterer.
På sin første Ukens tegning har Viktor G. Khoury tatt for seg nettopp den nyheten om at Mette Hellenes har fått ny jobb i Klassekampen. Hans kommenterende tegning kan du se øverst i artikkelen.
Avistegningene forsvinner
Avistegningen har tradisjonelt sett hatt sterk stilling i skandinavisk presse. De siste årene har vi sett en nedgang i bruken i mange aviser.
Også i USA har giganten New York Times nylig sluttet med sin daglige politiske tegning etter reaksjoner. Den amerikanske avisens beslutning kom etter at redaksjonen hadde satt på trykk det mange mente var en antisemittisk tegning.
Fremtredende medieeksperter kritiserte avgjørelsen, også hjemme i Norge. Flere presiserte at de ikke støttet antisemittisme, men kontroversielle avistegninger som en prinsippsak.
– Hatefulle ytringer hører ikke hjemme noe sted. Men det må være raust nok ytringsrom til at vi tolererer skarpsindige tegninger med brodd, sier Choi.
Han kaller det kritisk at avistegningen forsvinner, og mener vi må bli bedre på å tolerere kritiske ytringer, heller enn å slutte med dem.
– Avistegningen må gjerne støte leserne, og Subjekt er en avis hvor vi skal tørre å gjøre det. Jeg tror Subjekts lesere ønsker seg en avis med frimodige ytrere som tør å utfordre, sier Choi.
Khoury stemmer i.
– Det er nok et tegn i tiden, dessverre. Med konsekvensene satire og karikatur har fått de siste tiårene er det ikke overraskende at mediene satser på føre-var fremfor kontrovers. Samtidig er det inspirerende å se utøvere som står på, også i deler av verden der ytringsfrihet er langt fra en selvfølge, sier Khoury, og fortsetter:
– Avistegningen blir kanskje ansett som avleggs, noe som tilhørte papiravisens tabloidrammer. Men digitale utgivelser har endeløst visuelt potensiale. Så hvis man har sterke meninger og er god med pennen, er det fortsatt håp for old school-satirikere.
– En dyktig avistegner evner å illustrere en sak slik at den blir umulig å misforstå. Den gjør de eksisterende poengene enda sterkere, og gir leserne stor merverdi, sier Choi.
Banket på døren
En desemberdag dukket Khoury opp på døren til Subjekt-redaksjonen med en søknad i hånden.
Det var tegningen på forsiden av konvolutten som falt i smak hos sjefredaktør Danby Choi. Her var Subjekts redaksjonsmedlemmer karikert som et borgerskap, eller en eksklusiv, elitistisk og ekskluderende klubb.
– Det var en genial søknad med både brodd og kritikk, og som Viktor G. Khoury kalte for et manifest. Jeg skjønte raskt at vi hadde med et geni å gjøre, sier Choi, og fortsetter:
– Det har han raskt vist seg å være. Khoury er en utmerket avistegner med et like skarpt hode som han har penn.
For Khoury handler avistegningen om å komme til bunns i en journalistisk sak.
– Avistegningen er som en visuell snarvei, en måte å komprimere det komplekse til noe som kan forstås med ett øyekast. En vellykket avistegning rapporterer ikke bare saken, men forsøker å komme til bunns i den, sier Khoury.
Khourys hovedinteresser er litteratur, billedkunst og tegneserier. Sistnevnte omtaler han som sin første kjærlighet.
– Det er mye spennende som skjer i small press-miljøet om dagen, også i Norge. Jeg har selv et par serieprosjekter i vinden, som jeg håper å bringe til livs i nær fremtid, sier han.
Khourys gjenkjennelige strek vil være å se på forsiden av Subjekt, med solid plassering, og byttes ut hver torsdag.
– Hvorfor Subjekt?
– Subjekt retter søkelyset på alt som kryper og går i det norske kulturlivet. Jeg liker at avisen fremmer kommentatorer med sterk retorikk og motstrømsmeninger. Sånt blir det et solid debattklima av, og som tegner får man mye godt stoff å boltre seg med!