Folkemordet i Palestina utfordrer ikke bare verdenssamfunnet. Det utfordrer deg og meg

Denne tragedien som utspiller seg i alles påsyn, er ikke bare en politisk og moralsk svikt, men også en psykologisk kollaps, skriver Farhan Shah. (Foto: AP/NTB.)
Denne tragedien som utspiller seg i alles påsyn, er ikke bare en politisk og moralsk svikt, men også en psykologisk kollaps, skriver Farhan Shah. (Foto: AP/NTB.)
Den største faren i vår tid er ikke nødvendigvis kreftene som utfører volden, men de blaserte og dovne tilskuerne, skriver filosof Farhan Shah.
Om skribenten
Farhan Shah er filosof, PhD.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Volden på Gaza viser hvordan menneskets egenverdi er under sterkt press, mener Farhan Shah.

Ved inngangen til det nye året hjemsøkes vi av visjoner som ikke bare er dystre, men direkte marerittaktige.

Blant dem står folkemordet i Palestina som et brennende sår på verdenssamvittigheten. En tragedie som utspiller seg i fullt dagslys, foran et verdenssamfunn som ser ut til å være fanget i apatiens trelldom.

Den største faren i vår tid er ikke nødvendigvis de kreftene som direkte utfører volden, men de tungnemme, blaserte og dovne politikerne og statene som reduserer seg selv til marionetter. De lar destruktive prosesser utfolde seg, passivt og tilsynelatende naturlig, og gjennom sin inaktivitet gir de legitimitet til forbrytelser som bryter både folkerettslige prinsipper og enhver menneskelig sensibilitet.

Tilskuernes stillhet

Det er imidlertid ikke bare statlige ledere som svikter. Tilskuernes stillhet, de mange organisasjonene og medieaktører som har potensial til å ta et standpunkt overfor den rasjonalitet og de maktforhold som blir fremmet i det pågående folkemordet, er like kompromitterende.

Annonse

Denne passiviteten og abdiseringen gir krefter til et narrativ som rettferdiggjør undertrykkelse og mord, et narrativ som trekker sin eksistensberettigelse fra en dikotomisk verdensforståelse og en psykologisk konstruksjon av de andre ribbet for menneskelige kjerneegenskaper.

Her transcenderer den ekstreme voldsutøvelsen etiske dimensjoner: Å sikre egen eksistens blir synonymt med å utslette de andre. Mordet på den andre blir ikke bare et middel, men en conditio sine qua non, en nødvendig forutsetning for å sikre inngruppens selvforståelse og kollektive identitet.

Narsissistisk omnipotens

Denne tragedien som utspiller seg i alles påsyn, er ikke bare en politisk og moralsk svikt, men også en psykologisk kollaps.

En narsissistisk omnipotens har festet grepet om vår kollektive tilstand. En form for kollektiv regresjon fra den depressive posisjonen til en paranoid-schizoid posisjonen, for å bruke to psykoanalytiske termer.

Kort forklart: Den depressive posisjonen, som symboliserer modenhet i den psykiske utviklingen, kjennetegnes ved evnen til å gi slipp på det primitive narsissistiske behovet og ønsket for kontroll og dominans over andre. I stedet anerkjennes andre som unike subjekter med egne tanker, følelser og en selvstendighet. I denne posisjonen har en også en indre styrke til å håndtere og romme affekter, tilpasse sine tankemønstre og ta ansvar for egne valg og handlinger, selv når dette impliserer å møte skyld, angst og motstridende følelser.

Mentaliseringsevnen, evnen til å se seg selv innenfor og de andre utenfra, forblir stabil og intakt, og verdensbildet preges av nyanser, kompleksitet og rikdom som motvirker simplifiserende, dikotomiske konstruksjoner.

I den paranoide posisjonen er differensieringen mellom det kollektive selvet og verden preget av projektive prosesser. Det som er vårt, men uønsket eller uhåndterlig, projiseres utad på de andre, omgjort til fiendtlige objekter. I en slik paranoid-schizoid posisjon betraktes verden som en direkte trussel, fordi den representerer de aspektene av selvet som man ikke evner, eller ønsker, å integrere psykologisk.

Realitetsvurderingen forvrenges i en paranoid retning, og refleksiviteten svekkes i forsøket på å bearbeide de uønskede delene av selvet. Dermed blir de andre bærere av alt det destruktive, alt det frykt- og angstskapende, det barbariske og det som vekker den eksistensielle angsten.

Resultatet er en verden splittet i gode og onde objekter, idealisering og devaluering, som konsoliderer den paranoide posisjonen gjennom symbolske og ritualistiske handlinger rettet mot det konstruerte hatobjektet.

Les også: Palestina-aktivist gikk til angrep på gyros-restaurant – trodde gresk flagg var israelsk

Oppgjør med falsk nødvendighet

Dette splittede narrativet blir dermed ikke bare en begrunnelse for vold og undertrykkelse, men også en måte å opprettholde inngruppens skjøre identitet på.

Frykten og angsten projiseres utad, mens egne destruktive tendenser og krefter ignoreres eller fornektes. Denne narsissistiske omnipotensen, en slags selvdyrkelse av det kollektive jeget, som eksisterer gjennom eliminering av den essensialiserte andre, er i realiteten den største trusselen mot menneskehetens sivilisatoriske utvikling og dannelse.

De prosessene hvor den paranoide posisjonen gir næring både til individets og fellesskapets narrativer, er ikke fremmed for oss. Det er ikke en historisk anomali. Det er fullt mulig å bryte denne prosessen bestående av en destruktiv eksepsjonalisme. Men det fordrer vår motstand, vår kritiske fantasi, vår vilje til å bryte med tilskuerrollen, og vårt mot til å konfrontere de destruktive kreftene som, under påskudd av en falsk nødvendighet, betrakter folkemord og systemisk undertrykkelse av en hel folkegruppe til en legitim politisk strategi og en knusende skjebne.

Vår stillhet og passivitet bør ikke fortsette å være en del av en paranoid fortelling. For i møte med denne kollektive tragedien som utspiller seg rett foran øynene på oss, er det ikke kun verdenssamfunnet som utfordres, men også hver enkelt av oss – moralsk og eksistensielt. Eller som legen og aktivisten Mads Gilbert har sagt: «Det du gjør nå, er det du ville ha gjort under Holocaust».

Les også: Det er helt greit å ikke ta stilling i Israel-Palestina-konflikten

Destabiliserende pust og diskontinuitet

Spørsmålet som reiser seg, og som vi konfronteres med på daglig basis, er: Kan vi utgjøre en destabiliserende pust og fremkalle en diskontinuitet som gjør oss i stand til å forestille oss en alternativ fremtid hvor okkupasjon, dehumanisering og brutal vold opphører?

Kan vi opparbeide et politisk mot og stimulere til en kreativ improvisasjon som trengs for å aktualisere denne fremtiden preget av gjensidig anerkjennelse av vår verdighet?

Svarene vi kommer frem til er avgjørende for humaniseringens vekstvilkår i en tid hvor nettopp menneskets egenverdi er under sterkt press. Valgene vi tar, avslører hvem vi er og hva vi ønsker å bli til – individuelt og politisk.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU