Et fantastisk verktøy for både artister og musikkelskere

Milliardæren Daniel Ek tjener fett på artister, og det er lett å kjenne seg lurt. Men hva er egentlig alternativet?
Milliardæren Daniel Ek tjener fett på artister, og det er lett å kjenne seg lurt. Men hva er egentlig alternativet?
Det har blitt altfor enkelt å hate på Spotify, skriver manager Erik Steigen.
Om skribenten
Erik Steigen er talentmanager, gründer og bransjemann.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Det pågår en debatt om musikeres rettigheter overfor strømmegigantene.

Det pågår en debatt i musikkbransjeforumet «Bransja prat». Og det er fascinerende å lese hvor stort hatet mot Spotify er. Men blir det litt for enkelt å hate?

Spotify er en plattform som er bygget for folk som elsker musikk. Det er den letteste plattformen å navigere på. Du finner så å si all musikk du liker, kan lage egne spillelister og alt annet på en superenkel måte.

For artister duger Spotify også. «Spotify for Artists» er et helt konge verktøy for artister som skal pitsje musikken sin til Spotifys spillelistekuratorer («playlist editors») – eventuelt kan man her bedrive aktiv markedsføring av musikken sin på plattformen.

Mer åpen enn sine konkurrenter

Noe annet som gjør Spotify suveren, er etterretteligheten og etterprøvbarheten. På den svenske musikkappen finner man alle credits på hvem som har skrevet låtene og produsert dem, og du ser til og med hvor mange strømminger hver eneste låt har. På alles låter! Det er en plattform der åpenhet gjelder. Det kan man ikke akkurat si om alle konkurrentene.

Annonse

Se på Apple Music. Hvor mange strømmer musikken der? Det er det bare Apple, plateselskapene og artistene som vet.

Hva er alternativet?

Sinnet mange tydeligvis føler, bør heller rettes mot plateselskapene som ble medeiere i Spotify, og dermed ble mer opptatt av Spotify sin fortjeneste til fordel for sine aksjepriser enn hvilken royalty-sats som ble forhandlet for artister og låtskrivere.

Hvis man synes Spotify er så forferdelig, hva er egentlig de reelle alternativene? Tidal? Apple Music? Jeg tror YouTube Music som en del av et YouTube-abonnement, er plattformen som faktisk kommer til å vokse som et sted der man kan få alt mulig innhold man vil ha, men det kan ikke være mye tvil om at Spotify er absolutt best i klassen på musikk.

Har du gjort ditt?

Til syvende og sist, så er det artistene sine platekontrakter som avgjør hvordan og hvor mye de får betalt, og låtskrivernes forlagsavtaler.

Hvis du ikke har hverken plateselskaper eller forlag som prøver å signere deg, så bruk heller kreftene dine på å bygge opp din følgerskare, enn å gå etter Spotify.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar