«Skal norsk skole virkelig tilpasses alle kulturer», spurte Almir Martin i Subjekt 6. januar.
Takk for interessant og tankevekkende innlegg. Jeg vil gjerne oppklare et par misforståelser og presisere noen poeng.
Først av alt kan jeg forsikre om at Neva-prosjektet på ingen måte har som ambisjon å «forhandle bort» de kristne og humanistiske verdiene i norsk skole. Vi skal undersøke hvordan skolen forholder seg til disse verdiene i praksis, og om undervisning og pensum skaper rom for den åpenheten om verdier som Martin også etterlyser i sitt innlegg.
I tillegg skal Neva utvikle arbeidsmåter som gjør lærere bedre i stand til å gå i reelle dialoger om verdier som står på spill i skolen. Med andre ord tar vi høyde for at lærerne trenger støtte når verdispørsmål skal tematiseres i en mangfoldig elevgruppe.
Les også: Dette var en maktdemonstrasjon. Sverige er ikke lenger en rettsstat
Bakgrunn fra læreryrket
Vi velger å bruke forhandlingsbegrepet fordi det i enda større grad enn ord som dialog skaper forpliktelse til å ta andres perspektiv.
Forhandlingen, slik vi forstår den, krever ikke enighet eller felles konklusjon. Den er en utforskning av et uenighetsfellesskap, der den norske skolens verdier brytes mot ulike kulturers verdisett. Og ikke minst skaper verdiforhandlingen mulighet for å undersøke hvilken betydning vi egentlig legger i de verdiene vi har arvet fra en kristen og humanistisk tradisjon.
Martin uttrykker i innlegget sitt bekymring for avstand mellom akademikernes «elfenbenstårn» og skolen – der det virkelige livet foregår. I Neva har forskerne nært samarbeid med skoler, både lokalt og internasjonalt, og lærere som står midt i verdibrytningene i hverdagen sin, deltar i prosjektet.
I tillegg har flere av forskerne bakgrunn fra læreryrket, og vi underviser selv i lærerutdanningen. Ingen av partene ønsker å svekke grunnverdier som likestilling, ytringsfrihet eller individets rettigheter i skolen, men vi problematiserer en mulig forenklet forestilling om at det lar seg gjøre å overføre det vi betrakter som norske, gode verdier til en flerkulturell skole. Vi stiller også spørsmål ved om forsøk på en slik overføring vil være riktig i en kompleks skolevirkelighet – nettopp med tanke på individets frihet og menneskeverdet, som skolens overordnede læreplan flagger høyt.
Vi håper du følger med oss i det videre arbeidet!