Ingen skal «forhandle bort» kristne og humanistiske verdier i norsk skole

Almir Martin er bekymret for avstand mellom akademikernes «elfenbenstårn» og skolen. I Neva har forskerne nært samarbeid med skoler og lærere som står midt i verdibrytningene, deltar i prosjektet, skriver Åse Høyvoll Kallestad. (Foto: Peter-André Hegg.)
Almir Martin er bekymret for avstand mellom akademikernes «elfenbenstårn» og skolen. I Neva har forskerne nært samarbeid med skoler og lærere som står midt i verdibrytningene, deltar i prosjektet, skriver Åse Høyvoll Kallestad. (Foto: Peter-André Hegg.)
Partene i vårt prosjekt ønsker slettes ikke å svekke grunnverdier som likestilling, ytringsfrihet eller individets rettigheter, slik Almir Martin er bekymret for, skriver Åse Høyvoll Kallestad.
Om skribenten
Åse Høyvoll Kallestad er dosent ved Høgskulen på Vestlandet, hvor hun underviser på lærerutdanningen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om norsk skole i møte med flerkultur.

«Skal norsk skole virkelig tilpasses alle kulturer», spurte Almir Martin i Subjekt 6. januar.

Takk for interessant og tankevekkende innlegg. Jeg vil gjerne oppklare et par misforståelser og presisere noen poeng.

Først av alt kan jeg forsikre om at Neva-prosjektet på ingen måte har som ambisjon å «forhandle bort» de kristne og humanistiske verdiene i norsk skole. Vi skal undersøke hvordan skolen forholder seg til disse verdiene i praksis, og om undervisning og pensum skaper rom for den åpenheten om verdier som Martin også etterlyser i sitt innlegg.

I tillegg skal Neva utvikle arbeidsmåter som gjør lærere bedre i stand til å gå i reelle dialoger om verdier som står på spill i skolen. Med andre ord tar vi høyde for at lærerne trenger støtte når verdispørsmål skal tematiseres i en mangfoldig elevgruppe.

Annonse

Les også: Dette var en maktdemonstrasjon. Sverige er ikke lenger en rettsstat

Bakgrunn fra læreryrket

Vi velger å bruke forhandlingsbegrepet fordi det i enda større grad enn ord som dialog skaper forpliktelse til å ta andres perspektiv.

Forhandlingen, slik vi forstår den, krever ikke enighet eller felles konklusjon. Den er en utforskning av et uenighetsfellesskap, der den norske skolens verdier brytes mot ulike kulturers verdisett. Og ikke minst skaper verdiforhandlingen mulighet for å undersøke hvilken betydning vi egentlig legger i de verdiene vi har arvet fra en kristen og humanistisk tradisjon.

Martin uttrykker i innlegget sitt bekymring for avstand mellom akademikernes «elfenbenstårn» og skolen – der det virkelige livet foregår. I Neva har forskerne nært samarbeid med skoler, både lokalt og internasjonalt, og lærere som står midt i verdibrytningene i hverdagen sin, deltar i prosjektet.

I tillegg har flere av forskerne bakgrunn fra læreryrket, og vi underviser selv i lærerutdanningen. Ingen av partene ønsker å svekke grunnverdier som likestilling, ytringsfrihet eller individets rettigheter i skolen, men vi problematiserer en mulig forenklet forestilling om at det lar seg gjøre å overføre det vi betrakter som norske, gode verdier til en flerkulturell skole. Vi stiller også spørsmål ved om forsøk på en slik overføring vil være riktig i en kompleks skolevirkelighet – nettopp med tanke på individets frihet og menneskeverdet, som skolens overordnede læreplan flagger høyt.

Vi håper du følger med oss i det videre arbeidet!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar