For tidlig beæret?

Frida Orupabo har fått mer plass enn hun er klar for

Utstillingsarkitekturen er dominerende og assosiativ, men bryter ned det store galleriet og gjør det mer håndterbart for Orupabo. Det bringer også en egen symbolikk rundt det å måtte, eller kunne, gjemme seg. (Foto: Christian Øien/AFM)
Utstillingsarkitekturen er dominerende og assosiativ, men bryter ned det store galleriet og gjør det mer håndterbart for Orupabo. Det bringer også en egen symbolikk rundt det å måtte, eller kunne, gjemme seg. (Foto: Christian Øien/AFM)
Å fylle Astrup Fearnley-museet alene er ingen enkel oppgave. Frida Orupabo gjør et hederlig forsøk, skriver Subjekts anmelder.
Terningkast
Cover
Fakta · Utstillingen «On Lies, Secrets and Silence» av Frida Orupabo vises på Astrup Fearnley-museet.
· Står fra 7. februar til 27. april 2025
· Et samarbeid med Bonniers Konsthall i Stockholm der utstillingen først ble vist
· Kuratert av Owen Martin og Yuvinka Medina
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Frida Orupabo er aktuell med utstillingen «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley Museet.

I 2017 ble Frida Orupabo oppdaget av kunstneren og filmskaperen Arthur Jafa på Instagram. Han inviterte henne til å stille ut i en gruppeutstilling på The Serpentine i London samme år – og resten er historie, som man sier.

Nå er hun aktuell med separatutstillingen «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley-museet. Det er litt av et oppdrag.

Orupabos braksuksess gir både store forhåpninger og stor fallhøyde. Hun innfrir heldigvis mer enn hun skuffer, men utstillingen gir en opplevelse av at plassen hun har fått i oppgave å fylle, har vært større enn hun nødvendigvis var klar for.

Les også: Betimelige identitetsspørsmål fra Frida Orupabo

Annonse
Frida Orupabo, «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley. (Foto: Frida Orupabo/AF/Christian Øen.)
Frida Orupabo er aktuell med utstillingen «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen. (Foto: Frida Orupabo/AF/Christian Øen.)

Arbeider med aura

Orupabos signatur er svart-hvitt bildemateriale hentet fra historiske arkiver og studioer. Vi ser også hint av gamle skrekk- og pornofilmer, tegnefilmer, Ebay og mer fra hennes generasjon. Bildematerialet bearbeides, klippes og samles i kollasjer av ulike formater. Den lagvise sammenstillingen av repeterende utsnitt gir følelsen av at en fryst filmrull er blitt oppstykket og sammenpresset.

Man må gjennom en buet gang av foldegardiner i svart, hvitt og grønt, for å tre inn i hovedsalen på museet. Foldene i tekstilet skjuler delvis at det trykte bildet av et kyssende par er iblandet et bilde av en naken, onanerende kvinne. Ofte er objektifiseringen og seksualiseringen av den svarte kvinnen tematisert. Som i gardinene, er denne objektifiseringen noe hun både søker og skjuler gjennom kollasjer i papir, tekstil, metall og videoarbeider.

Begrepet «affektiv nærhet», først brukt av britisk-ghanesiske John Akomfrah, deretter av Jafa, gir en god beskrivelse av nettopp hvorfor Orupabos bilder fungerer. Hun har et øye og en estetisk sans som viser seg i utplukk og sammenstilling. Det gir verkene en aura.

Bildene gjennomsyres av et historisk blikk på svarthet, svarte kvinner og historisk vold. Denne volden utforskes i utskårne enkeltelementer, i det som ekskluderes og det som inkluderes, hvor hun skaper en form for affekt; noe som påvirker oss.

Det er kombinasjonen av motivene: svarte kvinner, til tider seksualisert, sammenstilt med en skarp kniv, en grotesk beføling av et underliv, eller et utklipp formet som en hårbørste. På hver sin måte sier disse elementene noe om en historisk undertrykking og utnytting av svarte kvinner, og opphøyning av hvithet som skjønnhetsideal, gjennom for eksempel børsten.

Les også: Sier man imot, blir man kalt modernistmafia

I «Big Girl II» (2024) leker Frida Orupabo med skala. Kvinnen står i en dominant positur, med sterke armer og et ansikt som ser rett på tilskueren. Samtidig er det noe sårt og tvetydig i blikket hennes. De spisse føttene bøyes der de møter gulvet, som om kvinnen er på vei ut i rommet. (Foto: Gerhard Kassner.)

Farlig lek og dominant arkitektur

Videre inn i galleriet blir overdimensjonerte pidestaller som underdimensjonerte skyskrapere, med små kollasjskulpturer på toppen. Disse dominerer de landskapet i galleriet, og fremtvinger en koreografert bevegelse gjennom rommet. Det skaper også spesifikke assosiasjoner, for min del til minnesmerket over drepte jøder i Berlin.

Assosiasjonene er både lekne og lumske, nettopp fordi de spiller på ideen om å minnes, samtidig som man kan gjemme seg mellom søylene/gravplassene.

Ideen om det halvskjulte og tvetydige er gjennomgående, som i det erotiske bildet på gardinen. I tapetarbeidet «Lead by the Nose» (2024) ser vi en naken, svart kvinne bakfra i bondage som sprer rumpeballene sine, mens en tynn, hvit dildo henger ned fra hjørnet.

Bildet er på et vis sensurert ved at et utklipp av en blond kvinne overlagt med en satirisk barnetegning, dekker det mest intime hos den bundede. Det gir assosiasjoner til drag, masker, rollespill og BDSM, men også spenningen mellom det frivillige og det ufrivillige. Ser man lenger tilbake kan man også trekke inn hvordan latterliggjøring og lek på svartes bekostning var en normalisert form for underholdning blant hvite.

Les også: Frida Orupabo nominert til Subjektprisen 2019

Frida Orupabo er tildelt litt mer plass enn hun kanskje har gjort seg fortjent til. (Foto: Christian Øen/AFM.)

Tvetydige dukker

Motivene veksler mellom alt fra sterke, undrende, surrealistiske, redde og hypnotiserte kvinner. De to kollasjene: «Big Girl I [og] II» (2024) er, som tittelen tyder på, i storskala. De ruver over publikum og krever både plass og oppmerksomhet. I andre etasje er det kollasjer av hvilende svarte kvinner. Med et blikk på slaveri og kolonialisme, som kildematerialet stammer fra, blir disse motivene nærmest en selvmotsigelse. De svarte fikk ikke hvile. Slike motsetninger er ofte til stede i arbeidene hennes.

Mening i arbeidene til Orupabo finnes lagvis og ofte i undertoner. Den litt uhyggelige repetisjonen av bilder fordreier kropper, litt som surrealisten Hans Bellmer i sine dukkeskulpturer. Men der Belmer tok utgangspunkt i hvite dukker, tar Orupabo nesten alltide utgangspunkt i arkivbilder av svarte kvinner i sine papirdukke-kollasjer. Der hun før alltid brukte papirstifter til å holde sammen kollasjene, har hun tidvis utvidet til større metalliske koblinger. Som i «Two Women» (2021), der elementene er trykket på aluminiumsplater, og holdt sammen av kraftige metalbolter.

Les også: Ekte poesi om fruktbarhet og morskap

Flere arbeider peker mot et slags farlig spill, som i «Clover I [og] II» (2024) t.v., der symbolet er hente fra kortstokken, eller en terningformet skulptur. Motivene som inkorporeres peker til seksualisering av vold og rollespill; en form for farlig lek. (Foto: Christian Øen/AFM)

En estetisk kollaps

Skulpturene kan til tider fremstå banale og intetsigende, som vektstanga «White Happiness» (2024) der stanga blir som en fallos som penetrerer gjennom munnen til en hvit kvinne avbildet på vektene på hver side av stangen. En del av tapetarbeidene fremstår også lite gjennomtenkt, og mest som veggfyllere i det massive museet.

Videoinstallasjonen «House Party» (2024) er et forsøk på å ta filmmaterialet inn i det skulpturelle og tredimensjonale, men det lykkes dårlig. To filmer projiseres oppå hverandre mot et bilde av et hus på en husformet boks. Den ene filmen, oppe, som om i andre etasje, viser en slags sci-fi voldtekt der mannens ansikt ser ut til å smelte bort. I etasjen under ser vi en projeksjon av en fest der gjestene aner fred og ingen fare. Her kollapser hele estetikken både i fargebruk, og videomateriale. Her beveger hun seg bort fra svart-hvitt arkivet, men svever ut i absurditet, uten mening og uten finesse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner