Har staten én regel for Jehovas vitner, og en annen for moskeene?

Er det ikke nettopp bokstavtro tolkninger av de hellige skriftene som bidrar til sosial kontroll, frihetsbegrensning og undertrykking? Avsløringer om blant andre Rabita-moskeen i Oslo (bildet) tyder på det, skriver Almir Martin. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Er det ikke nettopp bokstavtro tolkninger av de hellige skriftene som bidrar til sosial kontroll, frihetsbegrensning og undertrykking? Avsløringer om blant andre Rabita-moskeen i Oslo (bildet) tyder på det, skriver Almir Martin. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Jehovas vitner mistet statsstøtten på grunn av negativ sosial kontroll og krenkelse av barns rettigheter. Bra, men de er langt i fra alene i Norge om dette, skriver Almir Martin.
Om skribenten
Almir Martin er statsviter og ekspert på kulturelle spørsmål.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Flere trossamfunn burde miste statsstøtten, mener Almir Martin.

Politikerne lover tiltak, rapportene hagler, og organisasjoner forsikrer oss om at de tar problemet med negativ sosial kontroll på alvor.

Muslimsk dialognettverk (MDN) er intet unntak. Selvsagt kunne de ikke være dårligere enn andre – så de skrev sin egen rapport om negativ sosial kontroll.

Problemet? Rapporten unngår systematisk det viktigste: den reelle undertrykkelsen i enkelte muslimske miljøer.

Rapporten som går rundt grøten

MDN skal være «en nasjonal paraply- og dialogorganisasjon og et arena for kunnskapsbasert dialog og samarbeid mellom tros- og livssynsorganisasjoner, og være talerør mot myndigheter og det øvrige samfunnet». Dette er som at bukken får 3,6 millioner kroner i statsstøtte for å passe havresekken.

Annonse

MDN hevder at de vil bekjempe sosial kontroll, men rapporten deres forteller en annen historie. Islam frikjennes fullstendig, sosial kontroll fremstilles som et rent kulturelt problem, og de mest ubehagelige sannhetene pakkes inn i vage formuleringer.

Nestleder Arshad Jamil sier rett ut at negativ sosial kontroll frakobles islam. Med andre ord: «La oss snakke om alt annet enn elefanten i rommet».

Dette er ikke nytt. MDN har tidligere gått hardt ut mot forfattere som Terje Bjøranger og Gunnar Svensson, som har påpekt sammenhengen mellom sosial kontroll og religion. Abid Raja (V), en av få politikere som tør å si det opplagte, at islam også spiller en rolle i negativ sosial kontroll og æreskriminalitet, fikk også passet sitt påskrevet.

Men det tåler visst ikke MDN å høre.

Enda mer oppsiktsvekkende? Æreskriminalitet nevnes så vidt i rapporten. Ja, for hva er vel æresvold, tvangsekteskap og trusler mot familiemedlemmer i Guds navn sammenlignet med de virkelig store problemene, som mangel på dialog og brobygging?

Trenger imamer kompetanseheving?

MDN skal ha honnør for én ting: De vil kompetanseheve sine imamer og moskeer for å bekjempe negativ sosial kontroll. Flott initiativ!

Men vent litt, trenger imamer virkelig kompetanseheving? Jeg trodde de satt på den ultimate sannheten, hevet over all kritikk, fordi de har Guds sanne bok. Skulle ikke den allerede gi svar på alt, inkludert hvordan man behandler kvinner, barn og annerledestenkende?

Eller er det kanskje nettopp bokstavtro tolkninger av disse skriftene som bidrar til sosial kontroll, frihetsbegrensning og undertrykking? I så fall må vi tørre å si det høyt, ikke late som om problemet kun handler om «ukultur».

Les også: – Er du imot islam, kan du forlate det

Moskeene som skal «bekjempe» sosial kontroll?

La oss heller ikke glemme at MDN har noen av Norges største moskeer i ryggen. Moskeer som Rabita og Islamic Cultural Centre (ICC), institusjoner med en mildt sagt brokete fortid når det gjelder integrering og sosial kontroll.

• Rabita-moskeen fremmer religiøs segregering og lærer barn å unngå ikke-muslimer. Samtidig har forstander Basim Ghozlan, også styremedlem i MDN, sammenlignet homofili med sykdom og alkoholisme, forsvart hijabpåbud og hevdet at kvinner må kle seg konservativt for å unngå voldtekt.

Dette er ikke integrering, det er systematisk undertrykkelse forkledd som religion.

ICC-moskeen har vært i søkelyset for sine holdninger til homofili. En av deres imamer har uttalt at muslimske homofile bør søke veiledning fordi homofili er en synd. Han har sidestilt sex utenfor ekteskap med drap og frafall fra religion.

Dette er altså miljøene MDN mener er best egnet til å bekjempe negativ sosial kontroll?

Forskningen MDN later som ikke finnes

Mens MDN febrilsk prøver å avlede oppmerksomheten fra religionens rolle, finnes det heldigvis forskere som våger å se virkeligheten i øynene.

FAFO-rapporten «Migrasjon, foreldreskap og sosial kontroll» (2019) viser at norsk-muslimske jenter med hijab lever med langt strengere begrensninger enn de uten. De nektes oftere samvær med gutter, og foreldrene kontrollerer livene deres. Forskeren Jon Horgen Friberg slår fast det åpenbare: Den religiøse dimensjonen spiller en avgjørende rolle.

Proba-rapporten «Negativ sosial kontroll på skolen» (2024) avdekker at religiøse krav i skolen skaper mer sosial kontroll. Elever presses til å delta i bønn, faste og følge strenge kleskoder – ikke bare av foreldre, men også av medelever som opptrer som moralske voktere. Resultatet? Frykt og ekskludering for de som våger å velge annerledes.

Men dette vil ikke MDN snakke om.

Tro- og livssynssamfunn får allerede enorme summer i statsstøtte – skal vi gi dem enda mer for å bekjempe negativ sosial kontroll? Mange som bryter ut, forlater også religionen, nettopp fordi den brukes til å rettferdiggjøre kontrollen.

Hvis staten mener alvor, burde pengene gå til sekulære organisasjoner som faktisk jobber for individets frihet – ikke til trossamfunn som balanserer mellom teologi og menneskerettigheter av frykt for å støte egne miljøer.

Én regel for Jehovas vitner, og en annen for Rabita og ICC?

Jehovas vitner mistet statsstøtten. Begrunnelsen?

«Det betyr at barn kan bli ekskludert dersom de bryter trossamfunnets regler. Vi mener dette er negativ sosial kontroll og krenker barns rettigheter».

Helt enig.

Hvorfor gjelder ikke de samme prinsippene for Rabita og ICC?

MDNs moskeer opprettholder sosial kontroll, fremmer segregering og har imamer som likestiller utroskap med dødsstraff – likevel får de statsstøtte. Jehovas vitner mistet støtten for å begrense barns frihet, mens moskeer med langt strengere praksis belønnes med skattepenger og ros for «brobygging». Hvor er logikken?

Les også: I ordkrig etter debatt om islam og negativ sosial kontroll

Nok unnskyldninger

Hvor er den offisielle erklæringen fra Norges imamer som slår fast at enhver muslim, uten frykt for represalier, har rett til å:

• gifte seg med hvem de vil, også ikke-muslimer
• ha kjæreste
• velge sin egen klesstil
• leve som de ønsker
• ha sex utenfor ekteskapet – uten å risikere straff eller sosial utstøtelse?

Når religiøse ledere får betalt for å bekjempe negativ sosial kontroll og æresvold, må vi kreve at de faktisk fremmer frihet. Ellers blir det like meningsløst som å gi høyreekstreme statsstøtte for å bekjempe rasisme.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran