Gje musea eit statleg bygningsvernfond

For seks år sidan fekk museumsbygga i Noreg domen etter ei landsomfattande tilstandsvurdering. Resultatet gav grunn til bekymring. For brorparten av bygningane var tilstanden kritisk, skriv Ole Aastad Bråten. På bildet: Valdresmusea. (Foto: Anne Marte Før.)
For seks år sidan fekk museumsbygga i Noreg domen etter ei landsomfattande tilstandsvurdering. Resultatet gav grunn til bekymring. For brorparten av bygningane var tilstanden kritisk, skriv Ole Aastad Bråten. På bildet: Valdresmusea. (Foto: Anne Marte Før.)
I 2019 varsla musea krise for sin eigen bygningsarv. Sidan har tilskotta minka og skadane eskalert, skriv Ole Aastad Bråten.
Om skribenten
Ole Aastad Bråten er styreleiar i Norges museumsforbund.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Norges museumsforbund vil ha mer støtte til Norges museer.

Hus rotnar. Kulturarv hamnar på skraphaugen. I 2019 varsla musea krise for sin eigen bygningsarv.

Sidan har tilskotta minka og skadane eskalert. Lenge har ein etterlyst eit løft for musea.

La oss starte med eit statleg bygningsvernfond.

Tilstand: kritisk

I Noreg finst 4.500 historiske bygningar på museum. Husa står der av ein grunn, sjølv om mange av dei i dag står ubrukte, utan omsorg. Likevel har dei framtida for seg.

Annonse

Hus på museum er minnebank av erfaringar og levde liv, og dei romar røyndomar som kan få betydning for evna vår til å bygge og bu i framtida. Skal vi ruste oss mot klimaendringane og styrke den kulturelle motstandskrafta, må vi ta vare på bygningsarven på musea.

For seks år sidan fekk museumsbygga i Noreg domen sin etter ei landsomfattande kartlegging og tilstandsvurdering. Resultatet gav grunn til bekymring. For brorparten av bygningane var tilstanden kritisk. Etterslepet av vedlikehald vart estimert til svimlande fire milliardar kroner.

Musea forvaltar samfunnets sin hukommelse og fremste kulturarv. Slikt kostar pengar, men sidan 2013 har det vorte færre av dei. Pengane. Veksten i dei offentlege tilskotta har vore svak og etter år med pandemi, publikumsnedgang, straumkrise og auka kostnadar på løn og varer har det tæra hardt på reservane. Så hardt at musea no må redusere mannskapet.

Les også: Hvem tør egentlig å skape ekte kunst i dag?

Fyrste prioritet

For mange museum er den økonomiske situasjonen krevjande, og aller mest går dette ut over evna deira til å ta vare på bygningsarven. Norges museumsforbund har i fleire år åtvara om krisa.

Mange museum gjer mykje for å halde bygningsarven i god stand. Men oppgåvene til musea er mange, og forventningane er store til at musea skal bidra også utanfor eigen skigard – som støtte til kyrkjeeigarar og huseigarar, som kompetanse i opplæring og utdanning i handverksfag i grunnskule, vidaregåande skule og på høgare utdanningsnivå, som støtte til Riksantikvaren, kommunane og fylkeskommunane.

På sett og vis er alt dette bra. Og musea bidreg gjerne. Dei er trass alt til for nokon. Men utan pengar og dyktige handverkarar får ein ikkje rydda korkje i eige eller andres bakgardar. Skal musea vere laboratorium for kompetanseutvikling for heile kulturminnefeltet, trengst eit realt løft i musea.

I eit lesarinnlegg i Laagendalsposten 10. februar tek direktør ved Buskerudmuseet, Tom Oddby, til orde for etablering av eit statleg bygningsvernfond, slik staten har etablert eit fond for kyrkjene. Ideen er god, og Norges museumsforbund har følgd opp med møte med fleire politiske parti. Tilbakemeldingane er gode, men skal fondet bli ein realitet må feltet samle seg om behovet.

Derfor har Museumsforbundet i forslaget til handlingsplan for 2025 gitt saka fyrste prioritet, og ein inviterer medlemmane til å samle seg bak ein felles uttale.

Les også: Musea går glipp av millionar

Organisering under Kulturminnefondet

Eldre handverksteknikkar og bygningskultur blir stadig meir viktig. Det gir forståing for slikt som sirkulærøkonomi, nøysemd og materialitet.

Skal vi tole skiftande klima og høge material- og energiprisar framover, må vi dessutan bygge annleis. Vi må ta vare på dei gode materiala og vi må bygge for framtida. Det kan bygningsarven på musea lære oss noko om.

Arbeidet med å sikre bygningsarven på musea lar seg ikkje gjere med dagens tilskottsnivå. Musea er avhengige av offentlege medspelarar som sikrar føreseielege og store nok rammer. Innsatsen må vere langsiktig. Prosjekttilskott i korte periodar held ikkje.

Bortfallet av gåveforsterkingsordninga i 2022 har ikkje gjort situasjonen betre. Ordninga tilførte musea 450 millionar kroner gjennom ein tiårsperiode. Museumsforbundet har lenge oppmoda dei politiske partia til å sjå etter nye verkemiddel som kan kome musea til gode. Derfor er ideen om eit statleg bygningsvernfond god.

Norges museumsforbund har foreslått ei organisering under Kulturminnefondet. Dette er ein institusjon som musea kjenner godt til.

Kulturarv er kjelde til kunnskap om fortidige levemåtar, og den er bolverk mot krefter som riv frå oss menneska det mest dyrebare vi eig: tilhøyr, samhald og identitet. Skal vi sikre desse verdiane for framtida, kan vi like gjerne starte med bygningsvernet. Gje musea eit statleg bygningsvernfond.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen