Le så mye du vil

Dette er noe av det som provoserer leserne våre mest

Alle seriøse mediehus har sine egne språknormer, men ingen greier å følge dem. I Subjekt drar vi prinsippene langt, og én språkregel har skapt reaksjoner blant høytstående direktører. (Foto: Munchmuseet/UIO/Ikea.)
Alle seriøse mediehus har sine egne språknormer, men ingen greier å følge dem. I Subjekt drar vi prinsippene langt, og én språkregel har skapt reaksjoner blant høytstående direktører. (Foto: Munchmuseet/UIO/Ikea.)
Subjekt kan å provosere. Men visste du at språknormen vår er noe av det som hyppigst påklages? La meg forklare hvorfor jeg nekter å endre den, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Subjekts språknorm er kontroversiell. Sjefredaktør Danby Choi nekter å legge den fra seg.

Vi driter i hva du kaller deg. Vi kaller deg det vi mener er rett!

Dette er mantraet til de hissigste transkritikerne, som insisterer på at transkvinner er menn.

I Subjekt bruker vi likevel subjektformen «hun» om transkvinner. Noen mener det er kontroversielt, men det valget må vi bare stå i.

Mindre greie er vi overfor bedrifter og institusjoner som insisterer på bli omtalt etter egne stavemåter.

Annonse

Som avis har vi et viktig ansvar for å ivareta det norske språket. Iallfall etter beste evne. Derfor har alle seriøse mediehus sine egne språknormer, selv om ingen greier å følge dem.

I Subjekt drar vi ofte prinsippene langt, og nå har det gått sport og prestisje i prosjektet.

ABC nyheter vil at vi skal skrive «ABC Nyheter» når vi omtaler avisen. Men vi lar oss ikke korrigere av en avis som skriver feil i egen logo. (Faksimile: ABC nyheter.)

Dette får direktørene til å klikke

Subjekt-språkregelen som får flest til å rase, er regelen om å unngå logospråk. Her er vi mye strengere enn andre aviser.

Sist ut var ABC nyheter, som sendte en sint e-post til journalisten vår om at han hadde skrevet egennavnet feil. Men det var altså meningen å skrive «nyheter» med liten n.

Vi har fått kritikk for stavemåten Natt og dag (om det forhenværende gratismagasinet med logostavelsen Natt&Dag).

Det samme gjelder Dagens næringsliv, som vi staver med minuskel-n. Ikke for å herse med konkurrentene våre, men fordi det er språknormen vår.

Dette er den Subjekt-språkregelen som engasjerer flest sinte lesere og kilder. Men vi insisterer på at det er det korrekte å gjøre.

Se bare her.

Når Det norske teatret ikke omtaler seg selv med store og skrikende bokstaver, som i egen logo («DET NORSKE TEATRET»), bruker de «Det Norske Teatret». Det går ikke an fra en språkentusiastisk institusjon som DNT. I hvert fall ikke når den mangeårige lederen Erik Ulfsby også var styreleder i Språkrådet på samme tid.

Jeg hater logospråk

Vi skriver Akershus fylkeskommune, og ikke Akershus Fylkeskommune.

Lett, ikke sant?

Verre blir det for mange at vi skriver Dagens næringsliv, og ikke Dagens Næringsliv.

Vi er medlemmer av Norsk redaktørforening, og ikke Norsk Redaktørforening.

Vi omtaler Fritt ord, og ikke Fritt Ord.

For å følge regelen unngår vi å skrive Stiftelsen fritt ord, selv om det i henhold til språknormen er stiftelsens korrekte stavemåte, fordi det er så … slemt. Det samme med Foreningen fri. Det er jo bare ondt. Så da skriver vi heller foreningen Fri, altså omgår vi problemet og later som ingenting er galt med språknormen vår.

Men vi gjør faktisk unntak. For eksempel når det kommer til Unge Høyre. Fordi Høyre er egennavnet.

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) har motstått fristelsen, og omtaler seg selv uten stor forbokstav på hvert ord. Bra!

Den svært så språkentusiastiske teaterinstitusjonen Det norske teatret (DNT) derimot, som omtaler seg selv som Det Norske Teatret. Dette til tross for at den mangeårige lederen Erik Ulfsby også var styreleder i Språkrådet. Det går ikke an.

«IKEA» er angivelig et akronym for Ingvar Kamprad, som er mannen bak det svenske eventyret. E-en står visstnok for Elmatryd, gården der han vokste opp, og Agunnaryd, det nærliggende tettstedet. Det fremstår som et søkt påfunn for å kreve egennavnet Ikea skrevet med store bokstaver. Ikke her i gården.

Akronymene som blir egennavn

Vi skriver også Ikea, ikke IKEA. Selv om IKEA er et såkalt akronym, så er Ikea såpass innøvd at vi skriver det slik vi sier det. Ingen uttaler bokstavene på rekke og rad, som i «I.K.E.A.»

Ingvar Kamprad kan drømme om å møbelhuset sitt ROPT MED STORE BOKSTAVER i Subjekt. Vårt ansvar er å skrive riktig.

Vi skriver også Unesco, ikke UNESCO, selv om dette egennavnet også stammer fra et akronym, som Nato og Nav – fremfor NATO og NAV.

Men hvorfor skriver vi da USA, og ikke Usa? Fordi USA uttales som tre enkeltbokstaver.

Det samme gjør UIO. Derfor skriver vi heller ikke UiO, som heller ligner på noe som kunne stått i en sitatboble i Donald. Vi uttaler både U-en, I-en og O-en, og da skriver vi UIO.

Dette i motsetning til Khio. Vi unngår å skrive KHiO, som er den forkortelsen de selv (og alle aviser) bruker. Fordi alle på Khio sier de går på Khio.

Hvorfor skriver vi ikke da Kio? Ikke spør så vanskelig.

Sier du «Aho», eller uttrykker du de tre bokstavene, som i «A.H.O.»? Dét er stridens kjerne.

Fint hvis alle tilpasser seg språknormen vår

Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo, Aho, er det delte meninger om. Vi bruker Aho, fordi vi mener at man sier «Aho». Vi har riktignok fått kjeft av arkitekturstudenter som mener at ingen sier «Aho», men uttrykkelig de tre bokstavene «A.H.O.».

Selv mener jeg disse tre bokstavene er såpass krøkkete å uttale etter hverandre at det kanskje er på tide å si «Aho» i stedet?

Her må samfunnets praksis heller endre seg for å passe Subjekts språknorm, altså.

Én gang må også dette akronymet bare bli sitt eget ord. Slik som ingen husker at laser faktisk står for «light amplification by stimulated emission of radiation».

Vi skriver heller ikke FrP, men FRP. (Hvem var idioten som oppfant «FrP»?)

Og KRF, ikke KrF. Fordi man sier bokstaven R i begge eksemplene. FRP og KRF har blitt sine egne ord, der alle tre bokstaver uttales.

Dette blir ekstra vanskelig når det kommer til kunstnere, som dansegruppen De naive. De ville at vi skal kalle dem for De Naive, men ikke her i gården.

Se bare for deg hvor mange ganger vi har blitt nødt til å krangle angående kunstneres meget så kreative egennavn på verk, der minuskler og versaler benyttes feilaktig, og med vilje, for å gjøre et kunstnerisk poeng. De dagene tar jeg egenmelding.

De er ikke noe bedre i Silicon Valley. Om det kommer en ny Iphone, så skriver vi det som det er. Subjekt er ikke markedsavdelingen til Apple, og har ingen forpliktelser om å kaste språket vårt straks Tim Cook lanserer en ny «iPhone».

La du merke til at jeg skrev Silicon Valley med stor V?

Riktignok gjør vi unntak for engelsk. Vi skriver The Metropolitan Opera of New York, om vi må, selv om vi skriver Den norske opera og ballett. Men helst skriver vi bare New York-operaen. Det gjenstår å se om vi senere vil omdøpe tech-mekkaet Silicon Valley til Silicon-dalen, og senere igjen til Silisiumsdalen. (Silicon er ikke silikon, men grunnstoffet silisium, lærte en årvåken Subjekt-abonnent meg i dag!)

Les også: Kommunikasjonsfolk elsker å bruke tankestrek på feil måte

Direktør Tone Hansen foran Munchmuseet. (Foto: Presse.)
Direktør Tone Hansen foran Munchmuseet, som de ønsker at vi skal kalle for «MUNCH». (Foto: Presse.)

Le så mye du vil

Astrup Fearnley-museet heter strengt tatt Astrup Fearnley Museet, men det går bare ikke an. I Subjekt hjelper vi dem med å skrive navnet sitt på norsk. Det samme gjelder Munchmuseet, som vi nekter å legge fra oss. De har brukt millioner på å omdøpe navnet sitt til MUNCH, med store bokstaver, men det kan de ta med seg et annet sted, for eksempel til egne brosjyrer.

Subjekt gjør egne vurderinger, og vi velger språknormen vår selv. Man besøker Munch-museet, eller Munchmuseet, ikke MUNCH. Munchmuseet er dog såpass innøvd i Subjekt at vi ikke trenger bindestrek, selv om det ofte er naturlig å bruke bindestrek når egennavn og substantiver settes sammen.

Men vær vennlig og hold det hemmelig at vi skriver Subjekt Pluss med stor P i eget markedsmateriell. Det må jo være lov å prøve seg. Redaksjonen omdøper riktignok markedsavdelingen vår til Subjekt pluss. Og det synes jeg er fair.

De aller morsomste unntakene vi gjør, må være dem vi gjør for betalende innholdsannonsører i Subjekt. I annonsørinnholdet er det pengene som rår. Da kan du hete hva du vil, Sjef.

Le så mye du vil.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist